De grootste vraag is, is de kelder dampopen of dicht. Het huis is uit 1948. De muur is opgebouw uit bakstenen. Met daarover een cementlaag. Ik heb geen idee hoe dampdicht of dampopen die zijn. Als iemand weet hoe ik daar achter kom, ben ik een stuk verder. Ik zal nog een aannemer vragen die veel in deze buurt werkt.
Op de keldermuur dampopen of dampdicht is, maakt niets uit. De aarde naast uw muur heeft een relatieve vochtigheid van quasi 100%. Er is dus een dampdruk richting kelderruimte, zeg maar dat de damp wil migreren richting kelderruimte.
Damp vanuit de kelderruimte zal dus NOOIT tot in de aarde geraken, je bent dus verplicht om uw kelderruimte te ventileren om van de daar geproduceerde damp verlost te geraken.
Anders gezegd, je mag de aarde rondom uw kelder als dampdicht beschouwen.
Als die cementlaag dampdicht is, wordt de damp vanuit de aarde daar tegengehouden maar moet je de damp die je produceert in de kelderruimte evenzeer wegventileren.
Is die cementlaag dampopen, dan zal uw ventilatiesysteem om "aardse damp" moeten wegventileren. Een dampopen cementlaag zou een voordeel zijn omdat je met ventilatiesystemen van het type D kans hebt op droge lucht in de winter.
Ook voor het deel van de kelder dat boven het maaiveld uitsteekt, is het beter dat je die cementlaag als dampdicht beschouwd en dat je alle interne damp wegventileert.
Is de cementlaag toch dampopen dan is dat meegenomen (en dus geen nadeel).
Is die cementlaag dampopen dan heb je ook enige warmte nodig opdat de "aardse damp" kan uitdampen naar binnen toe.
Een luchtspouw mag altijd.
Een folie is enkel aangewezen als je die nodig hebt om alles luchtdicht te maken, bijv. bij gebruik van wolachtige isolatiematerialen. Deze folie hoort dan aan de warme binnenzijde te zitten maar MOET wel wel DAMPOPEN zijn (dus omgekeerd van wat gangbaar is).
Gebruik je houtvezelisolatieplaten dan volstaat het luchtdicht aftapen van de naden om alles luchtdicht te maken.