3

duivenkot

moes
moes
#Tuin · 2 jaren geleden

Van mijn huis zeggen ze dat het soms de zoeten inval is. 2 duiven zijn daar sinds deze week ook van overtuigd. Vorig jaar was ik zeker van 1 vermoedelijke broedende duif dus ik kon mocht die niet wegjagen. Dus beetje gewacht met mijn terrasplannen tot dit jaar maar plots zijn die 2 er weer. Ze zitten in het oude nest bovenop de halogeenlamp in de nok van de oversteek. Maar op de plaats onder dat nest wil ik een ligzetel maken.

Weliswaar verplaatsbaar maar das voor bezoek niet iedere avond voor de duiven en hun dropjes. Ze komen aan gevlogen en dan weer  weg, blijven niet zitten.  En voor zover ik kan inschatten is dat vrij speels. Daarnet zag ik ook dat 1 van de 2 met z'n vleugeltjes beetje zat te trillen. Net een paringsdans of iet verleidelijks te doen.

Zijn die 2 nu al aan het broeden ? En zo niet mag ik hun nest wegnemen zodat ze andere oorden opzoeken ?  Tis hier flink begroeid. Wat zeggen de regels. In de bouwwereld wee tik dat he tverboden is om zelfs op lopende werven broedende paartjes te storen.

Secundo maakt het de honden ook vrij zenuwachtig nu de energiekste van de 2 heeft ontdekt dat er 2 duiven residentie hebben gekozen in mijn tuin. Blaffen en door de tuin rennen als gevolg natuurlijk.

Alle reacties

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
2 jaren geleden

Beestjeskwijt.be

Kopie van de site:

Mag u een duivennest verwijderen?

Helaas. Bij het bestrijden van duiven mag u nooit nesten verwijderen als er eieren of jonge vogeltjes in liggen. U mag een nest wel verwijderen als deze helemaal leeg is of als het nog in opbouw is. In dit laatste geval zit er ook nog niets in, dus haal het nestmateriaal gerust weg. De duiven moeten maar een andere plek zoeken!

0
Vilis
Vilis
17 239 Verbouwer
2 jaren geleden
Het is mei, en dan legt elk vogeltje een ei .........
0
moes
moes
73 723 Andere professioneel
2 jaren geleden

Vandaag nest geobserveerd toen ik buiten aan de slag was. Roekoekoekend mannetje niet meer gezien en zijn companie van gisteren ook niet meer. Nest verwijdert. Heb ondertussen gezien dat er ergens op een ander plaatske dat mij niet stoort extra interesse is. Extra hulp geboden door soort van nestbak te zetten. Kunnen ze daar hun amoureus avontuur verder zetten. 

Case closed ikke blij hopelijk die 2 ook.

Je tuin (her)aanleggen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Tuin’

Je tuin (her)aanleggen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Tuin’

Met dit gratis magazine willen we je graag inspireren en advies geven om het maximum te halen uit jouw tuin en terras.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Hoe een kleine tuin inrichten? Aan de slag met deze 10 tips

Hoe een kleine tuin inrichten? Aan de slag met deze 10 tips

Met een doordacht tuinontwerp en enkele slimme ingrepen kan je een kleine tuin slim inrichten. Ga aan de slag met deze tips!

Lees meer

Omring je terras met planten: deze planten zorgen voor kleur, geur of intimiteit

Omring je terras met planten: deze planten zorgen voor kleur, geur of intimiteit

Planten zijn de absolute sfeermakers in je tuin. Plant je ze rond het terras, dan geniet je van kleur, geur en initmiteit. Een overzicht!

Lees meer

Meer mierennesten in je gazon door de droogte: dit kan je doen

Meer mierennesten in je gazon door de droogte: dit kan je doen

Droogte zorgt voor meer mierennesten in je gazon. Lees waarom dit gebeurt en wat je eraan kan doen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag