Blazen in roofing - Nieuwe toplaag of volledig vernieuwen?

4

Blazen in roofing - Nieuwe toplaag of volledig vernieuwen?

Hilde Ps
Hilde Ps
#Dak · 2 jaren geleden

Ons plat dak vertoont meerdere blazen, van klein naar erg groot. Er zijn al enkele dakwerkers langsgekomen voor een offerte. Bijna iedereen zegt de blazen stuk te snijden en terug te branden en daarover een nieuwe roofing. Als variatie eventueel met een extra laag isolatie. De laatste dakwerker echter, kan me niet garanderen dat het dak niet opnieuw blazen trekt als hij het op deze manier oplost. Volgens hem is er maar één optie en dat is alles verwijderen en vernieuwen (isolatie en roofing). Een extra probleem is, dat we ons dak 13 jaar geleden samen met de buren hebben laten isoleren en er een scheidingsbalk tussen onze huizen is weggehaald. De buren willen nog een jaar wachten met de renovatie van de roofing. (Wij kunnen niet wachten omdat er in het najaar zonnepanelen worden geplaatst.) Ik ben bang dat zolang alles niet gerenoveerd wordt, het probleem gaat terugkomen. Het lijkt me ook beter om opnieuw een scheidingsbalk tussen onze huizen te plaatsen. Heeft iemand ervaring met blazen in platte daken en een renovatie...die goede resultaten heeft opgeleverd?

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/87500/img20230413151247899-2.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=c3a11ba50f7cbe933f8839cc63abaa2chttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/87500/img20230413151304544-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=0aba77a35c57d00cf58d448ccfb706c3

Alle reacties

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
2 jaren geleden

Blazen opensnijden en terug dicht ermee.... ????

Maar dat verklaart niet waarom er zo'n grote blazen opkomen. Dus geen goede oplossing

Zit daar water in?

Gas , lucht ? 

Dat zou ik eens willen weten want bij water zit er een lek en dan moet dat eerst opgelost worden. Bij gassen afkomstig van isolatie ( de verkeerde type van plaat) dan zou ik toch die isolatie die de bron is van eht gas vervangen. 

Is het lucht ( wat ik betwijfel door de omvang) dan is er een fout gebeurt bij het plaatsen en was er teveel lucht gevangen en of te warm weer bij plaatsing.

Ik zie geen probleem dat het dak samen met de buren is uitgevoerd. U herstelt en zorgt ervoor dat hun dak niet geraakt wordt en of dat de aansluiting volgens de regels der kunst is uitgevoerd. 

Persoonlijk zou ik wat verder doorbomen met de laatste aannemer, die heeft het in de mot dat het niet zomaar wat blaaskes zijn.

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
2 jaren geleden

Wat ook wel eens voorvalt met gelijkaardige gevolgen is dat er is gewerkt tijdens regenweer of dat men tijdens de werken is verrast door een regenbui waarbij er water tussen isolatie en dampscherm is blijven zitten. Dat water kan bij warm weer verdampen. De waterdamp kan niet ontsnappen en vormt dan grote blazen.

Als dat het geval is geweest is herstelling nog een optie.

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
2 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Kan je nog wat meer informatie geven ?

- met welk isolatiemateriaal er destijds is gewerkt ?

- is het dak destijds vernieuwd omwille van daklekken of enkel om te kunnen isoleren ?

- zijn er nu daklekken bij u en/of bij de buurman?

- de vernieuwing is van 13 jaar geleden, vanaf wanneer doet het fenomeen zich voor ?

Bij nader bekijken van de foto's lijken de blazen wel heel erg groot en verder lijkt het alsof de dakranden destijds niet, zoals het hoort, samen met het dakvlak zijn vernieuwd. Op die plaatsen zouden lekken kunnen zijn ontstaan. Dat eventueel binnendringende lekwater kan vervolgens niet weg wegens nog een onderliggende dakbedekking en kan dan tussen de oude en nieuwe dakbedekking waterdamp vormen die dan de blazen veroorzaakt.

Het moet natuurlijk nader worden onderzocht maar mijn eerste overweging zou zijn om alle blazen open te snijden en terug dicht te branden om vervolgens een nieuwe degelijke toplaag aan te brengen tot en met de dakranden. Ik zou de nieuwe toplaag niet branden maar met bitumineuze koudlijm volvlaks verlijmen op de herstelde laag. De naden en de opstanden dienen wel gebrand te worden.

Ik zou als toplaag wel een APP roofing kiezen zoals bijvoorbeeld Derbigum die is veel taaier en belasbaarder (ook in de zomer) dan de meeste andere roofings.

Als zo'n grote blaas wordt opengesneden is dit ook het moment om een stuk uit de isolatie te snijden zodat kan gecontroleerd worden hoe de toestand daaronder is.

0
Hilde Ps
Hilde Ps
0 1 Andere particulier
2 jaren geleden

We hebben het dak 13 jaar geleden laten isoleren er waren geen lekken.

De dakwerker heeft slecht werk geleverd. Hij had het dak geïsoleerd, maar de dakranden niet opgehoogd. We hadden net een huis gekocht en wisten toen nog niet beter. Later hebben we idd een lek gehad aan de rand van het huis omdat bij een fikse regenbui er een waterval van regenwater over ons huis vloeide. Bij het isoleren van de gevel zijn de dakranden opgehoogd. Vandaar het verschil in dakbedekking.

Ik denk dat ik, na alle informatie die ik op dit moment heb gelezen, heb besloten om alles te laten verwijderen tot de oude dakbedekking en opnieuw ga laten opbouwen. 

Bedankt voor jullie reactie.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Waarom kiezen voor een zinken dak? Voordelen, prijs en aandachtspunten voor een correcte plaatsing

Waarom kiezen voor een zinken dak? Voordelen, prijs en aandachtspunten voor een correcte plaatsing

Met een zinken dak kies je voor een unieke uitstraling. Maar hoe zit het met de kosten, plaatsing en isolatie? Ontdek alle aandachtspunten.

Lees meer

Dakrenovatie prijs: ontdek wat de kosten per type dakwerken zijn

Dakrenovatie prijs: ontdek wat de kosten per type dakwerken zijn

Wat kost een dakrenovatie? We lijsten de prijzen op per type dakwerken, bieden je meer inzicht in hoe de prijs wordt bepaald en geven bespaartips.

Lees meer

Je dak ontmossen? Zo verwijder je mos op je dakbedekking

Je dak ontmossen? Zo verwijder je mos op je dakbedekking

Mos nestelt zich op bijna elk dak. Gelukkig kan je mos en algen op verschillende manieren verwijderen én voorkomen. Ga aan de slag met deze tips!

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag