Gascondensatieketel of warmtepomp?
Hello,
Als de nieuwe living goed is geïsoleerd,en de gascondensatieketel is goed afgesteld op de te verwarmen ruimte, maakt het dan veel verschil wanneer met 1kWh elektrische stroom 0,8 kWh gas wordt geleverd door de condensatieketel, in plaats als dat je met een lucht/water warmtepomp die met 0,8 kWh warmte uit de omgeving(buitenlucht)+ 0,4 kWh elektrische energie 1,2 kWh levert?
Is dat een groot verschil op jaarbasis?
Een feit is zeker dat een gascondensatieketel minder geluid produceert dan een split-buitenunit met de ventilator en de binnenunit met de compressor.
Op het internet lees je over burentwisten wegens het overdreven geluid van de split-buiten unit warmtepomp.
Ook hoeveel dB(A) het geluid van de ventilator mag zijn aan de perceelgrens met de gebuur.
Voor Nederland wordt 40 dB(A), voor Vlaanderen is men daar niet aan gebonden volgens het Departement Vlaanderen, maar ze raden het wel aan.
Zodat je op de willekeur van de gebuur blijft aangewezen . Een omkasting kost al gauw €1000 zodat niet iedereen happig is om deze te laten installeren om het geluid te verminderen.
Elektrische convectoren worden afgestraft met een 15W/m² voor de verwarming van jouw woning. Daardoor kan de kerncentrale of elektriciteitscentrale minder fossiele brandstoffen gebruiken om elektrischte energie te maken en gaat er minder CO2 in de atmosfeer.
Fluisterstille ventilatoren met Night sound silence ingebouwd, het klinkt te mooi om waar te zijn. Ik lees dat de fans die ingebouwd zijn in een computer regelmatig luider worden en dat die dan moeten worden bijgeregeld.
En dan draaien de fans van een computer ook niet constant dag en nacht, waardoor er sneller slijtage optreedt van de ventilator die meer geluid zal maken dan voorheen.
Ik hoor de ventilator van de split-buitenunit van de warmtepomp van mijn gebuur tot in mijn slaapkamer(afstand 10 m) en op het toilet afstand ongeveer (20 m).
Het grote voordeel van de warmtepomp is de cop die er voor zorgt dat je heel wat minder jaarlijks elecktrisch verbruikt hebt.
Het blijft dus afwegen, meer jaarlijks energie verbruik dan ook minder last van lawaai door de ventilator en de compressor( gascondenstaieketel).
Minder jaarlijks energie verbruik (warmtepomp) dan last van lawaai van ventilator en de compressor.
grtz,
gilberto