Als koper zelfstandig aannemer is, kan/mag hij dan attesten voor de verkoper aanvragen ?

2

Als koper zelfstandig aannemer is, kan/mag hij dan attesten voor de verkoper aanvragen ?

Gerda A.
Gerda A.
#Regelgeving · 2 jaren geleden

Moeder is overleden en 4 kinderen erven haar te renoveren woning. Een kandidaat koper is zelfstandig aannemer en overweegt de woning te renoveren om eventueel opnieuw te verkopen. Het bod is lager dan de geschatte waarde, maar daarvoor wil hij het huis verder leegmaken, en de nodige attesten aanvragen.  Kan hij de attesten aanvragen die normaal door de verkoper moeten bezorgd worden ? Kan hij ze verkrijgen zonder al eigenaar te zijn, m.a.w. voor de akte verleden is bij een notaris ?

Alle reacties

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
2 jaren geleden
is dit niet het probleem van de koper/aannemer? Hij is bereid, voor een lager bod , de woning leeg te maken en om de nodige attesten aan te vragen. Wat is uw risico ?
0
Patrick Oostens
Patrick Oostens
8 81 Andere professioneel
2 jaren geleden

Beste Gerda,

in principe is het de plicht van de verkoper om die attesten voor te kunnen leggen op het moment van de akte (en zelfs bij de compromis).

Nu, ik vraag als makelaar ook veel attesten aan in naam van de eigenaar. Op zich maakt het dus niet uit wie die aanvraagt of betaalt. Belangrijkste is dat die attesten er zijn op het moment van ondertekenen.

Ze moeten volgens mij wel staan op naam van de verkoper. Hij kan die als koper opnieuw gebruiken bij de herverkoop. Die blijven geldig, maar hij zal allicht een nieuw EPC aanvragen omdat dat sterk verbeterd zal zijn na de renovatie.

Ik zou wel oppassen dat je niet te veel waarde hecht aan die attesten. Dat gaat over in totaal ongeveer 1.000 €. Als die aannemer ver onder de prijs biedt, zou ik een makelaar inschakelen die jullie geld gaat opbrengen ipv kosten.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Mijn VerbouwLening is vanaf 2026 opnieuw renteloos

Mijn VerbouwLening is vanaf 2026 opnieuw renteloos

Vanaf 2026 wordt de Mijn VerbouwLening opnieuw renteloos, maar alleen voor de de laagste inkomens.

Lees meer

Vlaanderen wil dat alle energieleveranciers vanaf 2027 vaste tarieven aanbieden

Vlaanderen wil dat alle energieleveranciers vanaf 2027 vaste tarieven aanbieden

Vanaf 2027 moeten alle energieleveranciers een vast tarief voor energie aanbieden. Depraetere wil zo gezinnen beschermen tegen hoge energiefacturen.

Lees meer

Minister Depraetere kondigt overgangsperiode aan voor Mijn VerbouwPremie en EPC-labelpremie

Minister Depraetere kondigt overgangsperiode aan voor Mijn VerbouwPremie en EPC-labelpremie

Mijn VerbouwPremie en EPC-labelpremie krijgen een overgangsperiode. Minister Depraetere geeft verbouwers meer tijd, maar schaft wel nog een premie af.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag