6

Overschrijding perceelsgrens gedogen?

DVanZele
DVanZele
#Regelgeving · 2 jaren geleden

Mijn buurman heeft een klein stuk op mijn perceel gebetonneerd om langs zijn garage te kunnen wandelen, zo een 50 cm over de perceelsgrens, over een lengte van 4 meter.

Ik gebruik dat stukje grond niet, dus ik heb er geen last van, maar ik vraag me af of ik MOET reageren om zeker te zijn dat dat na een termijn geen gevolgen heeft mbt tot de perceelsgrens of eigendom van het stuk grond dat de buurman nu dus gebruikt.

Weet iemand hier meer over?

Alle reacties

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
2 jaren geleden

Je MOET reageren! Maar in de reactie mag staan dat hij dat stukje grond mag gebruiken om zich alleen toegang voor zijn garage te verschaffen. 

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
2 jaren geleden

En stuur het aangetekend op, laat dit wel even weten aan hem dat dit gewoon is om je veilig te stellen voor later.

Wel raar dat hij dit niet eerst vraagt?

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
2 jaren geleden

volg het advies op van Patricio .

Echter wel even meegeven dat jouw toestemming voor te gebruiken geen afbreuk doet aan de wettelijke verplichting om met verhardingen en of constructies op 1 meter van de grens te blijven in de achtertuin. 

Met andere woorden , bij controle of bij vaststelling kan buur en jij nog altijd verplicht worden om de verharding niet alleen van jouw perceel uit te breken maar ook op zijn perceel.

Dus wel voorzichtig zijn want jij maakt je dan ook schuldig aan die overtreding. 

Veel hangt af in welke gemeente je woont: mortsel, kapellen, edegem, boechout, lier in het antwerpse zijn zeer streng in het gebruik van verhardingen.

0
Kris M
Kris M
594 3496 Andere particulier
2 jaren geleden

Ik ben verdraagzaam van nature maar zou toch niet akkoord gaan dat m n buur (ongevraagd) een stukje van mijn grond gebruikt.  ....

0
Charel
Charel
932 5446 Andere professioneel
2 jaren geleden

Bij mij zou de buurman niet eens de kans hebben gekregen om daar aan te beginnen !

Waarom moet die trouwens via uw tuin langs zijn garage kunnen wandelen ? Om wat te doen ? 

Eèn en ander is me onduidelijk.

Zeker reageren, en zelfs niet toestaan dat uw tuin wordt betreden. Desnoods zet je er een afspanning.

0
DVanZele
DVanZele
0 1 Andere particulier
2 jaren geleden

Bedankt voor de reacties.

Ik snap ook niet goed hoe de nieuwe buurman het in zijn hoofd heeft gehaald om niet de perceelsgrenzen op te zoeken of even te komen checken bij mij, voor hij is beginnen bouwen. Er stond op dat punt geen afsluiting omdat ik dat stuk niet gebruik, het ligt een beetje verloren achter een schuur. Hij heeft daar dan gewoon beton gegoten tot tegen mijn gebouw. Hij zegt dat hij zich van geen kwaad bewust was en ik wil hem voorlopig het voordeel van de twijfel geven.

Ik ga wel jullie raad volgen en een aangetekende brief sturen waarin ik melding maak dat hij de perceelsgrens heeft overschreden en dat ik dat gedoog zolang ik dat stuk grond zelf niet wil gebruiken en dat dit gedoog niet van onbepaalde duur is.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Minister Brouns schaft meldingsplicht en vergunning voor kleine verbouwing af

Minister Brouns schaft meldingsplicht en vergunning voor kleine verbouwing af

Verbouwen zonder omgevingsvergunning? Vlaanderen schaft meldingsplicht af en vereenvoudigt de regels voor kleinere verbouwingen.

Lees meer

Komt er in Vlaanderen een dynamisch capaciteitstarief?

Komt er in Vlaanderen een dynamisch capaciteitstarief?

Komt er een nieuw dynamisch capaciteitstarief? Energie-expert verwacht aanpassingen die piekverbruik afstraffen.

Lees meer

Elektriciteitsfactuur zal dalen door taxshift en extra korting

Elektriciteitsfactuur zal dalen door taxshift en extra korting

Het Vlaams klimaatplan heeft als doel om minder CO2 uit te stoten. Daarom komt er een taxshift en een extra korting op elektriciteit.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag