Dakterrassen naast plat dak buren vergunbaar volgens BW regelgeving Lichten en Zichten?

2

Dakterrassen naast plat dak buren vergunbaar volgens BW regelgeving Lichten en Zichten?

Groendak
Groendak
#Regelgeving · 2 jaren geleden

Mijn appartement heeft een beperkt vergunde terrasoppervlakte op de 2e verdieping (bouwaanvraag door andere bouwheer van meer dan 10 jaar geleden).

Aan kant A hebben de buren A een bouwvolume dat hoger is dan mijn 3e verdieping en een muur die verder uitsteekt dan mijn bouwvolume en dakterras. => Bij buren A heb ik dus geen enkel zicht in hun privé ruimtes en slechts verderop zie ik schuin wat in de tuin.

Aan kant B hebben de buren B een bouwvolume dat even hoog komt als mijn dakterras op mijn 2e verdieping, en even ver uitsteekt als mijn dakterras. => Bij buren B heb ik geen enkel zicht in hun privé ruimtes en zie ik ook enkel schuin wat in de tuin.

Ik zou beide dakterrassen die nog niet als volledige oppervlakte vergund zijn volledig rondom van een balustrade willen voorzien. Ik denk dat dit enkel kan als deze dakterrassen ook vergund zijn (en na een gesprek met de buren hierover ook).

Heb ik een verkeerde interpretatie van de regelgeving, en is er een voorwaarde uit het BW die dit blokkeert? (Is er een verschil tussen verdieping 2 en verdieping 3?)

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/87535/dakterrassen-situatieschets-1.png?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=5b964e7854908767e9a1ad12606ab406

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5446 Andere professioneel
2 jaren geleden

Je zal het pas zeker weten na de aanvraag. Ik zou hierbij wel verwijzen naar de nieuwe regelgeving.

Maar wat ik me hierbij wel afvraag is of je,omwille van de veiligheid bij onderhoudswerken aan een plat dak, hier een randbeveiliging (balustrade) moogt voorzien zonder dat je daar een vergunning voor moet vragen. 

Ik zou denken dat dit steeds zonder vergunning kan zolang het plat dak niet als terras wordt bedoeld.

0
Groendak
Groendak
0 1 Andere particulier
2 jaren geleden

Ik wil een vergunningsaanvraag vermijden als ik op voorhand al kan uitsluiten dat het sowieso niet vergunbaar is. In dat geval plaats ik geen balustrades die ik later potentieel moet weghalen als een buur klacht indient. De kostprijs van balustrades is mij wat te groot om een gokje te wagen met creatieve oplossingen. :-)

Advies op basis van de regelgeving dus zeker welkom.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Brussel verbiedt nieuwe mazoutketels en verwelkomt dynamische energiecontracten

Brussel verbiedt nieuwe mazoutketels en verwelkomt dynamische energiecontracten

Sinds 1 juni is er in Brussel een verbod op nieuwe mazoutketels. Daarnaast kunnen huishoudens er sinds kort dynamische energiecontracten afsluiten.

Lees meer

Premie voor digitale meter? Dit kunnen zonnepaneeleigenaars verwachten

Premie voor digitale meter? Dit kunnen zonnepaneeleigenaars verwachten

Ontvang een premie tot 3.750 euro voor het plaatsen van een digitale meter. Ontdek of je er recht op hebt en hoeveel je krijgt.

Lees meer

Verhuizen zonder stress: wat te doen en hoe alles regelen

Verhuizen zonder stress: wat te doen en hoe alles regelen

Wat te doen bij verhuizen? Gebruik onze handige checklist en ontdek hoe je alles regelt, van administratie tot de verhuisdag zelf.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag