Dit topic is afgesloten door de moderator. Je kan dus geen reacties meer plaatsen.

13

Onderdak/isolatie

JD627
JD627
#Isolatie · 2 jaren geleden

Ons dak heeft een onderdak met een folie die bestaat uit diverse lagen alu en plasticfolie (een 5-tal mm dik) Ik ken de naam van dit materiaal niet, maar dit was een twintigtal jaar geleden zogezegd al isolatie. Ik weet niet of dit onderdak dampopen of dampdicht is.

Nu wil ik isolatieplaten tegen de kepers plaatsen, maar dan is er een luchtlaag tussen het onderdak en de isolatieplaten. Kan ik de ruimte opvullen met isolatiewol of mag de luchtlaag blijven omdat het onderdak dampdicht zou kunnen zijn?

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
2 jaren geleden

Als dat met aluminium lagen is dan is dat zeker dampdicht en is het tegen het principe dat de koude kant meer dampopen moet zijn dan de warme kant. 

Zo is er ook nog een vuistregel die zegt dat bijkomende isolatie onder een reeds aanwezig dampscherm slechts kan indien de isolatiewaarde van de isolatie onder dat bestaande dampscherm niet hoger is dan de helft van de isolatiewaarde boven dat dampscherm. 

Zoals jij het van plan bent is het dus niet volgens de regels en kan je problemen krijgen met condensatie.

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
2 jaren geleden

dit materiaal staat op zichzelf en is niet dampopen. een echt onderdak is dat wel!!!

buitenste laag dient dampopen en winddicht, enkel dan kan daaronder isolatie, en binnenste folie is een dampscherm en min of meer dampdicht. 

als je uw buitenste behoudt en toch isolatie eronder installeert, krijg je met de jaren meer en meer ophoping van vocht (damp die condenseert) die  uw dakbalken doet rotten. 

0
Charel
Charel
2 jaren geleden

Volledig mee eens.

Ik dacht dat ik eerder ook al in die zin had geantwoord.

Ofwel heb ik per vergissing mijn tektst hierover niet doorgeklikt ofwel heeft één of andere onverlaat mijn reactie doen verdwijnen, iets wat de laatste tijd tot grote ergernis wel meer voorvalt.

Wil je toch extra isoleren, wat zeker aan te raden is, dan is het misschien een optie om de bestaande dampdichte folie eerst overvloedig te doorprikken.

Zeker geen luchtlaag in de opbouw laten, dus ook de volledige ruimte tussen de kepers isoleren.

0
loc35tx
loc35tx
0 22 Andere professioneel
2 jaren geleden

Dit materiaal is isolatie materiaal, geen folie om als onderdak te gebruiken. 
In deze zal het dan ook niet als onderdak beschouwd zijn maar wel als isolatie . 
al zijn er tegenwoordig wel varianten die als onderdak ontworpen zijn en een zekere isoaltiewaarde hebben zoals roofrelfex van aluthermo. 

trouwens, wie zegt dat het gebruikte materiaal bij TS dampdicht is???

wat een assumptie. 

0
Charel
Charel
2 jaren geleden

Ik lees dat het materiaal bestaat uit verschillende lagen aluminium. De kans lijkt me dan ook zeer groot dat het een dampdicht geheel zal vormen tenzij die aluminiuminlages allemaal geperforeerd zouden zijn, maar daar zou ik zonder bewijs liever niet van uitgaan.

Soortgelijk materiaal wordt ook vaak verkocht en geplaatst met de argumentatie dat het tegelijk als onderdak, isolatie en dampscherm kan dienen.

0
loc35tx
loc35tx
2 jaren geleden

Er zijn ook onderdakfolies die gecacheerd zijn met alu en volledig dampopen. 
dat kan hier perfect het geval zijn. 
je weet het simpelweg niet, dus moet je ook die assumptie niet maken. 

0
Charel
Charel
2 jaren geleden

Dat blijkt tegenwoordig inderdaad te bestaan Seesnake, de vraag is dan wel hoe dampopen dit kan zijn in geval van meerdere lagen alu.

In ieder geval zou ik er sowieso zonder bewijs niet zomaar van uitgaan zeker ook niet als we weten dat deze folie al  20 jaar geleden is aangebracht. 

Laat ons veiligheidshalve toch maar de assumtie maken dat het hier een dampdichte folie betreft en dat de waarschuwing van Carl dus best ter harte wordt genomen.

0
loc35tx
loc35tx
2 jaren geleden

Dus ondanks dat je zelf zegt dat je het niet kunt weten, en dat er zonder bewijs je er niet kunt vanuit gaan dat de folie dampopen of danmpdicht is, ga je toch weer de stellen dat het een dampdichte folie is?

alsof een alu cachering alleen maar dampdicht is?

heb je dan niet eens de moeite gedaan om de specs te lezen van roofreflex want dan zou je weten dat ook daar alu cachering is gebruikt en de Sd waarde duidelijk dampopen is?

hoe contradictorisch kan je zijn??

enerzijds wordt je aangetoond dat deze folies als onderdak  al lang bestaan in dampopen vorm en zelfs het gegeven dat TS niet stelt dat er ook maar enig probleem is, zelfs niet na 20jr, dan toch ga je stellen dat jij het beter weet en de feiten (want dat zijn het) gewoon naast je neerleggen om toch maar je grote gelijk (en het laatste woord) te willen hebben ?

0
Charel
Charel
2 jaren geleden

@Radiodetection.

Ik stel niet dat een alu cachering altijd dampdicht is, lees mijn vorige post waar ik zeg dat het tegenwoordig blijkbaar zou bestaan, jij noemt alvast één type waarbij dit in zekere mate het geval zou zijn. Ik ga er niet van uit dat dit voor al die folies dan geldt en zeker niet voor die van 20 jaar geleden.

Dat TS meer dan 20 jaar lang geen probleem heeft gekend is nogal wiedes omdat zonder bijisolatie aan de binnenkant het te dampdichte materiaal op de juiste plaats zat, de warmste kant. 

Het probleem zou pas kunnen ontstaan bij naisolatie zoals hij het gepland had omdat pas op dat moment het "eventueel" te dampdicht materiaal aan de verkeerde kant van het isolatiepakket zou zitten, de koudste kant.

Vandaar de waarschuwing om eerst zekerheid te krijgen over de dampdichtheid of dampopenheid van het materiaal of de suggestie om alvast dat oude materiaal overvloedig te doorprikken zodat het wel met zekerheid dampopen is.

Ik hoop dat ik hiermee wat meer duidelijkheid heb kunnen geven.

0
loc35tx
loc35tx
2 jaren geleden

En de grote bocht is ingezet...

eerst zeg je dat het wellicht dampdicht is om dan nadien, wanneer je merkt dat je fout bent, te stellen dat er eerste zekerheid moet gekregen worden over al dan niet dampdicht. 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Download gratis onze gids voor isolatie

Download gratis onze gids voor isolatie

Ontdek hoe je jouw woning warm, comfortabel en duurzaam maakt. Inclusief handige checklists voor een probleemloze isolatieklus!

Download nu gratis jouw isolatiegids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat is de prijs van dakisolatie? Ontdek de prijs per m²

Wat is de prijs van dakisolatie? Ontdek de prijs per m²

Je dak isoleren is de snelste stap naar een energiezuinige woning. Maar op welke premies heb je recht en wat is de prijs van dakisolatie?

Lees meer

Isoleren: prijs, premies, materialen en plaatsing

Isoleren: prijs, premies, materialen en plaatsing

Ga je isoleren? Ontdek de prijzen, premies en de materialen. Maar ook: hoe dik moet je isoleren en hoe moet je dak, vloer en (spouw)muren isoleren?

Lees meer

Zelf je woning isoleren is dé lenteklus bij uitstek: zo pak je het aan

Zelf je woning isoleren is dé lenteklus bij uitstek: zo pak je het aan

De lente is de ideale periode om je woning te isoleren. Zo is je woning energiezuiniger tegen de winter. Maar hoe doe je dat: zelf je woning isoleren?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag