2

Zonnepanelen op illegaal huis.

Raoel
Raoel
#Regelgeving · 2 jaren geleden

Buurman wil zonnepanelen leggen op zijn huis. Zijn huis is in 1984 zonder stedenbouwkundige bouwvergunning gebouwd en staat op de welfsels van onze garage. Wij hebben wel ons huis gebouwd met stedenbouwkundige bouwvergunning en architect. Wat zijn de gevolgen indien er bij buurman bv. brand is en kunnen wij aan deze,toestand iets doen.

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5453 Andere professioneel
2 jaren geleden

Beste, het feit dat die woning bijna 40 jaar geleden zonder vergunning zou zijn opgetrokken heeft volgens mij geen enkele invloed op het wel of niet mogen plaatsen van zonnepanelen op het dak.

Ook bij een eventuele brand bij de buren die ook uw woning kan beschadigen kan dat voor jouw schadevergoeding geen verschil maken. 

0
Patrick Oostens
Patrick Oostens
8 82 Andere professioneel
2 jaren geleden

Beste Raoel,

ik weet niet goed wat de eigenlijke bedoeling is van jouw vraag ? Gaat het werkelijk om een bezorgdheid over jullie vergoeding van schade door een brand bij hen ? of een misnoegen over het feit dat zij zonder vergunning gebouwd hebben ?

Indien een misnoegen, dan dien je gewoon een klacht in bij de gemeente over een bouwovertreding.

Indien je enkel bezorgd bent over jullie schadevergoeding bij een eventuele brand, dan kan ik je gerust stellen. Voor een verzekeraar maakt het niet uit of iets illegaal is gebouwd. Hij vergoedt gewoon de schade. 

Ik zie ook het verband niet goed wat dit met zonnepanelen te maken heeft ? Als hij eigenaar is van dat huis, mag hij daar zonnepanelen op leggen. Denk je dat dat jullie grond is, dan klaag je dat aan bij de gemeente, maar dat heeft niets met zonnepanelen te maken.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een tweede digitale meter om te profiteren van negatieve prijzen: kan dat?

Een tweede digitale meter om te profiteren van negatieve prijzen: kan dat?

Een tweede digitale meter: hoe werkt dat en wat is het nut? We vroegen het aan Lara Lammens van Fluvius en energie-expert Joannes Laveyne van UGent.

Lees meer

Wat verandert er op het gebied van energie in 2025?

Wat verandert er op het gebied van energie in 2025?

Energie 2025: stijgende elektriciteitsfacturen, plug&play zonnepanelen toegestaan, nieuws over de digitale meter en af van het gas.

Lees meer

Aantal vergunningen voor nieuwbouw en renovatie op laagste peil in jaren

Aantal vergunningen voor nieuwbouw en renovatie op laagste peil in jaren

Het aantal vergunningen daalt voor nieuwbouw, renovatie en sloop en heropbouw. Vlaamse regering wil maatregelen: “Snellere vergunningen zijn nodig.”

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag