Onze kelder is bijgetrokken bij de woning en fungeert als slaapkamer. In de winter koelt het daar erg af. Tegelijk is de vloer op de begane grond, boven de kelder ook vaak koud.
Ik heb twee isolatieshops de situatie geschetst. Zij kwamen onafhankelijk met het idee van open isolatie i.c.m. klimaatscherm. Net zoals je een plat dak met dampdichte dakbekleding zou isoleren.
Ik heb ook één bouwkundige met isolatie ervaring langs gehad. Hij adviseerde Metalstud op 2cm van de muur te zetten (hetzelfde effect als met ventilatielatten), dan isolatieplaten tussen het metalstud. Hierop dampdicht scherm en gipsplaten erop. Doorboren van dampscherm zag hij geen probleem in (veel anderen op internet wel). En isolatie tussen twee (bijna) dampdichte elementen (muur en folie), zag hij ook geen probleem in. Met gebruik van PIR zie ik dit dan weer afgeraden worden.
Kortom. Veel visies. Ook onder professionals. Bedankt voor alle input. Meer input is welkom. En intussen ga ik maar een keuze maken.
Koude vloer zal eerder te maken hebben met een koudebrug ter hoogte van de aansluiting met de gevels.
Open isolatie combineren met een "klimaatscherm" (ik neem dat dit dan een dampscherm is) heeft geen zin in een kelder. Dat scherm gaat immers ook de damp die vanuit de aarde via de keldermuren naar binnen komt, tegenhouden.
Met Metalstuds moet je goed opletten... Metalstuds en thermische isolatie gaan niet goed samen... dat werkt voor akoestische isolatie niet voor thermische. Die Metalstuds werken immers als "kortsluitingen" voor uw thermische isolatie en halen de isolatiewaarde van het geheel volledig onderuit (er blijft ca. 50% over bij dunne isolatie tot zelfs maar 15% bij dikke isolatie).
Indien je Metalstuds gebruikt, dien je een computersimulatie te laten doen wil je de isolatielaag tussen de profielen laten meetellen voor uw EPB- en EPC-verhaal.
Wil je dingen "van de muur af" monteren, gebruik dan houten balkjes, eventueel geïmpregneerd.
Met hout gaat de isolatiewaarde ook wat achteruit maar minder.
Mijn advies is en blijft, werk volledig dampopen en laat dampschermen (folies) achterwege.
Je moet zorgen dat er geen luchtcirculatie vanuit de warme binnenruimte achter de isolatie kan ontstaan, dus overgang wand/plafond goed luchtdicht afsluiten (tape).
En overdrijf niet met de isolatiedikte... 35mm houtvezelisolatie is meer dan voldoende.