5

Verkoop woning afgeketst - Boete opeisen

ZMP64
ZMP64
#Regelgeving · 2 jaren geleden

Hallo.

Mijn woning werd verkocht. Definitieve compromis werd getekend maar het voorschot van 10% werd meer dan een maand later nog steeds niet betaald. Bovendien lijken de kopers van de aardbol verdwenen en krijg niemand ze te pakken (Notaris, makelaar, ikzelf).

Moest de kopende partij de koop ondanks de getekende, definitieve compromis (zonder opschortende voorwaarden trouwens) afblazen, mag ik de woning dan aan iemand anders verkopen en tegelijk via de rechtbank de 10% boete proberen te vorderen?

Volgens de makelaar mag de woning niet opnieuw verkocht worden, zolang er een rechtzaak zou lopen om die boete op te eisen.

Financieel betekent dit heel gedoe een klein drama aangezien ik zelf ook wat nieuw heb gekocht, uitgaande van de verkregen verkoopprijs etc. Ook extra geïnvesteerd in de nieuwe woning (aankoop nieuwe keuken). Ik zou dan bovendien een duur overbruggingskrediet moeten aangaan etc.

Grtz

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3496 Andere particulier
2 jaren geleden

Ik zou alles op alles zetten om de kopers te ontbinden en opnieuw te koop te stellen. Absoluut niet zeker dat je van de rechter 10% krijgt.  Geleden schade. En dan moeten die in gebreke gestelde kopers nog kunnen betalen .....  Sneu.

0
Patrick Oostens
Patrick Oostens
8 81 Andere professioneel
2 jaren geleden

De makelaar heeft gelijk. Die koop moet eerst ontbonden worden alvorens je aan iemand anders kan verkopen. Tenzij er in de compromis staat dat indien het voorschot niet binnen een aantal dagen gestort is, de koop automatisch ontbonden wordt.

Ik hanteer meestal ofwel de methode dat het geld reeds gestort is op het moment van ondertekenen ofwel dat als het geld niet binnen de 5 dagen op de derdenrekening staat, de koop ontbonden is.

Je kan wel een versnelde procedure aanvragen waarbij een advokaat dan rechter speelt. Dat gaat veel sneller dan via de gewone rechtbank.

0
ZMP64
ZMP64
0 1 Andere particulier
2 jaren geleden

Update : vandaag via SMS te lezen gekregen dat het "helaas" niet doorgaat.  Kan ik zelf een verzoek indienen bij rechtbank om die boete of althans een deel ervan op te eisen of moet dat via advocaat? Ik heb jammer genoeg geen geld-schijtend ezeltje...

Ik heb wel degelijk schade aangezien ik nu onverwacht tegen een duur overbruggingskrediet aankijk doordat zij het constant hebben liggen rekken en alsnog afhaken...

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
2 jaren geleden

Hopelijk heb je een realistische voorstelling van wat er nu gaat gebeuren.

- Je zal die eerst per AS in gebreke moeten stellen, koper kan zich immers nog steeds bedenken, zelfs nog als de rechtszaak loopt

- M.i. is dit niet realistisch zonder advocaat, kosten zal je moeten voorschieten

- Zoals Kris al zei, niet gegarandeerd dat die koper zelfs enkel die boete kan betalen. Als deze niet over een regulier inkomen beschikt is zelfs beslaglegging geen optie. 

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
2 jaren geleden

Je hebt schade geleden maar bereid je wel voor op een mogelijk lange proceduren waarbij je het huis niet kan verkopen. Je zou evt. kunnen proberen met een voorstel te doen en hen de keuze te geven tussen het betalen van je werkelijke kosten of een rechtszaak om de 10% te eisen.

Maar goed, een kale kip kan je niet plukken en gaat je alleen maar geld kosten. Vraag wat steun aan je makelaar of notaris, of vraag raad aan een advocaat.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Welke premies zijn er voor de doe-het-zelver?

Welke premies zijn er voor de doe-het-zelver?

Ontdek welke doe-het-zelf premies je als klusser kan aanvragen en bespaar zo op je verbouwkosten.

Lees meer

Minister van Energie schaft renovatiepremies af en geeft hogere premies aan de laagste inkomens

Minister van Energie schaft renovatiepremies af en geeft hogere premies aan de laagste inkomens

De regering hervormt de Mijn VerbouwPremie. Vanaf 1 juli 2025 komt er meer steun voor lage inkomens, hogere inkomens ontvangen minder premie.

Lees meer

Een tweede digitale meter om te profiteren van negatieve prijzen: kan dat?

Een tweede digitale meter om te profiteren van negatieve prijzen: kan dat?

Een tweede digitale meter: hoe werkt dat en wat is het nut? We vroegen het aan Lara Lammens van Fluvius en energie-expert Joannes Laveyne van UGent.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag