8

koude luchtstroom/koudeval

GeertCarla
GeertCarla
#Isolatie · 2 jaren geleden

Ik heb last van koude luchtstroom en of koude val heb een vrijstaande woning in een landelijk gebied van 1962 oude dubbel beglazing zoldervloer geisoleerd muren opgespoten mey eps korrels 7cm dik.De vloer ligt nog in de zand.Heb een blowerdoortest gedaan en een thermografisch onderzoek gedaan daarbij zijn wat luchtlekken naarboven gekomen, deze heb ik afgekit,en wat koude bruggen.Heb in de leefruimte de venster afgedekt met eps platen van 10cm dik de koude bruggen van de lateien afgedekt met xps platen van 5 cm dik.De vloer afgedekt met Polyethyleen schuimfolie zonder resultaat.

-hebben de andere kamers invloed op deze test met de deuren dicht

- de dubbel beglasing is deels van de jaren 65 en van de jaren 90 allemaal uit hout

Wie kan mij raad geven vanwaar deze tocht komt?

Alle reacties

0
Ridgid
Ridgid
3 49 Andere professioneel
2 jaren geleden

Wij doen ook dergelijke testen, maar dan inclusief rook : dat geeft een visueel beeld van hoe de tochtstromingen zijn en waar de luchtlekken zitten. 

hebben ze de blowerdoor gecombineerd met thermografie, of waren dat 2 aparte onderzoeken?

trouwens, dubbel glas zo oud presteert helemaal niet meer als dubbel glas, eerder als enkel. 
dus zal je zeker nachtelijke (maar ook overdag) afkoeling krijgen van de vloeren door de hemelstraling. 

0
GeertCarla
GeertCarla
0 3 Andere particulier
2 jaren geleden

Er was ook een rook test bij, rook werdt langs de buiten kant van het huis binnegezogen langs kieren bij de vensters en deuren het probleem stelt zich ook in de zomer bij een temperatuur van 27 graden.

0
Ridgid
Ridgid
2 jaren geleden

Een koudeval bij 27 graden??

wat was de conclusie en aanbeveling van degene die de onderzoeken heeft uitgevoerd ?

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
2 jaren geleden
Beste, Blijkbaar is de oorzaak al gevonden vermits je schrijft dat bij een rooktest rook werd binnengezogen via raam- en deurspleten. Het schrijnwerk is dan waarschijnlijk nog zonder rubber dichtingen en zelfs bij perfecte uitvoering van zulk schrijnwerk kan je niet vermijden dat er langs daar tocht binnenkomt. Je zegt dat de zoldervloer geïsoleerd is. Wil dat dan zeggen dat de zolderruimte niet is geisoleerd bij de dakhelling ? Als het een toegankelijke zolder is dan is die wellicht ook niet helemaal luchtdicht afgesloten van de ruimtes er onder en krijg je hierdoor ook een luchtstroming. De andere kamers met gesloten deur kunnen ook geen luchtstroming verhinderen vermits binnendeuren ook nooit luchtdicht afsluiten. Kortom: Er lijkt een natuurlijke luchtstroom te bestaan vanaf de kieren in ramen en buitendeuren via de binnendeuren en de zoldertoegang richting de andere kamers en de zolder. En zo'n luchtstroom (tocht) kan ondanks warmere buitentemperaturen toch een koud gevoel opwekken.
0
GeertCarla
GeertCarla
0 3 Andere particulier
2 jaren geleden

De zolder is niet toegankelijk langs binnen. Ik voel een koude tocht zeg niet dat het koudeval is weet het niet als het binnen 27 graden is voel ik hem ook zoals vorige zomer moet wel zeggen toen was de zolder nog niet geissoleerd. heb het schrijnwerk volledig afgekit ook waar er geen luchtlekken waren,ik wil als ik iets ga vernieuwen dat dat ook helpt.In bijlage het grootste deel van het meet rapport

0
GeertCarla
GeertCarla
0 3 Andere particulier
2 jaren geleden

Ik zou kunnen aannemen dat het de vensters zijn maar wat met dat ik de vensters heb afgedicht met eps van 10 cm 

0
Ridgid
Ridgid
2 jaren geleden

Iets zegt mij dat je de gevonden lekken niet correct hebt opgelost. 

zeker niet als je denkt dat je dat kan doen met een harde isolatieplaat er voor te zetten. 

je moet hiervoor speciale tape of kit voor gebruiken , of smeerbare rubber. 

feit is dat je schrijnwerk en venstertabletten lekken als de pest. 

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
2 jaren geleden

Het lijkt mij een typisch schadebeeld bij een woning uit de jaren 60. Iets gelijkaardigs ga je bij praktisch elke woning uit die tijd kunnen zien.

Voor we beter wisten vonden we die nadelen normaal en konden we er mee leven.

Nu weten we ondertussen dat een woning een heel stuk comfortabeler kan zijn door een optimale luchtdichting, isolatie en ventilatie volgens de huidige normen.

Om die oudere woningen tot op hetzelfde comfortabele peil te brengen zijn er nogal wat drastische ingrepen nodig.

Verder vraag ik me af of je bij de ventilatie van de woning afhangt van natuurlijke ventilatie (hoe?) ofwel dat er één of ander mechanisch systeem is geinstalleerd. Ik dacht ergens op die foto's vochtvlekken en condensatie te zien.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes voor isolatiewerken

Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes voor isolatiewerken

Wil je je energierekening verlagen? Laat je woning isoleren door vakmensen uit de buurt. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Muurisolatie: materialen, mogelijkheden, prijs en premies

Muurisolatie: materialen, mogelijkheden, prijs en premies

Je energieverbruik verlagen doe je met muurisolatie. Ontdek meer over de materialen, voor- en nadelen van binnen- en buitenmuurisolatie en de prijs.

Lees meer

Dakisolatie: hellend dak na-isoleren langs binnen

Dakisolatie: hellend dak na-isoleren langs binnen

Tot maar liefst een derde van de warmte in je woning gaat verloren via je dak. Het loont dus zeker de moeite om te investeren in (extra) dakisolatie.

Lees meer

Je huis isoleren van boven tot onder: ga aan de slag met deze klussen

Je huis isoleren van boven tot onder: ga aan de slag met deze klussen

Door je huis te isoleren, verlaag je je factuur en verhoog je je comfort. Deze stappenplannen beschrijven hoe je zelf je dak, vloer en ramen isoleert.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag