Waarom wel/niet dampscherm bij kelder muur isolatie

60

Waarom wel/niet dampscherm bij kelder muur isolatie

abMul
abMul
#Isolatie · 2 jaren geleden

Waarom is er in onderstaande situatie geen dampscherm nodig?

Ik wil graag een keldermuur isoleren aan de gevelzijde. Ik zie online zowel opties met isolatie wol als met XPS.

In beide gevallen kom ik tegen dat er geen dampscherm of dampopen nodig is. Maar vaker ook dat er een dampdichtscherm wordt geplaatst. Heeft dit te maken met of je de keldermuur ziet als dampdicht of dampopen?

"XPS-platen zijn er in verschillende kleuren en diktes, zowel met als zonder tand-en-groefverbinding. Monteren kan in principe op twee manieren: lijmen of schroeven. Toch boor je de platen best niet vast met isolatiepluggen, omdat je doorboringen van de keldermuren natuurlijk zo veel mogelijk wil vermijden om waterinsijpeling te voorkomen. Een dampscherm is niet nodig bij dit systeem."

https://www.livios.be/nl/artikel/61642/de-kelder-isoleren-zo-pak-je-het-aan/

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
2 jaren geleden

@Keon

Het klopt totaal niet als je zegt dat er slechts 15 % zou overblijven van de isolatiewaarde van een voorzetwand met metalstud !

Moest je de metalstud vlak tegen de koude muur plaatsen ipv op een afstand ervan dan zou het verlies aan isolatiewaarde hierdoor 37 % zijn terwijl het met hout 20% zou zijn. De metalstud zorgt daar dus voor een extra verlies tov hout van ongeveer 17 %.

Maar:

Het is zeker niet de bedoeling dat je het zo uitvoert, je moet het kader van een voorzetwand altijd los van de achterliggende buitenmuur plaatsen met isolatie er achter door.

En dan heb je door die metalstud nog een vermindering van 9 % terwijl je met een houten kader een vermindering van ongeveer 5 % kunt hebben. Werken met metalstud zorgt dus op die manier voor een extra verlies tov van hout van slechts 4 % .

Er blijft dus nog 96 % over van uw isolatiewaarde ipv de door u genoemde 15 % !

Verder ben ik van mening dat je bij een isolatiedikte van slechts 3,5 cm houtvezel, zoals jij aanraadt, veel beter geen isolatie kunt steken.

Misschien is dat sowieso hier wel de beste optie, de muren worden immers nooit kouder dan 12 % en dat is dus ongeveer 20 ° warmer dan de mogelijke buitentemperatuur waartegen je de woning bovengronds moet isoleren.

Bovendien kan je met die isolatie ook het verkoelend effect in de zomer verliezen.

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
2 jaren geleden

@Keon

Het klopt totaal niet als je zegt dat er slechts 15 % zou overblijven van de isolatiewaarde van een voorzetwand met metalstud !

Die 15% is eigenlijk worst case voor dikke isolatie (en diepe profielen) en komt uit Amerikaanse studies.

0
Charel
Charel
2 jaren geleden

Dan zou ik die praktijktest en de omstandigheden ervan wel eens willen zien ! Ik vrees dat ze op zijn minst verkeerd geinterpreteerd is.

0
Keon
Keon
2 jaren geleden

Die 85% komt van Dr. Joe Lstiburek https://www.youtube.com/watch?v=hPELYYOVAK4

Maar voor dunnere isolatiediktes is het dus minder, eerder 50%.
Dit is nog een interessant artikel: https://www.sbcmag.info/news/2017/jun/comparing-continuous-insulation-r-values-steel-vs-wood-framing

Vuistregel hoort te zijn dat je geen thermische isolatie tussen Metalstuds hoort te plaatsen maar ervoor of erachter.

De ruimte tussen de metalen profielen kan je wel perfect gebruiken om alles akoestisch te isoleren.

Vergeet ook niet dat de binnenafwerking rechtstreeks in de metalen profielen wordt vastgezet middels stalen schroeven... die schroeven zijn dan nog eens extra koudebrugjes (naar binnen toe).

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
2 jaren geleden

Het gaat in de youtube over buitenmuren, niet over keldermuren

0
Keon
Keon
2 jaren geleden

Het gaat om de performantie van de eigenlijke isolatie... het maakt dan niet uit in wat voor soort wanden die wordt gebruikt.

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
2 jaren geleden

Oja wel hoor, in het eindresultaat geeft dat toch wel duidelijk een verschil qua isolatie

Of ga je nu beweren dat een keldermuur met gans die massa grond er achter het zelfde isoleert als een gevelmuur ?

0
Keon
Keon
2 jaren geleden

Ik heb in een eerder bericht al geschreven dat in een kelder de temperatuur rond de 12°C zal blijven tijdens de wintermaanden.

We hebben het hier over de warmteweerstand 'R' (m².K/W) van de combinatie "isolatie + Metalstuds".
De warmteweerstand R is steeds onafhankelijk van het temperatuursverschil "delta_T" tussen binnen en buiten.

Dat temperatuursverschil delta_T (in °C of K) speelt pas een rol om het effectieve warmteverlies 'q' (W/m²) van uw keldermuur te kennen als zijnde q = delta_T / R.

Het punt dat ik wil maken, is dat de thermische weerstand van de isolatie sterk achteruit gaat (min. 50%) als je deze tussen Metalsstuds zet. En die lagere weerstand geeft bijgevolg een hoger warmteverlies dan je initieel dacht (of had berekend).

Nu, alles is relatief... De isolatie in de kelder moet je eerder bekijken als een soort "comfortisolatie", dus niet zozeer bedoeld om het warmteverlies te beperken maar eerder om de oppervlaktetemperatuur van de kelderwanden aan de binnenzijde (afgewerkt oppervlak) te verhogen.

De comforttemperatuur die we als mens ervaren in een ruimte, is immers de gemiddelde temperatuur van de lucht in die ruimte en van alle oppervlakken die die ruimte afbakenen (definiëren).

Om die reden mag de isolatiedikte dus eerder beperkt zijn. En dit is een extra reden om iedere koudebrug - zoals die Metalstuds - uit uw isolatielaag te weren. Extra koudebruggen verlagen immers de oppervlaktetemperatuur van uw binnenvlak.

0
Charel
Charel
2 jaren geleden

Het gaat om de performantie van de eigenlijke isolatie... het maakt dan niet uit in wat voor soort wanden die wordt gebruikt.

Maar wat wel veel uitmaakt is of die metalstud of het houten kader wel of niet tegen de muur is geplaatst en dat schijn je te negeren

De constructie, of het nu in hout of metaal is, mag niet tegen de koude buitenmuur worden geplaatst. Het is nogal wiedes dat je dan koudebruggen maakt.

Bovendien moet er nog isolatie achter de constructie worden doorgetrokken en dan verlies je met metalstud ongeveer 4 % isolatiewaarde ten opzichte van een houten kader.

Dus nogmaals: jouw stelling dat er maar 15 % van de isolatiewaarde zou overblijven is totaal onjuist omdat je met verkeerde omstandigheden rekent en dan ook één of ander Amerikaans filmpje verkeerd interpreteert.

0
Keon
Keon
2 jaren geleden

Die luchtspouw speelt geen rol in de reductie van de isolatiewaarde van de isolatielaag zelf, daarvoor is de isolatiewaarde van lucht te laag.

Enige wat helpt, is het "thermisch onderbreken" van de Metalstuds = inpakken in isolatie.

Enkel een extra luchtspouwtje zal niet zoveel verschil geven voor de koudebrug... Welke temperatuur denk je dat de Metalstud heeft aan keldermuurzijde als die keldermuur een opp. temperatuur heeft van 12°C aan de binnenzijde?

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Download gratis onze gids voor isolatie

Download gratis onze gids voor isolatie

Ontdek hoe je jouw woning warm, comfortabel en duurzaam maakt. Inclusief handige checklists voor een probleemloze isolatieklus!

Download nu gratis jouw isolatiegids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je spouwmuur isoleren: dit zijn de 4 grootste blunders

Je spouwmuur isoleren: dit zijn de 4 grootste blunders

Waar loopt het in de praktijk vaak fout bij het isoleren van de spouwmuur? Twee experts vertellen hoe je de meest gemaakte blunders kan vermijden.

Lees meer

Muurisolatie: materialen, mogelijkheden, prijs en premies

Muurisolatie: materialen, mogelijkheden, prijs en premies

Je energieverbruik verlagen doe je met muurisolatie. Ontdek meer over de materialen, voor- en nadelen van binnen- en buitenmuurisolatie en de prijs.

Lees meer

Dakisolatie: hellend dak na-isoleren langs binnen

Dakisolatie: hellend dak na-isoleren langs binnen

Tot maar liefst een derde van de warmte in je woning gaat verloren via je dak. Het loont dus zeker de moeite om te investeren in (extra) dakisolatie.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag