Terug naar de situatie, en mijn conclusie tot zover.
De grootste vraag is, is de kelder dampopen of dicht. Het huis is uit 1948. De muur is opgebouw uit bakstenen. Met daarover een cementlaag. Ik heb geen idee hoe dampdicht of dampopen die zijn. Als iemand weet hoe ik daar achter kom, ben ik een stuk verder. Ik zal nog een aannemer vragen die veel in deze buurt werkt.
De kelder heeft een hoogte van 220cm, daarvan is 160cm onder maaiveld. Er zijn in het verleden vochtproblemen geweest (vorige eigenaar), maar nu niet meer aanwezig. De straat is beneden NAP. Grondwaterpeil is momenteel erg laag. Daar kan ik weinig over zeggen. Afgelopen 3 jaar de muur aan de binnenkant als droog beschouwd.
De grond rondom de kelder is vrij stabiel. In de winter wordt het geregeld 13-15 graden in de kamer. Daar moeten we aardig tegenaan stoken. En dat stoken gebeurt meestal wanneer de rest van het huis niet gestookt hoeft te worden. En dus niet gewenst. Daarnaast slaapt er ook een kleine, die minder tegen de kou kan.
Het grote voordeel, zoals Charel zegt, is dat het in de zomer ook koelt. Naast de vraag of het dampopen of damdicht is, is de grote vraag welke dikte dan genomen kan worden. Het verschil tussen binnen en buiten is niet heel groot, tegelijk is er wel een enorme massa (de grond) die rechtstreeks afkoelt door de stenen/cementen muur. Dus ik dacht dat een laag met minder geleidend materiaal als snel een merkbaar verschil zou opleveren. De vraag alleen nog welke dikte?
Mijn voorkeur heeft dampopen, en daar weet ik wel raad mee. Maar ik heb het idee dat de meeste mensen (ook buiten dit platform) eerder uitgaan van dampdicht dan dampopen constructie. En daarmee heeft een dampopen constructie geen nut, en is mogelijk zelfs af te raden omdat de kans op condensatie in de constructie vergroot.
Wanneer de kelder grote kans dampdicht is, is dampdicht denk ik een betere oplossing. Ik kan de kelder niet ineens dampopen maken. Isolatie vastplakken aan de muur geeft een te groot vochtrisico. Dus dat betekent een voorzetwand, persoonlijke voorkeur van hout. Daarbij niet de gevel doorboren.
Je wilt een constructie waar vocht nog weg kan trekken, maar geen extra damp uit de kamer de constructie in kan. Oplossing 1 is een luchtspouw tussen muur, open isolatie en dampfolie. De luchtspouw zorgt dat eventuele damp kan opstijgen. De vraag is alleen waar naartoe. Oplossing 2 is open isolatie + klimaatfolie, waarbij bij hoge dampdruk in de isolatie weg kan, bij lage dampdruk komt er geen damp vanuit de kamer in de constructie. Er moet dan een luchtspouw zitten tussen het folie en gips. Of klimaatfolie echt werkt weet ik niet. Oplossing 3 is het gebruik van dichte isolatie zoals PIR of XPS.
Hierbij neig ik nog naar oplossing 2. Omdat dit in ieder geval werkt als oplossing 1, maar dan de kans biedt dat het ook eventuele damp wel kan afvoeren. Daarbij denk ik aan het gebruik van 50-60mm houtvezel.