Verandering bestemming gebouw
Ik heb een eensgezinswoning (rijhuis) dat ik zou willen omzetten in 3 studio's om te verhuren. Hoe vraag ik dit officieel aan ? Met welke reglementen moet ik conform zijn of instanties moet ik contacteren ?
Verandering bestemming gebouw
Ik heb een eensgezinswoning (rijhuis) dat ik zou willen omzetten in 3 studio's om te verhuren. Hoe vraag ik dit officieel aan ? Met welke reglementen moet ik conform zijn of instanties moet ik contacteren ?
Kijk eens op de site van de gemeente voor de RUP's die van toepassing zijn. (ruimtelijke uitvoeringsplannen)
Het is belangrijk om te weten of deze dit in eerste instantie toelaten of niet. Indien niet dan is het al einde project.
vb: mag je je woning verhogen en indien ja voor welke doeleinden?
Kijk daarna of je aanpassingen een omgevingsvergunning vereisen. Indien ja dan zal je een architect dienen in te schakelen (of een andere gemachtigde). Hiervoor kan je al eens langsgaan op de gemeente om meer info te bekomen. Zij leggen dan aan de hand van je ideeën uit wat er een vergunning vereist en wat niet.
Het opsplitsen van een woning tot meerdere woningen is vergunningsplichtig conform art. 4.2.1, 7°.
Als je geen structurele werken (dragende structuur) gaat uitvoeren, is de medewerking van een architect niet verplicht.
Of het is toegestaan of niet, is soms ook bepaald in het BPA of RUP waartoe uw woning behoort of in een "gemeentelijke verordening" van uw stad of gemeente (zie hun website).
Voor de rest moet iedere studio voldoen aan de kwaliteitseisen voor een woning conform de Codex Wonen/Vlaamse Wooncode (isolatie, dubbel glas, gekeurde elek. installatie, ventilatie, etc.).

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’
In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Een tweede digitale meter: hoe werkt dat en wat is het nut? We vroegen het aan Lara Lammens van Fluvius en energie-expert Joannes Laveyne van UGent.
Lees meer
Energie 2025: stijgende elektriciteitsfacturen, plug&play zonnepanelen toegestaan, nieuws over de digitale meter en af van het gas.
Lees meer
Het aantal vergunningen daalt voor nieuwbouw, renovatie en sloop en heropbouw. Vlaamse regering wil maatregelen: “Snellere vergunningen zijn nodig.”
Lees meerVraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen