14

beste manier om te isoleren

Terrence Rijswijk
Terrence Rijswijk
#Isolatie · 2 jaren geleden

Wij hebben onlangs een jaren '30 huis gekocht en zijn deze aan het renoveren.
Het plafond van de begrane grond ligt open en deze hebben we volgestopt met isolatie (Knauf insulation mw35). Echter, zijn wij bij de voorgevel aangekomen en daar vragen we ons af of hoe we deze het beste kunnen isoleren ivm de koudebrug. We hebben pirplaten (beide kanten aluminium). Kunnen we deze gewoon plaatsen (tegen muur aan) of moeten we nog rekening houden met een luchtspouw, omdat de voorgevel koud is. Of zijn er andere handige isolatie producten / manieren om dit te isoleren?

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/86483/img3467-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=3b6868ed56f84f2575f6318e370752d0https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/86483/img3467-2-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=83a9bdbc03fda066c2f522012db3452ehttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/86483/img3278.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=6222ef53a5ca322126ca94d51f66c4efhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/86483/naamloos.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=1ea452c1539bfc8355ba509085bfef64

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
2 jaren geleden

Weer fout 'advies'. 
het soort isolatie voor binnenisolatie speelt geen rol mbt problematiek balkkoppen. 

dat van dat dampscherm is ook onzin. 

Ah, ik zie dat je weer terug bent binnengeraakt met weeral een nieuwe schuilnaam ! (de 11de ondertussen ?)

En al dadelijk bij de eerste reactie's verval je in uw oude gewoonte om het beter te willen weten en anderen hierom te beledigen ?

Ik hoop dat men u ook ditmaal niet te lang je gang laat gaan. Ondertussen raad ik ook jou aan om eens wat opzoekingen te doen over de genoemde isolatiesystemen.

0
Charel
Charel
2 jaren geleden

Het betreft een verdiepingsvloer. aangrenzende buitenmuren (gevel) zijn niet geisoleerd (ook geen spouw aanwezig). Vandaar dat we dit nog niet geisoleerd hebben omdat we bang zijn dat het gaat condenseren vanwege de aangrenzende buitenmuur (gevel) en dat dan de houtenbalken gaan rotten. 

Ik veronderstel dat je het plafond isoleert om acoestische reden ?

Thermisch heeft dit, tenzij in uitzonderlijke gevallen, weinig of geen zin. Een dampscherm al sowieso niet.

0
Terrence Rijswijk
Terrence Rijswijk
0 4 Andere particulier
2 jaren geleden

Hst plafond ligt toch op het moment open dus vandaar isolatie tussen de balken geplaatst. Het betreft hier een plafond met daarboven nog een verdieping. Ja, rendement is minder qua akoestiek/ warmteverlies, Ja, ik snap ook dat je geen dampscherm nodig hebt. Echter, wat te doen als je aankomt bij de buitenmuren??  -> boven (warme) verdieping maar zijkant koude baksteenmuur. Nee, ik ga niet de gehele muur isoleren. het gaat hier om het kleine stukje zie foto. ik dacht eerlijk gezegd dat dit een standaardsituatie is want iedereen die (tussen)plafond isoleert komt aan bij een stukje bakstenenmuur. 

0
Charel
Charel
2 jaren geleden

Dit is geen standaard situatie vermits die isolatie daar energetisch niet nodig is.

Omdat je de buitenmuur helemaal niet gaat isoleren is die in feite in zijn geheel een koudebrug en niet enkel dat stukje in het plafond.

Het is wel zo dat de buitenmuur in zijn geheel minder last kan hebben door condensatie omdat daar voldoende luchtcirculatie langs heen strijkt, zeker als je volgens de normen zou ventileren.

En dan zou het kunnen dat dit in dat plafond niet of veel minder het geval gaat zijn.

Net zoals bijvoorbeeld achter meubelstukken die tegen een koude buitenmuur staan is daar dan toch gevaar op condensatie en schimmelvorming.

Zoals je er dan voor moet zorgen dat er geen meubelstukken tegen de muur of te dicht bij de muur staan zo zou je dan beter ook een luchtruimte laten tussen de plafondisolatie en de koude muur.

Weet wel dat dan uw plafondisolatie niet enkel energetisch zinloos is, maar dat die ook accoustisch veel van zijn effect zal verliezen, het geluid gaat dan via die open strook van het ene verdiep naar het andere.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Dakisolatie plaatsen? 7 fouten die je absoluut moet vermijden

Dakisolatie plaatsen? 7 fouten die je absoluut moet vermijden

Deze zeven fouten moet je absoluut vermijden bij het plaatsen van dakisolatie.

Lees meer

Je zolder isoleren? Dit stappenplan is een garantie op succes

Je zolder isoleren? Dit stappenplan is een garantie op succes

Ga jij je huis energiezuinig renoveren? Dan is je zolder de perfecte plaats om te beginnen. Met dit stappenplan isoleer je je zolder in vijf stappen.

Lees meer

Offerte voor isolatie aanvragen? Zo ga je te werk

Offerte voor isolatie aanvragen? Zo ga je te werk

Ontdek alles over een offerte voor isolatie: de prijs, premies, aandachtspunten en tips om offertes te vergelijken.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag