Hoe werkt een UNI-T UT-352 Mini Sound Meter ?

4

Hoe werkt een UNI-T UT-352 Mini Sound Meter ?

gilberto
gilberto
#Regelgeving · 2 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Hello,

Ik heb een UT353 UNI-T Mini Sound Meter .

Is er iemand die daar verstand van heeft en de juiste manier kent om er mee geluid te kunnen registreren?

Er staan 4 toetsen op: aan-uit toets, FAST SLOW toets, MAX MIN toets  en HOLD BL toets.

Voorbeeld :

Hoeveel dB is overlast buren?

Over het algemeen wordt aangenomen dat het geluidsniveau overdag, gemeten aan de gevel van een woning, maximaal zo'n 50 tot 70 dB(A) mag bedragen. 's Avonds is men wat strikter en gaat het dan om 45 tot 65 dB(A) en 's nachts bedraagt de grens ten slotte zo'n 40 tot 60 dB(A).

Nu is het zo dat ik het geluid die de buiten split-unit van de warmtepomp bij de gebuur maakt, tijdens de nacht  aan de perceelgrens heb gecontroleerd met deze UT352 UNI-T Mini Sound Meter.

Als ik op de aan uit toets duw komen er 4 zwarte cijfers 8 te voorschijn. Als ik daarna op de toets HOLD BL druk, komt er 52,2 dBA te staan.

Is dit de correcte weergave van het geluid van de buiten split-uniet van de warmtepomp van de gebuur?

Want waarvoor dienen de 2 andere toetsen FAST SLOW EN MAX MIN ?

Graag uw advies erover .

grtz,

gilberto

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/88228/gil-uni-ut353-mini-sound-meter-20-aug-2023.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=fcd95d8a4ef10144f311ba73fed069ae
1
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
2 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Dat kan je toch in de handleiding lezen? 

- Bij fast meet hij elke 125ms, slow elke seconde 

- Hold drukken en hij stopt met meten en laat de laatste gemeten waarde staan

- Bij max toont hij de maximum waarde die hij vanaf het begin van de meting heeft kunnen vaststellen 

Die 8-ten is de displaytest, stamt nog uit de tijd van 7-segment LED displays en er dus ook effectief een segment kon kapot zijn en je dus fout zou kunnen aflezen.Je kan immers geen verschil zien tussen 0 en 8 als het middelste segment kapot zou zijn.

Één enkele correcte weergave van geluidsniveau bestaat niet, omdat dit uiteraard net zoals een menselijk oor afhangt van jouw locatie, orientatie, weging en manier van meten tov de geluidsbron. Die A in dBA is precies de weging die je toepast, er bestaan immers nog andere wegingen. 

Om zinnige vergelijkingen te maken bestaan er om die reden meetnormen die je moet aanhouden en dat vraagt kennis. Zo maar een meettoestel vasthouden slaat nergens op en heeft ook geen wettelijke waarde.

Voorbeeld van gebruikte methodes bij wegverkeer

https://wegenenverkeer.be/natuur-en-milieu/geluid-en-trillingen/geluidsmetingen

Alle reacties

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
2 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Dat kan je toch in de handleiding lezen? 

- Bij fast meet hij elke 125ms, slow elke seconde 

- Hold drukken en hij stopt met meten en laat de laatste gemeten waarde staan

- Bij max toont hij de maximum waarde die hij vanaf het begin van de meting heeft kunnen vaststellen 

Die 8-ten is de displaytest, stamt nog uit de tijd van 7-segment LED displays en er dus ook effectief een segment kon kapot zijn en je dus fout zou kunnen aflezen.Je kan immers geen verschil zien tussen 0 en 8 als het middelste segment kapot zou zijn.

Één enkele correcte weergave van geluidsniveau bestaat niet, omdat dit uiteraard net zoals een menselijk oor afhangt van jouw locatie, orientatie, weging en manier van meten tov de geluidsbron. Die A in dBA is precies de weging die je toepast, er bestaan immers nog andere wegingen. 

Om zinnige vergelijkingen te maken bestaan er om die reden meetnormen die je moet aanhouden en dat vraagt kennis. Zo maar een meettoestel vasthouden slaat nergens op en heeft ook geen wettelijke waarde.

Voorbeeld van gebruikte methodes bij wegverkeer

https://wegenenverkeer.be/natuur-en-milieu/geluid-en-trillingen/geluidsmetingen

0
gilberto
gilberto
0 609 Andere particulier
2 jaren geleden

Thanks voor de uitgebreide en technische uitleg.

Sorry ik ben niet zo sterk in de Engelse taal en ik vond geen nederlandse handleiding op het internet van de UNI UT352.

Bij fast meet hij elke 125ms, slow elke seconde 

Hold drukken en hij stopt met meten en laat de laatste gemeten waarde staan;

Welke meting is de beste: de fast 125ms,de 1 seconde slow of direct aan toets drukken en dan Hold BL drukken?

Bij max toont hij de maximum waarde die hij vanaf het begin van de meting heeft kunnen vaststellen

Of is dit de beste meting ?

Dit kan zo zijn, maar als je dezelfde houding en afstand blijft behouden gedurende de meting zullen de frequenties niet verschillend zijn.(dBA frequenties aangepast aan het menseljk oor)

Ja wat moet ik daar van denken? Volgens uw beschrijving zou in feite zulk een meettoestel niet mogen worden gebruikt door iedereeen die een geluidsbron wilt meten.Enkel professionele persomen en geluidstechnici .

Het is natuurlijk niet 100 % corrrect maar het heeft toch een reële benadering van de geluidsbron.

grtz,

gilberto

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
2 jaren geleden

Ja wat moet ik daar van denken? Volgens uw beschrijving zou in feite zulk een meettoestel niet mogen worden gebruikt door iedereeen die een geluidsbron wilt meten.Enkel professionele persomen en geluidstechnici .

Volgens die logica kan iedereen vloer leggen, je kan immers ook tegellijm kopen bij Gamma. 

Meet een keer op verschillende plaatsen en richtingen en post de hoogste en laagste waarde hier. Denk eraan een verschil van 3dB is een verdubbeling of halvering van de geluidsdruk. 

0
gilberto
gilberto
0 609 Andere particulier
2 jaren geleden

Thanks for the reply.

Meet een keer op verschillende plaatsen en richtingen en post de hoogste en laagste waarde hier. Denk eraan een verschil van 3dB is een verdubbeling of halvering van de geluidsdruk. 

Vermits de ventilator en de compressor in de buiten split-unit van de warmtepomp die langs de gevel van de gebuur staat, met de ventilator achter de rooster richting de perceelgrens waar ik het geluid opmeet,is dit de beste manier.

Er wordt enkel rekening gehouden met de opgemeten geluidsdruk aan de perceelgrens t.o.z. van onze bungalow.

Want het is logisch als je van op verschillende afstanden het geluid opmeet met de UNI -T UT352 Mini Sound Meter, de getoonde waarden in dB anders zullen zijn.

grtz,

gilberto

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een tweede digitale meter om te profiteren van negatieve prijzen: kan dat?

Een tweede digitale meter om te profiteren van negatieve prijzen: kan dat?

Een tweede digitale meter: hoe werkt dat en wat is het nut? We vroegen het aan Lara Lammens van Fluvius en energie-expert Joannes Laveyne van UGent.

Lees meer

Wat verandert er op het gebied van energie in 2025?

Wat verandert er op het gebied van energie in 2025?

Energie 2025: stijgende elektriciteitsfacturen, plug&play zonnepanelen toegestaan, nieuws over de digitale meter en af van het gas.

Lees meer

Aantal vergunningen voor nieuwbouw en renovatie op laagste peil in jaren

Aantal vergunningen voor nieuwbouw en renovatie op laagste peil in jaren

Het aantal vergunningen daalt voor nieuwbouw, renovatie en sloop en heropbouw. Vlaamse regering wil maatregelen: “Snellere vergunningen zijn nodig.”

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag