Hello,
Thanks voor de uitgebreide en deskundige uitleg .
Maximum 15 W per vierkante meter.
Vloeroppervlak van 24m²
24m² x15W /m² = 360W maximaal.
Dat schrijf ik of het nog toegelaten is om een elektrische convector van 1500W of 2000W te kopen als een bestaande elektrische convector in onze keuken sneuvelt?
Tuurlijk wordt electrische verwarming niet meer aangemoedigd, ze kunnen amperkes nog produceren.
Er zijn geen tweejaarlijkse onderhoudsbeurten nodig zoals bij een gascondensatieketel of warmtepomp.(niet gratis).
Er zijn andere en betere methode om te verwarmen waar onder andere warmtepomp het meest efficient en voordelig is . De prijs van 29.749,€ is van de pot gerukt. Er zijn goedkopere mogelijkheden. Gegarandeerd.
Ik kan slechts de kostprijzen vermelden die op het internet staan aangegeven.Of die juist zijn weet ik niet.
Er wordt gebruik gemaakt van bodemtemperaturen die vrij constant zijn en blijven in de ondergrond. Hoe dieper je gaat hoe hoger die temperaturen worden. HEt is een gesloten circuit, wat wil zeggen dat je via een aanvoer vloeistof in de grond brengt en daar laat opwarmen door de bodemtemperaturen en via een retour terug naar boven brengt. Deze pluswarmte wordt dan via een vat overgebracht naar de boiler van de verwarmingselementen.
Dit is dan waarschijnlijk de duurste manier om zonnewarmte calorieën uit de aardbodem te halen, want op geringere diepte wordt er geschreven van zonnewarmte calorieën die zich in het grondwater bevindt in een captatienet .
Dit is de halve kostprijs van een diepteboring van 100m en meer, ook volgens het internet.
Het feit dat men bij nieuwbouw , ier en renovatie wordt gedwongen om een warmtepomp aan te schaffen,door de technische EPB vereisten voor een elektrische convector waarbij de 15W/m² norm geldt, is een hele ommekeer.
Door de verschillende werkwijze die wordt verkregen met warmtepompen is de keuze niet gemakkelijker geworden.
De constructie met een ventilator is het principe van airco.
Warmte wisseling van binnen naar buiten in de zomer en in de winter omgekeerd. Meeste airco's zijn nagenoeg geruisloos.
Wij hebben een verwarmingsinstallatie van Masser nv klimaat sinds de jaren zeventig met elektrische convectoren.
Daarbij is een pompgroepje geplaatst dat werkt als een airco systeem. Het zuigt de buitenlucht aan en verspreidt die door de luchtbuizen in het sap van de vloerbodem naar de onderkant van de elektrische convectoren.
In de zomer tijdens de hete dagen laten we dit pompgroepje s'nachts draaien en frisse lucht binnenbrengen in de woning.
Je bedenking dat het een idote reglementering is ... dan toch even de bedenking maken waar je dan denkt dat electriciteit vandaan komt ?
Electriciteit wordt verkregen in de electriciteitscentrales door stookolie, steenkool, gas,hout pellets en kernernergie die allemaal er voor zorgen dat er CO2 in de atmosfeer terecht komt.
Dit is natuurlijk heel negatief.
Maar dan vraag ik me af hoe het komt dat bij mijn geburen er jaarlijks houtblokken worden geleverd, of een buurman die goedkoop gevelde bomen opkoopt per lot van het stadhuis Lokeren en er vrolijk op los stookt met zijn gietijzeren houtvuur.
Blijkbaar is dat geen CO2 maar reukwater.En daar wordt door de wet geen woord over gerept!
Terwijl op onze jaarlijkse electriciteits factuur groene stroom wordt aangerekend en warmtekoppeling op ons jaarlijks electriciteits verbruik.
Steenkool ? tsja de meeste mijnen zijn dicht want niet rendabel en de inpakt op co en vervuiling is nogal drastisch niet?
Gas ? Met de huidige gasprijzen is je opmerking inderdaad terecht voor aangedreven wartepompen maar je vergeet dat er veel electrische centrales op gas werken.
In België wordt vanaf 2025 een aardgasaansluiting voor nieuwbouw en IER verboden.
Maar mag ik vragen wanneer de warmtepompen worden ontwikkeld en gefabriceerd, hoe dit gebeurt? Wordt er dan geen gas of steenkool gebruikt in het productieproces?
Kernenergie ? Denk dat de problematiek je wel duidelijk is, zelfs onze regering laat doel toch nog open tegen alle adviezen in.
De hernieuwbare energie zoals windmolens in de Noordzee is nog niet in staat om in te staan voor voldoende electrische energie opgewekt door de wind.(ecologisch)
Liever met kou zitten in de komende winter, en gascentrales blijven grote CO2 vervuilers voor degenen die met gas verwarmen.
Water ? De watervallen van Coo zijn niet rendabel en zoveel rivieren kunnen we niet afdammen om electriciteit op te wekken.
Windenergie ? Dit is een van de beste mogelijkheden maar de protesten tegen windmolens in de achtertuin of op zee zorgen er niet voor dat dit een kapitaal en belangrijk alternatief kunnen worden.
Bodemenergie ? We hebben geen vulkaanaktiviteiten in onze ondergrond maar wel een merkelijk verschil in oppervlakte temperatuur en dieper in de bodem.
Dus ik denk dat de keuze naar bodemenergie meer en meer gebruikt moet worden.
Dit is positief te noemen, toch bedenken dat warmtepompen ook electrische stroom nodig hebben om te kunnen werken of gas.(weliswaar een minder verbruik van electrische energie maar beide vervuilers van de atmosfeer)
Het is duidelijk dat je een warmtepomp niet alleen voor je living gaat gebruiken, je zou gek zijn om twee totaal tegenstrijdige systemen te blijven gebruiken. Het is aangewezen om dan alles op die warmtepomp te plaatsen.
Dat is in iedere toestand anders.
Voor nieuwbouw en IER en renovatie is dit een goede instelling.
Anderzijds wanneer je verwarmt met electrische convectoren en zonnepanelen laat plaatsen, wordt een groot deel van de electrische warmte installatie verschaft door zonne energie,wat ook ecologisch is en de CO2 uitstoot verminderd.
grtz,
gilberto