1

dak renovatie

pipeleers
pipeleers
#Dak · 2 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

hoi.

ik heb verschillende aannemers prijbestekken gevraagd.

ik zit met een dak waar nog asbest leien opzitten en een oversteek van ogeveer 25 cm.

met daar aan een bakgoot of blokgoot. ik zie door het bos de bomen niet meer .

de meeste aannemer die willen de oversteek wegzagen en een een boordmaken met trespa direkt tegen de gevelmuur. en daaraan een hangoothangen.nu is dit wel goed die oversteek wegpakken . kan dit geen kwaad ? sommige zegeen dat je dan sprepen op de muur krijggen van het water.? 

nu heb ik een aannemer diet werkt met een valisplank in plaats van trespa en daar een deelpas beleding tegen . ?  nu stel ik ook de vraag kan die valiesplank niet rotworden vermist hij tegen de gevel muur wordt geschroeft. wat vindinden jullie van dit systeem . is de goedkoopste aannemer. alvast bedank voor uw reakties

1
Charel
Charel
932 5457 Andere professioneel
2 jaren geleden

Het weghalen van die oversteek (bakgoot) zou ik enkel overwegen indien die moet vervangen worden wegens in te slechte staat om nog te herstellen.

Het wegzagen van die bakgoot en vervolgens de aanpassingswerken om daar met fatsoen een hanggoot te voorzien is minder evident dan men op het eerste zicht zou denken.

Ook kan het uitzicht daarna flink tegenvallen, de woning is indertijd ontworpen met een bakgoot en een hanggoot kan dan vreemd en onesthetisch overkomen.

Meestal kan het bij vernieuwing van het dak voldoende zijn om de bakgoot aan de binnenkant (de bovenkant) van een nieuwe waterdichting te voorzien. Dat kan in zink, koper, roofing of epdm.

Kies je er toch voor de vervanging van de bakgoot door een hanggoot dan kan dat op vele wijzen gebeuren. De eenvoudigste wijze is gewoon door niets te voorzien zodat de goot tot tegen de muur aansluit. Men kan ook net achter de goot een houten plank of multiplex voorzien. Als die niet lager komt dan de goot en dus praktisch niet zichtbaar en niet onderhevig aan regen dan hoef je daar verder niets aan te doen, niet schilderen of niet bekleden. dat kan niet rotten want zit beschermd achter en onder die dakgoot.

Ik zie in zulk geval het nut van die dure Trespaplaat niet in.

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5457 Andere professioneel
2 jaren geleden

Het weghalen van die oversteek (bakgoot) zou ik enkel overwegen indien die moet vervangen worden wegens in te slechte staat om nog te herstellen.

Het wegzagen van die bakgoot en vervolgens de aanpassingswerken om daar met fatsoen een hanggoot te voorzien is minder evident dan men op het eerste zicht zou denken.

Ook kan het uitzicht daarna flink tegenvallen, de woning is indertijd ontworpen met een bakgoot en een hanggoot kan dan vreemd en onesthetisch overkomen.

Meestal kan het bij vernieuwing van het dak voldoende zijn om de bakgoot aan de binnenkant (de bovenkant) van een nieuwe waterdichting te voorzien. Dat kan in zink, koper, roofing of epdm.

Kies je er toch voor de vervanging van de bakgoot door een hanggoot dan kan dat op vele wijzen gebeuren. De eenvoudigste wijze is gewoon door niets te voorzien zodat de goot tot tegen de muur aansluit. Men kan ook net achter de goot een houten plank of multiplex voorzien. Als die niet lager komt dan de goot en dus praktisch niet zichtbaar en niet onderhevig aan regen dan hoef je daar verder niets aan te doen, niet schilderen of niet bekleden. dat kan niet rotten want zit beschermd achter en onder die dakgoot.

Ik zie in zulk geval het nut van die dure Trespaplaat niet in.

Vraag vrijblijvend offertes aan voor dakwerken

Vraag vrijblijvend offertes aan voor dakwerken

Een goed dak is de basis van elk huis. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan van ervaren dakwerkers uit jouw regio.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je dak reinigen? Ga aan de slag met deze onderhoudstips per daktype

Je dak reinigen? Ga aan de slag met deze onderhoudstips per daktype

Je dak reinigen? Ontdek alles over de methodes, prijzen, tips en onderhoud. Per soort dakbedekking en type vervuiling.

Lees meer

Van plat dak naar dakterras: tips en aandachtspunten

Van plat dak naar dakterras: tips en aandachtspunten

Een plat dak is niet per se een verloren ruimte. Zo kan je het inrichten als terras. Wil je ook een dakterras? Hier zijn enkele aandachtspunten en tips!

Lees meer

Wat is een koud dak? Ontdek de risico’s en aandachtspunten

Wat is een koud dak? Ontdek de risico’s en aandachtspunten

Je plat dak langs de binnenkant isoleren? Een koud dak is goedkoper en sneller, maar brengt risico op vocht met zich mee. Ontdek de voor- en nadelen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag