Koper krijgt net te weinig van bank - zelf bijleggen om verkoop te kunnen laten doorgaan

2

Koper krijgt net te weinig van bank - zelf bijleggen om verkoop te kunnen laten doorgaan

ZMP64
ZMP64
#Regelgeving · 2 jaren geleden

Ik sla de voorgeschiedenis even over. Lang verhaal kort: koper krijgt uiteindelijk van de bank 96% van het aankoopbedrag, mits deze bewijs kan leveren van voldoende eigen middelen voor de notariskosten. Voorschot werd nooit betaald omdat men de definitieve compromis tekende onder het voorwendsel een lening te hebben terwijl dat nog niet het geval was.

Om verdere miserie te voorkomen, ben ik bereid de prijs te laten zakken met 10000. However... als de bank kijkt naar het percentage van de aankoopprijs, zakt hetgeen ze willen uitlenen evenredig, dus dat lost niks op.

Is het mogelijk om de originele verkoopprijs te laten staan zoals die stond en als verkoper 10000 zelf aan de notaris te geven in naam van de koper als toegestane korting op deze aankoopprijs? Zodoende zou immers de officiële aankoopprijs hetzelfde blijven, lening van de kopers ok, en kan de verkoop toch doorgaan...

Vreemde constructie, I know, maar de alternatieven die op tafel liggen zijn allemaal nefast voor mijzelf aangezien ik bij afspringen verkoop (geen voorschot ontvangen) een megagroot financieel drama heb (zelf gekocht en als dat niet doorgaat zware boete ofwel zeer duur overbruggingskrediet).

De kopers via de rechtbank de boete aan mij doen betalen is geen optie, ik heb niet de financiële middelen om via rechtbank te gaan (dankzij vadertje staat want ik moet als benadeelde partij zelf de registratierechten betalen, deze terugvorderen bovenop de boete en hopen dat de kopers dit ooit kunnen betalen... niet dus).

Ongelooflijk trouwens dat het "normaal" is dat een immo kantoor het voorschot niet laat betalen alvorens de compromis te tekenen. Dit zou in mijn ogen verplicht moeten zijn, net om situaties als deze te voorkomen.

Alle reacties

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
2 jaren geleden

Is perfect mogelijk m.i. Notaris kijkt niet vanwaar dat geld komt, zolang dat maar op zijn rekening staat. Maar waarom vraag je dat niet gewoon aan de notaris? 

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
2 jaren geleden

Vraag dit gewoon even na aan je notaris zoals RodeRidder al zei. Zie niet in waarom het niet mogelijk zou zijn zolang de som maar klopt.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Welke premies zijn er voor de doe-het-zelver?

Welke premies zijn er voor de doe-het-zelver?

Ontdek welke doe-het-zelf premies je als klusser kan aanvragen en bespaar zo op je verbouwkosten.

Lees meer

Minister van Energie schaft renovatiepremies af en geeft hogere premies aan de laagste inkomens

Minister van Energie schaft renovatiepremies af en geeft hogere premies aan de laagste inkomens

De regering hervormt de Mijn VerbouwPremie. Vanaf 1 juli 2025 komt er meer steun voor lage inkomens, hogere inkomens ontvangen minder premie.

Lees meer

Een tweede digitale meter om te profiteren van negatieve prijzen: kan dat?

Een tweede digitale meter om te profiteren van negatieve prijzen: kan dat?

Een tweede digitale meter: hoe werkt dat en wat is het nut? We vroegen het aan Lara Lammens van Fluvius en energie-expert Joannes Laveyne van UGent.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag