Draagkracht vloer op verdieping van houtskeletwoningva

15

Draagkracht vloer op verdieping van houtskeletwoningva

Caramboler
Caramboler
#Bouwmethodes · 2 jaren geleden

Ik huur een houtskeletwoning, bouwjaar 1994. De 2 kamers op de verdieping worden volgens het huurcontract verhuurd als slaapkamers. Op één van deze kamers wil ik nu een biljarttafel plaatsen (450 à 500 kg). Ik ken de dikte en hoogte van de balken niet, maar er is wel een chape bovenop gegoten. Ik ga ervan uit dat een woning van 1994 volgens de toen geldende bouwvoorschriften dit gewicht toch zeker moet kunnen dragen, vooral omdat de kamer ook als slaapkamer mag gebruikt worden  Een 2-persoonsbed met 2 zwaarlijvige personen, nachtkastjes en goed gevulde kleerkasten hebben toch ook wel een serieus gewicht.

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
2 jaren geleden

Ik ga ervan uit dat een woning van 1994 volgens de toen geldende bouwvoorschriften dit gewicht toch zeker moet kunnen dragen, vooral omdat de kamer ook als slaapkamer mag gebruikt worden  Een 2-persoonsbed met 2 zwaarlijvige personen, nachtkastjes en goed gevulde kleerkasten hebben toch ook wel een serieus gewicht.

Zelfs met hetzelfde gewicht is de belasting van kleerkast, bed en andere meubeltjes totaal niet te vergelijken met de belasting door een biljarttafel.

Kleerkast en nachtkastjes staan tegen de muur en het gewicht daarvan wordt grotendeels naar de onderstaande muren afgeleid. Ook het bed draagt de helft van zijn gewicht eveneens af naar de onderstaande muur (2 poten tegen de muur en twee in het midden)

Een biljarttafel met de daar rond gaande personen daarentegen steunt volledig op het midden van de vloerbalken.

Ik zou er schrik van hebben zelfs al is de uitvoering van die balkenconstructie volledig volgens de norm voor normaal gebruik.

Een biljarttafel van 500 kg plus nog een aantal personen kan de belasting doen toenemen tot 800 kg steunend op het midden van de vloer. Volgens mij kan je dat geen normaal gebruik voor een houtskeletvloer van een slaapkamer noemen.

In het beste geval houdt die vloer dat wel maar de kans is wel zeer groot dat er links en rechts wat barstjes en kieren in de afwerking kunnen ontstaan.

0
Caramboler
Caramboler
0 7 Andere particulier
2 jaren geleden

Hallo Charel, uw redenering vind ik wel steek houden. Uw argumentering is idd. wel iets om rekening mee te houden. Aan 800 kg. zal ik in mijn geval wel al zeker nooit komen. Mits wat zoekwerk denk ik wel een tafel van slechts 400 kg te kunnen vinden (wordt dan 100 kg. per steunpunt), qua personen reken ik op een 150 kg (ik zelf weeg 70, en meer dan 2 personen zullen nooit rond de tafel lopen. Dit zou dan alles samen 550 kg. zijn, dus dat lijkt mij toch al redelijker te zijn. Zit gij beroepshalve in de sector?

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
2 jaren geleden

Misschien benader je het wat te optimistisch: Je denkt een tafel te vinden van 400 kg ipv 500 en je rekent op slechts twee personen van slechts 75 kg.

En wat als er iemand (of meerderen) eens even komen meekijken naar het spel ? Of iemand op de tafel gaat zitten en met een sprongetje terug op de vloer komt ?

Het gewicht in 4 delen gaat hier niet op dat is enkel zo bij puntbelasting. Vermits de biljarttafel in het midden staat blijft hier het gehele gewicht tellen als belasting op de vloerconstructie als geheel. Hoe meer afstand er is tussen de tafel en de muren hoe meer belasting in het midden.

Ik zit beroepshalve al mijn gehele leven in de bouwsector zowel wat betreft nieuwbouw als renovatie en restauratie en vooral bij oudere bestaande woningen met houten verdiepingsvloeren moeten die bij renovatie zeer vaak versterkt worden, niet omwille van direct instortingsgevaar maar omwille van doorbuigingen die schade veroorzaken.

Veel hangt hier af van zaken die we niet kennen. De afmetingen van de kamer, de sectie van de houten constructie, de dikte van de chape en het feit of en hoe die bewapend is.

Soms kan een simpel testje al iets van duidelijkheid geven. Klassiek hierbij is een sprongetje maken midden van de kamervloer en voelen hoe die zich daarbij gedraagt. Een tweede persoon kan hierbij voelen of de vloer beweegt of volkomen star blijft.

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
2 jaren geleden

Hoor eens bij de aannemer die de woning heeft rechtgezet.

Vloeren worden berekend op een nuttige last van 200 kg/m² en een eventuele puntlast van 100kg op 10x10cm.

In geval van houten draagbalken zit daar nog een extra marge in omdat een eventuele permanente belasting een blijvende doorbuiging van de balken veroorzaakt.

Eventueel moet je wat dikke stukken multiplex onder de poten leggen om de druk te verdelen of - in het slechtste geval - een drukverdelende balk dwars op de draagbalken (finaal eindigt dat dan in een verhoogde vloer).
Vaak lopen die in de korste richting van de kamer maar dit staat vaak wel aangegeven op de plannen van de architect en anders moet je dit ook navragen bij de aannemer.

0
Caramboler
Caramboler
0 7 Andere particulier
2 jaren geleden

Bedankt Koen (of Keon), eveneens nuttige informatie

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Bouwen in sneltempo: 4 snelle bouwmethodes

Bouwen in sneltempo: 4 snelle bouwmethodes

Wat hebben systeembouw, staalbouw, betonbouw en houtskeletbouw met elkaar gemeen? Het zijn alle vier snelle bouwmethodes. Ontdek de voor- en nadelen.

Lees meer

Traditionele bouwtechniek: voordelen en aandachtspunten

Traditionele bouwtechniek: voordelen en aandachtspunten

Bouwen op de traditionele manier is de populairste methode. Hoe ziet een traditioneel gebouwde woning eruit? Ontdek de voordelen en aandachtspunten.

Lees meer

Hoe brandveilig is houtskeletbouw nu echt?

Hoe brandveilig is houtskeletbouw nu echt?

Hout is een brandbaar materiaal, maar niet elk hout is brandhout. Dat geldt in het bijzonder voor houtskeletbouw. Ontdek hoe brandveilig het is.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag