4

Plafond bekisting welk materiaal?

Hans1
Hans1
#Wanden en plafond · 2 jaren geleden

Hello,

Wij hebben een huis gekocht van +/- 100 jaar oud, met verschillende grote renovaties over de jaren heen. De bovenste verdieping is er eind jaren 50 opgezet.

Op onze zolder (van eind jaren 50 dus) hebben ze een soort van bekisting gemaakt voor het plafond van de verdieping daaronder. Het lijkt een soort van beton/cement te zijn, maar voelt veel lichter aan en verpulvert gemakkelijker. Het lijkt later te zijn toegevoegd, maar geen idee wanneer dus.

Enig idee wat dit is en of dit gangbaar was?

Heeft dit een asbestrisico?

Thanks.

Groeten

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/88549/336b4854-54a1-4bbc-b7c4-21fa0876f0b0.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=0aa2e938833234d979ed8ee06b15a5f9https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/88549/8f20c09b-88cd-451e-8ec1-8ecd78f20ff2.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=ee029ab77d6e84c720871a3321ff09bf

Alle reacties

0
moes
moes
73 724 Andere professioneel
2 jaren geleden

Lijkt mij een beetje op een soort van "vroege" schuimisolatie zoals je tegenwoordig ook in de soorten chappes terugvind Zo een materiaal dat decennia geleden een probeersel was maar niet echt is doorgebroken als gemeengoed zoals bvb rots of glaswol. Misschien bestonden die laatste 2 nog niet eens wie weet. Wat de samenstelling is of er asbest in zit  kan volgens mij alleen in een labo of dat je toevallig een expert in dit soort materie tegen het lijf loopt . Als het zo makkelijk verpulvert en er zit asbest in dan zal men denk ik u ten zeerste aanraden het op te sluiten of te verwijderen. En dat is spijtig genoeg niet goedkoop 

Ik heb een vermoeden dat je het niet zomaar kan belopen of toch ?

0
Hans1
Hans1
0 2 Andere particulier
2 jaren geleden

Dag Moes, 

Bedankt voor jouw antwoord.

Plafond is inderdaad niet te belopen.

Ik hoorde van iemand dat het wellicht om assesteen/Lugano zou gaan en er geen asbest in zou zitten.

groeten

0
Charel
Charel
932 5453 Andere professioneel
2 jaren geleden

Wel ja, lugano dat zegt me iets maar lang geleden dat ik er nog van gehoord had. Het wordt zoals beton in een bekisting gegoten maar is qua sterkte niet te vergelijken met beton.

Ik ken het nog van vroeger van de zogenaamde luganokasten. Dat waren vooruitstekende rolluikkasten aan de binnenkant van het raam en via bewapening hangend aan het plafond.

0
albarius
albarius
24 99 Andere professioneel
2 jaren geleden

Dit is duidelijk lugano.

Was vroeger een veelgebruikt materiaal. Bestaat uit vergruisd hoogovenslak en/of asse uit de kolenkachel. Bindmiddel was kalk. Was sterk, licht, maar ook zeer poreus en bros. Geen asbest.

Werd vooral gebruikt om niet dragende wanden te zetten op houten vloeren op de verdiepingen. En ook voor verlaagde plafonds en gordijnkasten (de zogenaamde luganokasten zoals Charel schrijft)

Spanplafonds plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Spanplafonds plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Laat een spanplafond installeren door ervaren professionals. Vergelijk gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen
Pleisterwerken laten uitvoeren? Vergelijk gratis offertes!

Pleisterwerken laten uitvoeren? Vergelijk gratis offertes!

Laat jouw pleisterwerk uitvoeren door experts. Vraag vandaag nog gratis offertes aan, geheel vrijblijvend.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Gipskarton plaatsen: eerste hulp bij renovatie

Gipskarton plaatsen: eerste hulp bij renovatie

Gebruik gipskarton bij een renovatie. Dit materiaal biedt je een waaier aan mogelijkheden, van je living tot en met het kleinste kamertje.

Lees meer

Wil je een kader, lamp, toilet of wandmeubel ophangen? Zo doe je dat correct!

Wil je een kader, lamp, toilet of wandmeubel ophangen? Zo doe je dat correct!

Wil je een kader, schilderij of hanglamp ophangen? Hoe doe je dat dan correct? We maken je wegwijs in de wereld van pluggen, kleefhaken, …

Lees meer

Met welk materiaal je wanden afwerken? 7 opties voor wandbekleding

Met welk materiaal je wanden afwerken? 7 opties voor wandbekleding

Wandtegels, hout, gipsplaten, kunststofpanelen, … De mogelijkheden voor wandbekleding zijn uitgebreid. Een overzicht van de materialen voor je wanden.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag