Vocht schade na spouwmuurisolatie
Deze vraag is goed beantwoordHallo allemaal . Ik zoek een oplossing voor de vochtproblemen van mijn zij-gevel en misschien vind ik de juiste hulp langs deze weg. Aan de voor-en achterzijde van de woning zie ik weinig schade. Ik heb wel vochtproblemen buiten en binnen langs de slagregen kant sinds het opvullen van de spouwmuur met glaswol spouwisolatie ( ISOVER INSULSAFE WALL) in 2019. Ik heb toen op het aanbod van de gemeente het door hun aanbevolen bedrijf gevraagd en de spouw was 5,5 cm diep en blijkbaar gunstig voor spouwisolatie. De gevel was bij de beoordeling een 3-tal jaar geverfd . Bij de door mij ondertekende offerte staat een clausule over het belang van de kwaliteit van de gebruikte verf op de buitenmuren en ik kon toen niet vermoeden dat de gevolgen immens zouden zijn: qua schade, werk en financieel. Binnen ruikt het muf en de plaaster voelt kil of bobbelt hier en daar, de verf buiten bladdert af en er zit mos tussen de voegen . Wat moet er gebeuren? Wat is een correcte oplossing en een garantie? De 3-gevel woning is van 1955 en gemetst met ‘boerkens’. De verf buiten zit vol barstjes en bladdert af. De losse stukken verf heb ik afgekrabd op de plaatsen waar ik erbij kon. Binnen is het vochtgehalte van de muren hier en daar rond de 40% maar ook lager tot 14 afhankelijk van de plaats van de meting. Ik neem aan dat het vocht blijft zitten tussen de isolatie. Waarschijnlijk is de gevel niet voldoende dampopen want die werd -neem ik aan -geschilderd met een te dampdichte verf zoals wellicht gebruikelijk sinds het bouwjaar van de woning. De kwaliteit van de metserij en van het voegwerk is m.i. zichtbaar niet oke. De gevel is West-Noord gericht en de regen gaat via losse of wss niet goed gevulde voegen in de poreuze bakstenen . Wie kan de situatie beoordelen en zijn er afdoende oplossingen. Kan iemand aub een richting aangeven voor een goede oplossing ?!