Waarom wel/niet dampscherm bij kelder muur isolatie

60

Waarom wel/niet dampscherm bij kelder muur isolatie

abMul
abMul
#Isolatie · 2 jaren geleden

Waarom is er in onderstaande situatie geen dampscherm nodig?

Ik wil graag een keldermuur isoleren aan de gevelzijde. Ik zie online zowel opties met isolatie wol als met XPS.

In beide gevallen kom ik tegen dat er geen dampscherm of dampopen nodig is. Maar vaker ook dat er een dampdichtscherm wordt geplaatst. Heeft dit te maken met of je de keldermuur ziet als dampdicht of dampopen?

"XPS-platen zijn er in verschillende kleuren en diktes, zowel met als zonder tand-en-groefverbinding. Monteren kan in principe op twee manieren: lijmen of schroeven. Toch boor je de platen best niet vast met isolatiepluggen, omdat je doorboringen van de keldermuren natuurlijk zo veel mogelijk wil vermijden om waterinsijpeling te voorkomen. Een dampscherm is niet nodig bij dit systeem."

https://www.livios.be/nl/artikel/61642/de-kelder-isoleren-zo-pak-je-het-aan/

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
2 jaren geleden

Je moet enkel de isolatielaag bekijken met en zonder Metalstuds... door die Metalstuds (in de isolatielaag zelf) gaat de isolerende waarde van die isolatielaag serieus achteruit (min. 50%).

Neen, je moet hier verder over doordenken en het verschil bekijken tussen enerzijds een isolatielaag los van de muur en met metalstuds van 1mm dikte om de 60 cm en anderzijds een isolatielaag met houten balkjes van 38 mm dikte om de 60 cm.

Je zal dan merken dat er ipv een verschil van 50% tot 85 %, integendeel een te verwaarlozen verschil is. 

Niet de moeite om u zorgen over te maken.

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
2 jaren geleden

Enige wat helpt, is die Metalstuds "mee isoleren" of "inpakken in isolatie".

Maar je laat de isolatie best continu voor of achter de profielen of balkjes lopen, dan is er (uiteraard) geen verlies aan isolerend effect.
In dat SBC-artikel noemt men dat "continuous insulation", vaak afgekort tot CI.

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
2 jaren geleden

Keon, laat ons ernstig blijven !

Je blijft het maar hebben over een verlies van 50 % (eerder zelfs 85 %).

Echter daar waar je dat percentage (in feite 49 %) hebt gelezen zou je ook moeten gelezen hebben dat het bij een foute plaatsing is maar dat vertel je er niet bij.

- plaatsing van metalstuds om de 30 cm terwijl de helft (om de 60 cm) volstaat.

- geen isolatie tussen de muur en de metalstuds 

- plaatsing van de metalstuds rakend aan de muur.

Doe je dezelfde foute plaatsing met 60 cm afstand dan heb je met metalstuds een verlies van 37 % en met hout een verlies van 20 %.

Dus met die foute plaatsing gaat het dan om een verlies van 37 - 20 = 17 % !

Doe je de plaatsing zoals het hoort en zoals ik al heb beschreven dan heb je met metalstuds een verlies van 9 % en met hout een verlies van ongeveer 5 %.

Het gaat dus om een verlies door die metalstud van  9 - 5 = 4 % ten opzichte van een uitvoering met hout. Een bijna te verwaarlozen verschil dus!

Stop dus met te blijven herhalen dat metalstuds niet te overwegen zouden zijn wegens 50% isolatieverlies ! Je veroorzaakt hiermee een totaal verkeerde perceptie over het gebruik van metalstuds!

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
2 jaren geleden

Charel,

Je hebt uw mosterd gehaald via deze website vermoed ik: https://www.lambda.be/nl/energietips/metal-studs-isolatiewaarde-en-epb

Misschien er bijvermelden dat je om die 9% te halen, je de hoeveelheid isolatie moet verdubbelen, de simulatie op bovenstaande website gebruikt tweemaal 5cm.

Lees ook de inleiding van dat artikel... is er geen computersimulatie voorhanden dan mag je de isolatie die tussen Metalstuds is aangebracht, NIET in rekening brengen voor het EPB- en EPC-gebeuren!

Dat zegt voldoende denk ik...

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
2 jaren geleden

Keon, het gaat er om dat het door jou steeds genoemde verlies van 50 % tot 85 % er enkel maar is als je de metalstud stijlen rakend aan de koude muur plaatst wat een zware fout is. 

Uiteraard creeer je dan onnoemelijk veel koudebruggen die jij dan nog eens verdubbeld (30 cm afstand ipv 60 cm).

Het lijkt wel of je bewust het meest foute scenario onder de minst gunstige omstandigheden blijft opzoeken.

Zo kunnen we nog lang bezig blijven. 

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
2 jaren geleden

Neen, of de Metalstuds nu de muur raken danwel of er nog een luchtspouw aanwezig is, dat maakt niets uit, verlies zal je hebben.

De Amerikaanse berekeningen gaan uit van contact met de buitenlucht en het artikel op Lambda.be maakt daar trouwens ook geen opmerking over.

Een luchtspouw is nu niet direct de meest fantastische isolatielaag.

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
2 jaren geleden

Keon, gelieve alles nog eens aandachtig te herlezen om terug te weten waar het over gaat. Het heeft weinig zin om steeds maar weer hetzelfde te herhalen.

Tenzij de topicstarter nog wil reageren mag voor mijn part het topic dan ook gesloten worden.

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
2 jaren geleden

Nog wat praktische tips qua uitvoering
_______________________________

1. Houten profielen zijn te verkiezen. Ga je daartussen isoleren dan zal er verlies zijn in isolatiewaarde, maar minder uitgesproken en er is geen computersimulatie nodig voor het EPB- en EPC-gebeuren.

2. Wil je super rechte houten profielen hebben, gebruik dan LVL-profielen ipv. geschaafd hout, bijv. deze uit de Gamma: https://www.gamma.be/nl/assortiment/bouwhout-vuren-gelamineerd-fineerhout-lvl-39x39mm-270cm/p/B171400

3. Je bekleedt uw houten frame best met een doorlopende isolerende houtvezelplaat van ca. 35mm. Die zijn luchtdicht maar toch dampopen.
De naden kleef je af met tape (tenzij het platen zijn met tand en groef). De naad met het plafond (en de vloer) niet vergeten.

4. Werk uw wanden af met gipskarton, gipsvezelplaten of MDF. Geen OSB of Multiplex wand die zijn te zeer dampremmend.

5. Gebruik enkel een dampopen kalk-caseïeneverf of max. 3 à 4 lagen lijnolieverf. Geen latex- of acrylverven want deze zijn te zeer dampremmend tot dampdicht.

6. Installeer een ventilatiesysteem, bij voorkeur met warmteterugwinning (systeem D). 

0
moes
moes
73 722 Andere professioneel
2 jaren geleden

Echt praktisch en volgens de hangbare wereld.

1. Als je je hout gaat halen in de Gamhubkarbric dan zijt ge wel heel amateuristisch bezig. De vak houthandel verkoop gaat er beter aan toe. betere kwaliteit tegen betere prijs

2/ Gebruik van LVL producten voor "een wandje" ? Niet overdrijven hé. De standaard cls/xls zal daar wel voldoende voor zijn en bij de hout vakhandel zult ge wel rechte krijgen. En met recht wil dat zeggen dat ze misschien 2/3 mm krom zijn maar je spreekt hier verdikke over een simpel voorzetwandje niet belast. Tis geen pastafel voor ne micrometer hé

3 En neen ge zult op die plaats geen isolatie verliezen die de moeite is om daar over te blijven palaveren da's gewoon idioot. Zuigen aan een potlood tot e rne punt aan staat noem ik dat

0
abMul
abMul
0 6 Verbouwer
2 jaren geleden

Terug naar de situatie, en mijn conclusie tot zover.

De grootste vraag is, is de kelder dampopen of dicht. Het huis is uit 1948. De muur is opgebouw uit bakstenen. Met daarover een cementlaag. Ik heb geen idee hoe dampdicht of dampopen die zijn. Als iemand weet hoe ik daar achter kom, ben ik een stuk verder. Ik zal nog een aannemer vragen die veel in deze buurt werkt.

De kelder heeft een hoogte van 220cm, daarvan is 160cm onder maaiveld. Er zijn in het verleden vochtproblemen geweest (vorige eigenaar), maar nu niet meer aanwezig. De straat is beneden NAP. Grondwaterpeil is momenteel erg laag. Daar kan ik weinig over zeggen. Afgelopen 3 jaar de muur aan de binnenkant als droog beschouwd.

De grond rondom de kelder is vrij stabiel. In de winter wordt het geregeld 13-15 graden in de kamer. Daar moeten we aardig tegenaan stoken. En dat stoken gebeurt meestal wanneer de rest van het huis niet gestookt hoeft te worden. En dus niet gewenst. Daarnaast slaapt er ook een kleine, die minder tegen de kou kan.

Het grote voordeel, zoals Charel zegt, is dat het in de zomer ook koelt. Naast de vraag of het dampopen of damdicht is, is de grote vraag welke dikte dan genomen kan worden. Het verschil tussen binnen en buiten is niet heel groot, tegelijk is er wel een enorme massa (de grond) die rechtstreeks afkoelt door de stenen/cementen muur. Dus ik dacht dat een laag met minder geleidend materiaal als snel een merkbaar verschil zou opleveren. De vraag alleen nog welke dikte?

Mijn voorkeur heeft dampopen, en daar weet ik wel raad mee. Maar ik heb het idee dat de meeste mensen (ook buiten dit platform) eerder uitgaan van dampdicht dan dampopen constructie. En daarmee heeft een dampopen constructie geen nut, en is mogelijk zelfs af te raden omdat de kans op condensatie in de constructie vergroot.

Wanneer de kelder grote kans dampdicht is, is dampdicht denk ik een betere oplossing. Ik kan de kelder niet ineens dampopen maken. Isolatie vastplakken aan de muur geeft een te groot vochtrisico. Dus dat betekent een voorzetwand, persoonlijke voorkeur van hout. Daarbij niet de gevel doorboren.

Je wilt een constructie waar vocht nog weg kan trekken, maar geen extra damp uit de kamer de constructie in kan. Oplossing 1 is een luchtspouw tussen muur, open isolatie en dampfolie. De luchtspouw zorgt dat eventuele damp kan opstijgen. De vraag is alleen waar naartoe. Oplossing 2 is open isolatie + klimaatfolie, waarbij bij hoge dampdruk in de isolatie weg kan, bij lage dampdruk komt er geen damp vanuit de kamer in de constructie. Er moet dan een luchtspouw zitten tussen het folie en gips. Of klimaatfolie echt werkt weet ik niet. Oplossing 3 is het gebruik van dichte isolatie zoals PIR of XPS.

Hierbij neig ik nog naar oplossing 2. Omdat dit in ieder geval werkt als oplossing 1, maar dan de kans biedt dat het ook eventuele damp wel kan afvoeren. Daarbij denk ik aan het gebruik van 50-60mm houtvezel.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Download gratis onze gids voor isolatie

Download gratis onze gids voor isolatie

Ontdek hoe je jouw woning warm, comfortabel en duurzaam maakt. Inclusief handige checklists voor een probleemloze isolatieklus!

Download nu gratis jouw isolatiegids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je huis isoleren van boven tot onder: ga aan de slag met deze klussen

Je huis isoleren van boven tot onder: ga aan de slag met deze klussen

Door je huis te isoleren, verlaag je je factuur en verhoog je je comfort. Deze stappenplannen beschrijven hoe je zelf je dak, vloer en ramen isoleert.

Lees meer

Dakisolatie: alles wat je moet weten over de plaatsing, materialen en prijs

Dakisolatie: alles wat je moet weten over de plaatsing, materialen en prijs

Dakisolatie is de oplossing als je je ecologische voetafdruk wil verkleinen, je energiekosten wil verlagen of je woning comfortabeler wil maken.

Lees meer

Dakisolatie: hoe een plat dak na-isoleren?

Dakisolatie: hoe een plat dak na-isoleren?

Om een plat dak na te isoleren, ga je best langs de buitenkant te werk. Dat kan via een warm dak of omgekeerd dak. Beiden hebben hun voor- en nadelen.

Lees meer


Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag