6

hoogte balustrade

Wilrijk
Wilrijk
#Regelgeving · 2 jaren geleden

Wij gaan de balustrades van onze appartementen vernieuwen (gebouw 2 verdiepingen). Hoe kunnen we de wettelijke hoogte van de balustrade bepalen? De dikte van de balustrade zal 400mm zijn. Per bouwnorm NBN-B-03-004 (2017) denken we dat de hoogte dan 900cm moet zijn. Maar geldt dat ook voor huurappartementen? Of wordt daarvoor sowieso 1100cm vereist?

Bedankt

Alle reacties

0
moes
moes
73 723 Andere professioneel
2 jaren geleden

Er zijn GEEN wettelijke bepalingen voor een ballustrade. Hier niet en in Europa ook niet.

Een opdrachtgever kan wel eisen dat men voldoet aan de norm. Minimum is 1000 mm, maar meestal is 1100 de gangbare uitvoering. Bij een valhoogte vanaf 12 mtr is de hoogte 1200 mm. 900  mm is alleen van toepassing voor een traprailing.

Opgelet. Op een leuning mag men NIET leunen. Het een historisch gegroeide fout. In princiepe zouden we steeds moeten spreken van een " valbeveiliging"

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
2 jaren geleden

Om het leunen tegen te gaan, kan je ook "paaltjes" met ijzerdraad nemen (inox). 

0
Patrick Oostens
Patrick Oostens
8 81 Andere professioneel
2 jaren geleden

je zou kunnen zien in de basisakte van het appartementsgebouw of daar voorschriften zijn afgesproken.

0
Marie L
Marie L
0 8 Bouwer
2 jaren geleden

Ik heb meerdere balustrades/borstweringen geplaatst van 2 nieuwe appartementen, om te verhuren. Om te verhuren moet elke balustrade verticale spijlen hebben, 10 cm van elkaar en 110cm hoog. Geen enkele aannemer wou hiervan afwijken, anders kunnen zij verantwoordelijk gesteld worden. Ook de architect niet. Zelfs de balustrade die aan een plat dak uitkwam, 30 cm dieper (geen gevaar om vallen dus) Ook binnen, langs het trapgat dezelfde wettelijke regels. Als je googelt op "vereisten balustrades/borstweringen België". Vind je hier nóg meer info over.

https://www.nav.be/artikel/3375/borstweringen-van-gebouwen-norm-nbn-b-03-004-uitgelicht/

0
Mercator4347862
Mercator4347862
0 8 Andere professioneel
2 jaren geleden

natuurlijk is er normering. 

0
moes
moes
73 723 Andere professioneel
2 jaren geleden

Er zijn verschillende uitvoeringen van ballustrades mogelijk. Het is zeker niet zo dat zoals hierboven staat beschreven ballustrades met alleen verticale stijlen/verticale verdeleingen zouden moeten worden toegepast. Je ziet vandaag de dag alsmaar meer een meer volglasballustrades .

Er bestaat ook een verschil qua norm tussen ballustrades voor trappen en ballustrades voor gevels (is ander NBN nummer). En e ris ook de discussie over privé en openbaar. Bij openbare gebouwen is dat altijd verplicht. Een echte privéwoning (en dat is wat anders dan een flatgebouw) hoeft men strikt genomen geen ballustrades te hebben. Maar net zoals vele zaken in de Belgische bouwwereld zijn veel zaken dubbelzinnig. Zeker als het in combinatie komt met een andere ambacht zoals de duscussies over gelaagd glas bij valgevaar. Je bent daarom altijd beter zekere voor het onzekere te nemen.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Regering sluit achterpoort om woning te kopen met verlaagde registratierechten

Regering sluit achterpoort om woning te kopen met verlaagde registratierechten

Vanaf 1 januari veranderen de regels rond registratierechten bij een tweede woning. Minister Weyts wil strengere regels om misbruik te voorkomen.

Lees meer

Minister van Energie lanceert gratis advies voor verbouwers

Minister van Energie lanceert gratis advies voor verbouwers

Vlaams minister van Energie Depraetere lanceert Mijn VerbouwBegeleiding. Verbouwers krijgen zo gratis advies op maat van hun verbouwing.

Lees meer

Maak je huurwoning aantrekkelijker met deze tips voor een snelle make-over

Maak je huurwoning aantrekkelijker met deze tips voor een snelle make-over

Hoe zorg je ervoor dat jouw woning of appartement aantrekkelijk blijft voor huurders? Met deze aanpassingen verbeter je de leefbaarheid en duurzaamheid.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag