3

drainage kelder

joke123456
joke123456
#Fundering · 2 jaren geleden

Voor een opdracht heb ik volgende hypothetische vraag: Waar plaats ik de drainage bij een prefabkelder met buitenafmetingen 324*254*240cm? ik zie overal iets anders en het is me niet duidelijk. Wat ik al vond was 70-90cm diep en 20-25cm van de kelderwanden. Maar ik zie ook veel drainages eerder aan de onderkant van de kelder boven het keldervloeroppervlak. De onderkant van de kelder komt op een diepte van ongeveer -2.94m. Ik zou de grootte van de drainage schatten op iets van diameter 100mm. 

De opdracht bestaat erin dit op een mogelijke correct manier uit te tekenen (ik weet dat er meerdere opties mogelijk zullen zijn)

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5450 Andere professioneel
2 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Vreemde opdracht vermits een prefabkelder volkomen waterdicht hoort te zijn en er dus met betrekking tot die kelder otaal geen behoefte bestaat om grondwater weg te draineren.

Je zou dus kunnen zeggen dat de diepte van een onnodige voorzieng niets uitmaakt maar dat klopt ook niet.

Met een drainage verlaag je constant het grondwaterpeil wat schadelijk kan zijn voor omringende planten en bomen.

Dus, nuttig of niet, je steekt die dan vooral niet te diep, maar ook dat is weer afhankelijk van allerhande plaatselijke omstandigheden. 

0
joke123456
joke123456
0 2 Andere particulier
2 jaren geleden

ja had ik ook al veel gelezen, maar bij de vorige indiening was het een van de commentaren dat ik dit niet voorzien had. Nu, de vloerplaat van het huis loopt wel volledig rond de kelder, dus planten en bomen zijn daar niet, maar ik zie ook niet waarom het nodig is :)

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
2 jaren geleden

Diepte van drainstrengs wordt bepaald door grondsoort.

Een zandleem grond, een leemgrond of een kleigrond zal steeds een ander waterinfiltrerend vermogen hebben van de bodem. 

Zand heeft een infiltrerend vermogen dat vele malen hoger ligt dan deze van leem en dan nog meer voor klei. Kleigronden hebben nagenoeg geen infiltrerend vermogen als en slechts als er geen organische stof aanwezig is.

Je zal ook moeten weten hoe en met wat de funderingsleuven bij het bouwen van de kelder zijn aangevuld. Is dit met rijnzand, breekzand, oorspronkelijke grond of is dit met stabilisé gebeurd ? Is de aanvulgrond in lagen verdicht of niet?

Wat is het relief van het terrein? Afwaterend naar de woning of weg van de woning? Want in het eerste geval dient een ringdrainage dan om de funderingslseuf te ontlasten van water. 

Ook even nagaan of er wel of niet harde lagen in de bodem aanwezig zijn. Stel dat er een ijzerhoudende ondoordringbare laag op -50 cm zit dan is het onzin om een drain te steken op - 80. Het aanzuigeffect van die drainstreng kan dan niet ten volle benut worden. 

Ook nagaan of je zit met hemelwater dat sneller moet gedraind worden , of met hangwater of met grondwater. Dit bepaalt hoe diep de strengen moeten zitten maar ook de tussenafstanden.

Meeste maken de denkfout dat een drainstreng het waterpeil verlaagt tot de diepte van de drain. Fout een drainstreng wordt capillair gevoed door deze capillaire kanaaltjes in de bodem. Een drainstreng zuigt dus water aan ONDER de streng en dat verzwakt naar weerskanten van de streng.... dit bepaalt mede de tussenafstand van de strengen .

Met de gebrekkige en niet van toepassing zijnde gevens die je doorgeeft kun je dus onmogelijk bepalen hoe diep de drainstreng moet zitten. Waar deze moet zitten en in welk patroon dat deze moet gestoken worden.  Ook de diameter van de strengs moeten berekend worden.

Buis voor de vraagsteller want de opgave kan alleen opgelost worden met natte vingerwerk en gegok.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Nat weer kan voor vochtige kelders zorgen. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je een vochtige kelder aanpakt.

Lees meer

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Scheuren en barsten in de muur door droogte? Ontdek met de nieuwe gevoeligheidskaart of jouw woning in een risicogebied ligt.

Lees meer

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kan je kelder op twee manieren waterdicht maken: langs de buitenkant of langs de binnenkant. Ontdek alle methodes en hun kostprijs.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag