Aan charel,
Thanks voor uw antwoord en inzicht.
Het is een kat en muis spel met mijn dochter die later samen met mijn mindervalide zoon in onze bungalow zullen komen wonen.
De living en keuken en slaapkamers,gang en hal worden momenteel verwarmd met elektrische convectoren van Masser Klimaat NV.
Mijn dochter heeft een heilige schrik voor lawaai en zegt gedurig dat een warmtepomp teveel geluid veroorzaakt.
Ik kan daar niet veel tegen inbrengen omdat er waarheid zit in hetgeen ze zegt. De ventilator van de warmtepomp bij de gebuur hoor ik tot in mijn slaapkamer, die nochtans ruim 10 m verwijderd is van onze zijgevel.Deze warmtepomp verwarmt de zwemkom van de gebuur.
Mijn dochter is extra gevoelig voor de lagere frequinties van geluiden en verkiest daarom een verwarmingsinstallatie met gas. Ze is er van overtuigd dat een gascondensatieketel geen enkel storend geluid voortbrengt.
Zij woont in een huurwoning waarin een kleine gasketel aan de muur in een bergplaats is opgehangen. Daar heeft ze geen last van.
Als er een gascondensatieketel wordt geplaatst komt die in de wasplaats terecht die grens aan haar slaapkamer.Daar staan ook een grote koelkast en een kleine vrieskast in opgesteld. Deze maken ook wat lawaai maar dat duurt nooit lang.
Is het geluid dat een gascondensatieketeltje voortbrengt hetzelfde geluid dat een koelkast maakt ?
De leidingen voor het warme water dat naar de radiatoren loopt in de nieuwe living worden geplaatst in de kruipkelder waar het in de winter heel koud en vochtig is. Dus de leidingbuizen voor het warme water zullen goed moeten worden geïsoleerd en afgedekt voor het vocht in de kruipkelder.
Is het een goede manier om de leidingen met warm water langs de kruipkelder te laten lopen?
Er kan natuurlijk ook met een rechtstreekse aardgasaansluiting vanaf de straat naar haar living worden gewerkt. Dan is er de mogelijkheid om te verwarmen met een gaskachel die ook geen lawaai produceert.
Ik weet niet of dit een gevaarlijker keuze is voor eventuele gaslekken en ontploffingsgevaar. En ook een duurdere oplossing dan een gascondensatieketel die de rookgassen in het rookkanaal recupereert zodat er minder warmteafgifte verloren gaat.
Ik kan haar niet aan het verstand brengen dat er een omkasting kan worden voorzien voor de monoblock, zodat het geluid van de compressor en ventilator verwaarloosbaar is.
Mijn visie is om een lucht/lucht warmtepomp te laten plaatsen, maar dan moeten de voorgevel, zijgevels en achtergevel wel eerst worden geisoleerd met buitenisolatie en daarna stripstenen als gevelstenen. In de spouwmuur is er destijds in 1978 rotswol geplaatst van 5 cm dikte. Dus veel te weinig.
De spouwruimte laten volspuiten met polyurethaanschuim (pur schuim)mag blijkbaar niet als er reeds rotswol is aangebracht in de spouwruimte.
Waarom lucht/lucht warmtepomp? Omdat de dienst VEKA dit aanraadt wanneer de bestaande woning met elektrische convectors wordt verwarmd.
Wanneer een woning wordt verwarmd met een gascondenstieketel raden ze aan om bij vervanging een warmtepomp lucht/water aan te schaffen, omdat er reeds leidingen voor het water in de radiatoren met lage druk zijn voorzien.
Bij een bestaande woning die met elektrische convectoren wordt verwarmd wordt dit openbreken van de vloeren , wat risicovol is omdat de pvc buizen met elektrische bedrading in het sap onder vloer kunnen worden bechadigd en ook de waterleiding die naar de keukenkraan loopt.
Er wordt wel gesuggereerd dat een lucht/lucht warmtepomp tijdens de koude vriesdagen in de winterperiode moet worden ondersteund door een back-up weerstand van 9 KWh die is ingebouwd .
Maar weer komt het geluid dat er wordt geproduceerd door de compressor die in de koude winterdagen harder moet werken en de vrieslucht samenperst boven piepen, en dan spreek ik nog niet van de verschillende ventilators voor elke wandradiator die aan de zijgevels wordt geplaatst en de lucht aanzuigen en naar binnen brengen.
Zijn die fluisterstil (19 dB(A)zoals de leveranciers telkens schrijven op hun webwinkels of is het verkoopslatijn die de mensen om de tuin moet leiden?
De term "cop of scop" die een winst opleveren van 3 KWh bij 1 KWh stroomvoorziening is wel verleidelijk omdat het verbruik met een warmtepomp drastisch daalt t.z.v. een warmteinstallatie die rechtstreeks met het stroomnet is verbonden.
Dus ik ben voorstander voor een lucht/lucht warmtepomp terwijl mijn dochter een gascondensatieketel wilt die minder lawaai maakt. Ook een monoblock produceert geluid. De compressor en ventilator werken niet geruisloos.
Werkt een monoblock zowel met een lucht/lucht warmtepomp alsook met een lucht/water warmtepomp ?
Het feit dat de split-buitenunit van de gebuur zoveel lawaai produceert, meer dan 50 dB(A) aan de perceelgrens is natuurlijk geen opsteker voor mijn dochter.
grtz,
gilberto