verborgen erfdienstbaarheid na aankoop
Ik heb een vraag over mijn aankoop van een bouwgrond, welke reeds langer dan een jaar is geleden is gebeurd.
Tijdens mijn aankoop van de bouwgrond is er nooit gesproken over een geldende erfdienstbaarheid, terwijl dit toen wel door mij is aangevraagd. In de notariële akte geeft de verkoper aan niks van erfdienstbaarheden te kennen. En in de stedenbouwkundige inlichten geeft de gemeente aan dat er geen erfdienstbaarheden op de bouwgrond van toepassing zijn.
Maanden later, wanneer de plannen van de architect bij gemeente liggen voor het bekomen van de vergunning, komt er een opmerking naar de architect om de plannen aan te passen vanwege een erfdienstbaarheid. Dit onder de vorm van een ondergrondse waterafvoerbuis die over de gehele lengte van ons perceel loopt juist aan de binnenkant van de linkerperceelsgrens.
Annulatie en dergelijke is geen optie meer, vanwege de reeds gemaakte kosten architect, stabiliteit, ...
Overleg met een advocaat geeft aan om verhaal te halen bij de verkoper en de gemeente. Nu zou ik graag zelf de verkoper een voorstel doen tot een minnelijke schikking die hij als eenmalige vergoeding betaald, om zo zijn fout recht te zetten.
Is dit een goed idee om dit zelf te doen? En is 20% van het aankoopbedrag een te hoge vergoeding?
Ik zou de advocaat zoveel mogelijk willen vermijden om deze kosten niet te maken, aangezien hiervoor geen verzekering van toepassing is en de voorschotfactuur al een mooi bedrag is, zonder dat er al iets is gebeurd.
Zal het daarnaast zin hebben om verhaal te gaan halen bij de gemeente?
Merci!