Waarom wel/niet dampscherm bij kelder muur isolatie

60

Waarom wel/niet dampscherm bij kelder muur isolatie

abMul
abMul
#Isolatie · 2 jaren geleden

Waarom is er in onderstaande situatie geen dampscherm nodig?

Ik wil graag een keldermuur isoleren aan de gevelzijde. Ik zie online zowel opties met isolatie wol als met XPS.

In beide gevallen kom ik tegen dat er geen dampscherm of dampopen nodig is. Maar vaker ook dat er een dampdichtscherm wordt geplaatst. Heeft dit te maken met of je de keldermuur ziet als dampdicht of dampopen?

"XPS-platen zijn er in verschillende kleuren en diktes, zowel met als zonder tand-en-groefverbinding. Monteren kan in principe op twee manieren: lijmen of schroeven. Toch boor je de platen best niet vast met isolatiepluggen, omdat je doorboringen van de keldermuren natuurlijk zo veel mogelijk wil vermijden om waterinsijpeling te voorkomen. Een dampscherm is niet nodig bij dit systeem."

https://www.livios.be/nl/artikel/61642/de-kelder-isoleren-zo-pak-je-het-aan/

Alle reacties

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
2 jaren geleden

Kelders zijn wat apart omdat het damptransport daar omgekeerd gebeurt, van buiten naar binnen. De RV van de aarde is eigenlijk zo goed als 100%.

Dat is ook de reden waarom je goed moet kijken naar uw keldermuren... indien het muren in metselwerk betreft, dan kan het zijn dat je nu geen vochtproblemen hebt omdat de muren nu vrij kunnen uitdampen naar binnen toe.
Ga je daar dampremmende isolatiemateriaal tegenaan zetten, dan kan het zijn dat je vochtproblemen creëert.

Om die reden zou ik dampopen isolatiemateriaal gebruiken, zoals houtvezel, minerale wol, glaswol, etc. en dus geen kunststoffen zoals PIR, PUR, XPS of EPS. Resol is wel een optie omdat het dampopen is.

Om alles dampopen te houden, niet alles gaan schilderen met een latexverf maar met kalk-caseïneverf of een beperkt aantal lagen lijnolieverf.

Qua montage zou je eerst een latwerk tegen de muren kunnen kleven (dus geen pluggen).

Ga je die ruimte gebruiken als leefruimte dan is een goede ventilatie wel noodzakelijk.

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
2 jaren geleden

keon, hij schrijft wel "isoleren aan de gevelzijde" en niet "isoleren aan de kelderzijde "

dat betekent bij mij buiten en dan zijn rnkel waterbestendige isolatiematerialen geschikt. foamglas, kurk, XPS. Ik geloof dat XOS meest gebruikelijk is in deze situatie 

0
abMul
abMul
0 6 Verbouwer
2 jaren geleden

Keon, bedankt voor de uitleg. Niet eerder zo over nagedacht, en ook nergens gelezen/gehoord. It makes sense. De muren zijn van baksteen met een laag cement erover heen. Tenminste in de muren waar ik in heb geboord (niet gevelzijde) is het deze samensteling.

Carl, bedankt voor de toevoeging. Het was inderdaad dubbel interpreteerbaar. Ik heb bedoelde de gevelzijde van de kelder. Dus Keon heeft mijn vraag beantwoord zoals ik bedoelde. 

Als ik de reacties goed begrijp / samenvoeg:

Bij isolatie aan de binnenzijde heb je condensvorming. Bij het gebruik van PIR, PUR, XPS of EPS  kan de condens nergens weg. Buiten is het te vochtig, dus de damp blijft binnen. Naar binnen kan niet ivm het isolatiemateriaal dat niet dampdoorlatend is. 

Wanneer je open isolatie gaat gebruiken. Dan kan het vocht aan de kamerkant er wel uit. Het gebruik van een damp open folie is niet nodig, want vocht kan niet naar buiten. Het dampdicht scherm hoort niet in een damp open systeem. Wellicht nog een klimaat folie, zodat er geen extra damp vanuit de kamer de constructie intrekt? 

Wanneer je aan de buitenzijde isoleert met een waterbestendig materiaal, dan houd je de damp buiten je muur, en dus buiten je kamer.

Klopt dat zo?

0
Keon
Keon
2 jaren geleden

Of je condens tegen de keldermuur gaat hebben, hangt mee af van de isolatiedikte. Daarom best niet overdrijven met de isolatiedikte, bijv. max. 35mm houtvezelplaat.

En idd. als je daar condens gaat hebben, kan het condesvocht alleen maar de muur inkruipen en zo eventueel opstijgen naar boven.

Bij overmatige condens, druipt het naar beneden. Je zou daar een gootje kunnen voorzien maar dat wordt een heel geknutsel.

Verder gewoon geen folies toepassen... alles dampopen laten, is het best. Wel een ventilatiesysteem voorzien.

Isoleren langs buiten maakt dat je idd. de muur daar dampdicht kan maken maar de interne damp kan er dan ook niet meer uit... dus veel lost het niet op ;-)

0
abMul
abMul
0 6 Verbouwer
2 jaren geleden

Helder. En ook prima zelf te doen. Ik lees nog even terug. De hele uitleg ging over alleen metselwerk. Bij ons is het dus metselwerk met daarop een laag harde cement (je hebt een goede klopboor nodig). Is het dan ook dampopen? Of moet ik daar echt iemand met bouwkundig inzicht voor bijhalen?

"..Dat is ook de reden waarom je goed moet kijken naar uw keldermuren... indien het muren in metselwerk betreft, dan kan het zijn dat je nu geen vochtproblemen hebt omdat de muren nu vrij kunnen uitdampen naar binnen toe.."

0
Keon
Keon
2 jaren geleden

Tja, echte cement is dampopen maar de kristalstructuur van cement houdt zeer graag vocht vast.

Een kalkpleister ware ideaal geweest.

Gewoon niet overdreven dik isoleren is de boodschap... gek veel warmte ga je normaal niet verlezen via een kelder omdat de temperatuur van de aarde in de winter nog steeds rond de 12°C blijft hangen.

Belangrijker is een goede luchtdichting en een aangepaste verluchting eventueel met warmterecuperatie (Systeem D).

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
2 jaren geleden

Men begeeft zich hier volgens mij op glad ijs zonder zich af te vragen hoe situatie juist is!

Eerst en vooral moet geweten zijn hoe diep het grondwater zit in die omgeving, steeds lager dan de keldervloer, af en toe hoger of vrijwel altijd hoger.

Dan moet geweten zijn of de keldermuren soms, altijd of nooit vochtig zijn.

Zijn ze soms vochtig dan moet worden nagegaan op welke momenten of in welk seizoen dit is. Onder andere dat kan een aanduiding zijn of het om doordringend grondvocht of om condensatievocht gaat.  

Vermits je spreekt van een nogal harde cementpleister op de bakstenen muren lijkt het mij zeer waarschijnlijk dat de grondwaterstand hoger komt dan de keldervloer en dat daarom die cementpleister de waterdichtheid van de kelder heeft moeten verzekeren. 

Hier stukken van wegkappen of doorboren is dan absoluut af te raden tenzij je gans de kelder van een nieuwe waterdichte bekuiping wilt voorzien.

Een kelderbepleistering met cement is zeker niet als dampopen te beschouwen maar dat hoeft die ook niet te zijn.

Een dampopen kelderafwerking is enkel te overwegen op plaatsen waar de grondwaterstand constant een stuk dieper is dan de kelderbodem.

Dus eerst u vergewissen van de toestand ter plaatse en dan pas kan je gericht verder onderzoeken hoe je de kelder best isoleert.

Wat is trouwens de reden dat je de kelder wilt isoleren, wil je er een verwarmde leefruimte van maken ? Zo niet dan heeft dat isoleren weinig zin.

0
abMul
abMul
0 6 Verbouwer
2 jaren geleden

Onze kelder is bijgetrokken bij de woning en fungeert als slaapkamer. In de winter koelt het daar erg af. Tegelijk is de vloer op de begane grond, boven de kelder ook vaak koud.

Ik heb twee isolatieshops de situatie geschetst. Zij kwamen onafhankelijk met het idee van open isolatie i.c.m. klimaatscherm. Net zoals je een plat dak met dampdichte dakbekleding zou isoleren.

Ik heb ook één bouwkundige met isolatie ervaring langs gehad. Hij adviseerde Metalstud op 2cm van de muur te zetten (hetzelfde effect als met ventilatielatten), dan isolatieplaten tussen het metalstud. Hierop dampdicht scherm en gipsplaten erop. Doorboren van dampscherm zag hij geen probleem in (veel anderen op internet wel). En isolatie tussen twee (bijna) dampdichte elementen (muur en folie), zag hij ook geen probleem in. Met gebruik van PIR zie ik dit dan weer afgeraden worden.

Kortom. Veel visies. Ook onder professionals. Bedankt voor alle input. Meer input is welkom. En intussen ga ik maar een keuze maken.

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
2 jaren geleden

Je hebt een interessante vraag gesteld maar spijtig genoeg kan men er van hieruit onmogelijk een zinnig antwoord op geven of zelfs nog maar meedenken over de beste oplossing.

We weten immers niets over de huidige toestand van de keldermuren: zijn ze droog, vochtig, last van indringend grondwater of van condensatie ?? Wanneer en waar ?

Ook weten we niets over de hoogte van het grondwater in uw omgeving, lager of hoger dan de kelderbodem.

Zit die kelder volledig onder het maaiveld of slechts gedeeltelijk ? Enzovoort...hoe meer wordt meegedeeld hoe effectiever er kan worden meegedacht.

Elke situatie kan anders zijn en dus ook om een totaal andere aanpak vragen.

0
Keon
Keon
2 jaren geleden

Onze kelder is bijgetrokken bij de woning en fungeert als slaapkamer. In de winter koelt het daar erg af. Tegelijk is de vloer op de begane grond, boven de kelder ook vaak koud.

Ik heb twee isolatieshops de situatie geschetst. Zij kwamen onafhankelijk met het idee van open isolatie i.c.m. klimaatscherm. Net zoals je een plat dak met dampdichte dakbekleding zou isoleren.

Ik heb ook één bouwkundige met isolatie ervaring langs gehad. Hij adviseerde Metalstud op 2cm van de muur te zetten (hetzelfde effect als met ventilatielatten), dan isolatieplaten tussen het metalstud. Hierop dampdicht scherm en gipsplaten erop. Doorboren van dampscherm zag hij geen probleem in (veel anderen op internet wel). En isolatie tussen twee (bijna) dampdichte elementen (muur en folie), zag hij ook geen probleem in. Met gebruik van PIR zie ik dit dan weer afgeraden worden.

Kortom. Veel visies. Ook onder professionals. Bedankt voor alle input. Meer input is welkom. En intussen ga ik maar een keuze maken.

Koude vloer zal eerder te maken hebben met een koudebrug ter hoogte van de aansluiting met de gevels.

Open isolatie combineren met een "klimaatscherm" (ik neem dat dit dan een dampscherm is) heeft geen zin in een kelder. Dat scherm gaat immers ook de damp die vanuit de aarde via de keldermuren naar binnen komt, tegenhouden.

Met Metalstuds moet je goed opletten... Metalstuds en thermische isolatie gaan niet goed samen... dat werkt voor akoestische isolatie niet voor thermische. Die Metalstuds werken immers als "kortsluitingen" voor uw thermische isolatie en halen de isolatiewaarde van het geheel volledig onderuit (er blijft ca. 50% over bij dunne isolatie tot zelfs maar 15% bij dikke isolatie).

Indien je Metalstuds gebruikt, dien je een computersimulatie te laten doen wil je de isolatielaag tussen de profielen laten meetellen voor uw EPB- en EPC-verhaal.

Wil je dingen "van de muur af" monteren, gebruik dan houten balkjes, eventueel geïmpregneerd.
Met hout gaat de isolatiewaarde ook wat achteruit maar minder.

Mijn advies is en blijft, werk volledig dampopen en laat dampschermen (folies) achterwege.
Je moet zorgen dat er geen luchtcirculatie vanuit de warme binnenruimte achter de isolatie kan ontstaan, dus overgang wand/plafond goed luchtdicht afsluiten (tape).

En overdrijf niet met de isolatiedikte... 35mm houtvezelisolatie is meer dan voldoende. 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes voor isolatiewerken

Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes voor isolatiewerken

Wil je je energierekening verlagen? Laat je woning isoleren door vakmensen uit de buurt. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Zelf je woning isoleren is dé lenteklus bij uitstek: zo pak je het aan

Zelf je woning isoleren is dé lenteklus bij uitstek: zo pak je het aan

De lente is de ideale periode om je woning te isoleren. Zo is je woning energiezuiniger tegen de winter. Maar hoe doe je dat: zelf je woning isoleren?

Lees meer

Isoleren: prijs, premies, materialen en plaatsing

Isoleren: prijs, premies, materialen en plaatsing

Ga je isoleren? Ontdek de prijzen, premies en de materialen. Maar ook: hoe dik moet je isoleren en hoe moet je dak, vloer en (spouw)muren isoleren?

Lees meer

Wat is de prijs van dakisolatie? Ontdek de prijs per m²

Wat is de prijs van dakisolatie? Ontdek de prijs per m²

Je dak isoleren is de snelste stap naar een energiezuinige woning. Maar op welke premies heb je recht en wat is de prijs van dakisolatie?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag