Isoleren plat dak: Zowel langs binnen als buitenzijde

5

Isoleren plat dak: Zowel langs binnen als buitenzijde

Goele100
Goele100
#Isolatie · 2 jaren geleden

Beste,

Wij hebben een plat dak dat we willen isoleren. Het plat dak bestaat uit beton. Aangezien we langs de buitenkant te weinig plaats hebben zouden we dit willen isoleren met 5 cm langs de buitenkant en aanvullend ook langs de binnenkant. Is dit mogelijk? Hoe pakken we dit het best aan? Of zijn we beter om gewoon langs de binnenkant te isoleren?
Alvast bedankt voor de tips! Mvg, Goedele

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5448 Andere professioneel
2 jaren geleden

Het is niet ideaal maar het kan mits uw dak voldoende kan worden opgewarmd door de zon en dus niet constant beschaduwd wordt hetzij door bomen, een gebouw of pv panelen.

Verder zijn er nog een paar zaken waar je rekening mee moet houden:

- Onder de binnenisolatie kan je dan best een klimaatfolie voorzien ipv een gewone damprem. 

- Zorg er voor dat de onderliggende ruimte steeds volgens de huidige normen wordt geventileerd (liefst constant).

- Zelf ben ik dan ook voorstander van een isolatiemateriaal dat vochtregulerend kan werken zoals bijvoorbeeld op basis van cellulose of houtvezel.

0
JanPenninkx
JanPenninkx
0 6 Andere professioneel
2 jaren geleden

Het is niet ideaal maar het kan mits uw dak voldoende kan worden opgewarmd door de zon en dus niet constant beschaduwd wordt hetzij door bomen, een gebouw of pv panelen.

Verder zijn er nog een paar zaken waar je rekening mee moet houden:

- Onder de binnenisolatie kan je dan best een klimaatfolie voorzien ipv een gewone damprem. 

- Zorg er voor dat de onderliggende ruimte steeds volgens de huidige normen wordt geventileerd (liefst constant).

- Zelf ben ik dan ook voorstander van een isolatiemateriaal dat vochtregulerend kan werken zoals bijvoorbeeld op basis van cellulose of houtvezel.

Je verwart een compact dak met de dakopbouw van TS. 
Wat jij opsomt is helemaal niet van toepassing op wat TS wilt. 

@TS,

geen probleem. 

0
Charel
Charel
2 jaren geleden

Het is een eerlijk en doordacht antwoord op de vraag van TS.

Waarom zou dat niet van toepassing kunnen zijn ?

Graag wat meer uitleg want gewoon zeggen "geen probleem" lijkt alsof men volgens jou verder nergens rekening moet mee houden en dan kan het erg fout lopen.

Dit is tenslotte niet de meest aangewezen manier om een plat dak te isoleren. Oppassen dus !

0
JanPenninnkx
JanPenninnkx
0 3 Architect
2 jaren geleden

Ik zal het voluit schrijven:

het is niet van toepassing omdat TS géén compact dak heeft. 
je verwart 2 soorten dakopbouw met elkaar. 

Niets mis met de opbouw die TS voorstelt. 

0
Charel
Charel
2 jaren geleden

Het gaat hier niet over wat men een compact dak noemt maar over de situatie zoals ze door Ts is genoemd, namelijk een betonplaat als dakvloer.

Het advies ging over exact die situatie en over de vraag of je langs twee kanten kunt isoleren.

Volgens jou geen enkel probleem, terwijl ik daarbij toch enkele zeer belangrijke voorwaarden stel.

Laat ons het hierbij houden.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Er zijn verschillende materialen om te isoleren. Het grote verschil zit hem in de lambda-waarde. Wij lijsten de lambda-waarden van isolatie op.

Lees meer

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Koppel een lager verbruik aan een nieuwe look voor je gevel met buitengevelisolatie. Er zijn verschillende manieren om de buitenmuren extra te isoleren.

Lees meer

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie is een snelle en goedkope manier om je muren extra te isoleren. Ontdek de voor- en nadelen, soorten isolatiematerialen, prijs en premie.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag