Aannemer komt na 2 jaar niet opdagen

3

Aannemer komt na 2 jaar niet opdagen

janderijck2
janderijck2
#Muren · 2 jaren geleden

Hallo, 2 jaar geleden tekenden wij een offerte op 14/02/21 voor gevelwerken.
Ook hadden wij toen onze bouwvergunning.
De aannemer is nog steeds niet gestart. In het begin waren het zwakke excuses. Daarna gewoon geen communicatie meer.
Onlangs toch aan de lijn gehad, waar hij zei te zullen starten voor het vervallen van de bouwvergunning zodat dat in orde was (wat ik al betwijfel).
Bouwvergunning vervalt 12/04/23.

Ondertussen heeft hij laten weten dat hij pas in mei start. Wij moeten dus weer een nieuwe vergunning aanvragen.
Verder liet hij weten dat de offerte met 45% gestegen is wegens materiaalprijzen.

Wij zullen waarschijnlijk de samenwerking stopzetten. Echter, staat er een punt in 
'Ingeval het contract wordt verbroken zal een schadevergoeding gevraagd worden van 10% van het totale bedrag van de offerte'.
Ook staat er 'Eventuele prijs stijgingen worden doorgerekend bij de facturatie'.

Ben ik correct om te zeggen dat deze voorwaarden (vooral schadevergoeding) vervalt aangezien de voorwaarden van de offerte niet meer dezelfde zijn?

Verder staat er ook nergens iets in van uitvoeringsperiode. Zo kan hij natuurlijk blijven rekken ...

Wat doen wij het beste?

Ik plaats nog de voorwaarden van de offerte (die volgens mij op niets trekken) in bijlage (sorry van de vlekken).

Alle reacties

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
2 jaren geleden

Hij wist wanneer jullie vergunning ten einde liep!

waarom dus voor hem een nieuwe vragen???????

zonder datum begin en einde werken 

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
2 jaren geleden

Spijtig genoeg een herkenbaar verschijnsel bij Belgische aannemers. 

Die overeenkomst op jouw initiatief beëindigen lijkt me geen goede strategie. Hiermee verzwak je jouw positie.

M.i. doe je best dit.

Je bevestigt die uitvoeringstermijn van mei. Die ligt nu vast.

Leg de druk bij hem ipv jezelf. Stuur die aannemer een aangetekende brief dat de uitvoeringsdatum zoals overeengekomen in mei ligt en jouw voorwaarden als deze niet worden nageleefd. In datzelfde AS schrijf je ook dat de vertragingen door hem werden veroorzaakt en dientengevolge hijzelf eventuele prijsverhoging zal moeten dragen. Je zal ook de kosten voor de hernieuwing van de bouwvergunning aan hem doorrekenen, ook bij niet-uitvoering van de werken. 

Wacht dan zijn antwoord af. 

0
janderijck2
janderijck2
0 6 Verbouwer
2 jaren geleden

Bedankt voor de info!

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vind de perfecte gevelsteen in 5 vragen

Vind de perfecte gevelsteen in 5 vragen

Gevelstenen bepalen voor een groot stuk de uitstraling van je huis. Maar hoe kies je de juiste? Wij helpen je aan de hand van vijf vragen.

Lees meer

Vocht in slaapkamer herkennen en bestrijden: methodes en prijzen

Vocht in slaapkamer herkennen en bestrijden: methodes en prijzen

Last van vocht in je slaapkamer? Ontdek de oorzaken, oplossingen en tips om schimmel, muffe geuren en vochtige muren effectief te bestrijden.

Lees meer

Gevelbekleding: trends die je woning uniek maken

Gevelbekleding: trends die je woning uniek maken

Ontdek de nieuwste trends in gevelbekleding: duurzame materialen, zero waste technieken, kleurrijke stijlen en authentieke ontwerpen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag