6

Woning verkeerd gezet

Krilse
Krilse
#Regelgeving · 2 jaren geleden

Dag iedereen

Wij hebben een nieuwbouw die tot op 4 m van de perceelsgrens met de buren zou gezet worden. Daarnaast zou een carport komen van 3 m breed en 6 m lang zodat we nog 1 m van de perceelsgrens zouden blijven.

Nu heeft de aannemer onze woning te dicht tegen de perceelsgrens gezet en ook nog eens schuin. Naar achteren toe loopt de woning steeds dichter naar de perceelsgrens. Vooraan staat ze op 3,75 m en achteraan nog maar op 3,59 m.

De 3 m breedte van de voorziene carport was al een absoluut minimum en hetgeen er nu nog overblijft (2,75 m vooraan en 2,65 m na 6 meter) is wel heel weinig. Nu moet de passagier uitstappen voor de carport en kan je ook aan de zijde tegen het huis de wagen niet meer inladen. Hier moet nu dus een carport op maat gebouwd worden.

Normaal gezien kwam er een paar meter achter de carport nog een tuinberging van 3 m breed en 6 m lang maar omdat de woning daar steeds dichter schuin tegen de perceelsgrens staat moet dat ook op maat gemaakt worden. 

Er is geen andere ruimte op ons perceel om de carport en tuinberging te plaatsen.

Wij vragen ons af wat we hiervoor als compensatie kunnen vragen. Misschien is er iemand die uit eigen ervaring kan spreken?

Wij dachten initieel om de carport en tuinberging volledig door de aannemer te laten vergoeden alsook een compensatie te vragen voor het waardeverlies indien we later de woning zouden verkopen met de heel smalle carport.

Alle reacties

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
2 jaren geleden

Wat staat er in het contract????

Staat bv de andere kant van het huis wel juist tov die perceelgrens? En had je het niet eerder kunnen zien?

Misschien met de gemeente gaan praten om toch een carpoort en schuur van 3 meter te migen bouwen. 

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
2 jaren geleden

Het plaatsen van een carport/berging in de zijtuinstrook is vergunningsplichtig en wordt zelden toegestaan. 

U hebt dus zowieso een vergunning ?

Is de perceelsgrens gekend? Ik merk dikwijls dat mensen er van uitgaan dat de grens een hoog of draad of ... is maar bij uitpalen door de landmeter dat de grens effectief ergens anders is gelegen. Kijk dit dus eerst na. 

Ook merk ik dat velen er van uitgaan dat het perceel een mooie rechthoek is maar bij uitpaling een trapezium is.

Uw bewering dat 3 meter breedte een absoluut minimum is, klopt niet. 3 Meter is een gangbare breedte voor een carport . Zeker als dit een open constructie is. 

Er zijn carportconstructies die perfect op een breedte van 260 kunnen en al zeker als dit 6 meter verder ligt dan de voorkant. Een parkeerplaats bij supermarkten of openbare ruimtes hebben een breedte van 2.40 of 2.50 . Beide deuren kunnen open zonder problemen maar wel met aandacht. 

Meet de breedte van uw wagen met open deuren ( 45°)

U kunt enkel de meerprijs voor de carport en tuinberging vragen aan de aannemer als u al voorafgaandelijk een offerte had voor beide waar nu wijziging en meerprijzen moeten worden doorgerekend. 

U kan een schadevergoeding vragen ( gebaseerd op planschade) voor het niet uitvoeren van de bouwwerken volgens plan MAAR dan moet je zeker zijn dat of de architect ( waar zit die ? ) of de aannemer of beide een ontwerp- of uitvoeringsfout hebben gemaakt.

Het kan ook zijn dat de gemeente zelf de bouwlijnen heeft uitgezet en dan ligt de verantwoordelijkheid bij de gemeente. 

Je ziet je zal je moeten bijstaan door een advocaat , een technisch raadsman en dit gebaseerd door een uitpaling van een erkend landmeter. 

Waardeverlies van de woning kun je m.i. niet vragen, het gaat over de carport en berging.

De volledige kost laten betalen door de aannemer voor de carport en tuinberging ? Mag je vergeten want je kunt nog altijd een berging en carport plaatsen zonder problemen. Hij is alleen maar wat kleiner en dat verlies kun je wel vragen.

Mijn ervaring, stel je eisen en verwachtingen realistisch want anders is het een gevecht voor de rechtbank en dan zijn alleen de advocaten en de deskundigen er goed mee. Jullie en de aannemer verliezen beide .

0
Charel
Charel
932 5448 Andere professioneel
2 jaren geleden

Ik denk dat Kas er niet ver naast zit met zijn redenering.

Je zegt dat de woning schuin staat omdat ze achteraan dichter bij de perseelsgrens staat dan vooraan.

De woning staat pas schuin als de voorgevel niet evenwijdig met de straat staat, dus dat zou ik dan eerst nameten.

Het zou me niet verbazen dat niet de woning maar wel de perseelsgrens schuin loopt zoals dat op vele plaatsen het geval is.

En het zou best ook nog kunnen dat het verlengde van die zijgevel exact op 4 m uitkomt van de perseelgrens aan de openbare weg.

Het is ook nog een mogelijkheid dat de architect de situatie fout heeft ingeschat vooral ivm de perseelsgrens en dat de aannemer geen fout treft.

Of dat je er zelf foutief van uit bent gegaan dat een perceelsgrens altijd haaks op de openbare weg ligt.

0
LeaD
LeaD
13 242 Andere professioneel
2 jaren geleden

De 3 m breedte van de voorziene carport was al een absoluut minimum en hetgeen er nu nog overblijft (2,75 m vooraan en 2,65 m na 6 meter) is wel heel weinig. Nu moet de passagier uitstappen voor de carport en kan je ook aan de zijde tegen het huis de wagen niet meer inladen. Hier moet nu dus een carport op maat gebouwd worden.

En waar is die meter dan gebleven, of wordt er een gesloten wand aan de zijkant van de carport gemaakt ?

0
Patrick Oostens
Patrick Oostens
8 81 Andere professioneel
2 jaren geleden

Beste,

in eerste instantie is de architect hiervoor de geschikte persoon. Hij dient toch de bouw op te volgen en na te meten. Als er een fout is gebeurd door de aannemer, diende de architect dat toch tijdens de werken op te merken. Ik zou die dus in eerste instantie erbij betrekken.

vg,

Patrick Oostens

0
moes
moes
73 723 Andere professioneel
2 jaren geleden

Ik denk dat je financieel alleen maar kosten zult aan hebben. Dat naast een jarenlange procedure waar ge niet van zult slapen.

Er zijn geen constructieve fouten aantoonbaar. Een woning op een iets andere positie is geen constructiefout.  Dat is nu eens het enige zwart wit objectieve element in zo'n discussie. De rest is allemaal grijze zone en bediscuteerbaar dus begin er maar aan. 

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Minister Depraetere kondigt overgangsperiode aan voor Mijn VerbouwPremie en EPC-labelpremie

Minister Depraetere kondigt overgangsperiode aan voor Mijn VerbouwPremie en EPC-labelpremie

Mijn VerbouwPremie en EPC-labelpremie krijgen een overgangsperiode. Minister Depraetere geeft verbouwers meer tijd, maar schaft wel nog een premie af.

Lees meer

Wat gebeurt er met de gezamenlijke woning bij een scheiding? Advocaat deelt zijn advies

Wat gebeurt er met de gezamenlijke woning bij een scheiding? Advocaat deelt zijn advies

Wat gebeurt er met de gezamenlijke woning bij een scheiding? Mag je die overnemen of wordt ze openbaar verkocht? Expert Jan Roodhooft weet raad.

Lees meer

Laatste weken om recht te hebben op Mijn VerbouwPremie voor deze werken

Laatste weken om recht te hebben op Mijn VerbouwPremie voor deze werken

Wat verandert er vanaf juli wat betreft premies en regelgeving? Doe nu nog deze werken om Mijn VerbouwPremie niet mis te lopen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag