Zwarte schimmel op binnenmuur
Hallo
Er is een zwarte schimmel aanwezig op mijn binnenmuur, dezelfde muur is aangrezend de achtergevel.
Weet er iemand hoe ik deze kan verwijderen?
Bedankt alvast!
Zwarte schimmel op binnenmuur
Hallo
Er is een zwarte schimmel aanwezig op mijn binnenmuur, dezelfde muur is aangrezend de achtergevel.
Weet er iemand hoe ik deze kan verwijderen?
Bedankt alvast!
Houd de luchtvochtigheid in de kamer onder de 60%.
En nu is natuurlijk de vraag hoe je dat doet.
Heel simpel;
Verlucht tijdens het slapen (raam op kipstand of klein beetje open) en sluit het raam tijdens de dag zodat de kamer op temperatuur kan komen tijdens het verwarmen tijdens de dag. Snachts zal uw eigen leefvocht dan meteen "verlucht" zijn.
Is 's nachts verluchten geen optie? Plaats dan ventilatie.
Door lucht op te warmen, kan er meer vocht in de lucht opgenomen worden en zal dus de relatieve vochtigheid zakken. Het opwarmen zal deels helpen door de lucht 'droger' te maken, en anderzijds zal er ook minder kans tot condensvorming zijn omdat de muren minder koud staan door het verwarmen van de ruimte.
Maar zoals Charel en anderen al hebben aangegeven, het is vooral de vochtigheid in de lucht die het probleem veroorzaakt. Ondanks het verwarmen kan er nog steeds teveel vocht in de lucht zitten. Dat vocht eruit halen kan inderdaad door ventileren (mechanisch of natuurlijk) enerzijds, of door vocht uit de lucht te onttrekken. Al maken die ontvochtiger toestellen vrij veel lawaai om naast te slapen (vind ik persoonlijk).
Natuurlijk ventileren door systematisch je raam open te zetten is nog altijd de makkelijkste en financieel meest interessante oplossing.
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’
Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.
Wat is de prijs van crepi voor je gevel? Lees alles over de soorten crepi, premies en handige tips om te besparen op je kosten.
Lees meerJarenlange blootstelling aan weer en wind doet je gevel geen goed. Met deze technieken kan je je gevel reinigen of opknappen.
Lees meerVraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen