Dat glasgordijnen ook maar iets zouden kunnen bijdragen aan het isolatiepeil is een fabeltje.
Het woord "koudestraling" is wellicht niet voor niets tussen haakjes geplaatst. In de letterlijke zin van het woord bestaat zoiets immers niet.
Wat we dan voelen in de nabijheid van een koud vlak of voorwerp is het warmteverlies van ons eigen lichaam. In een koude omgeving of in de nabijheid van een koud vlak hebben we meer warmteverlies en dus koudegevoel doordat onze lichaamswarmte er naartoe verdwijnt (wordt uitgestraald).
Temperatuuroverdracht gebeurt altijd van warmer naar kouder, nooit andersom. Dat is zoals het water in een rivier dat altijd van hoger naar lager loopt en nooit andersom.
Soit, ik betwijfel of er een meetbaar verschil is in koudegevoel bij het passeren van een koud vlak met of zonder glasgordijn er voor.
Dat kan in ieder geval geen reden zijn om glasgordijnen te plaatsen. Meestal worden die gebruikt om inkijk een beetje te verhinderen of om esthetische redenen.
Edit: Ik zie dat Keon ondertussen zelf ook al de isolerende werking van een glasgordijn heeft ontkend.
ik weet niet waar je dit gelezen hebt (wellicht niet en is het een eigen gedachtengang) , maar het is alleszins fout.
Objecten stralen hun temperatuur uit naar de omgeving en dat kunnen evengoed negatieve temperaturen zijn zoals hemelstraling die gemakkelijk -60°C is.
Ook een ijsblokje straalt negatieve temperaturen uit.
Maar wat men voelt is de samengestelde temperatuur van het ijsblokje (negatief) en de veel grotere warmteflux van alle andere objecten met een positieve temperatuur zoals je eigen lichaam, muren, zon,....
Dus koudestraling is wel degelijk aanwezig en zoals gezegd evengoed negatief; de nachtelijke hemelstraling en het effect als vorst op autoramen is een mooi voorbeeld van.