5

Alle reacties

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
2 jaren geleden

Instorten, simpel.

Of je zou moeten weten hoeveel kg EXTRA gewicht het dak kan en mag dragen.

Hiervoor moet je even deze gegevens opvragen bij je architect of studiebureau.

Voor de yacuzzi berekn je het droog gewicht ( zonder water) dan gewicht water + x personen en deel dit door de oppervlakte van de yacuzzi. Dit is het extra gewicht per m² . vergelijk met de draagkrachtgegevens van de garage.

Opgelet , veel zal ook afhangen van de constructie en de opbouw van dit dak. 

Maar daarvoor zou het verdomt handig zijn dat je wat meer relevante gegevens doorgeeft want nu is het net of je vraagt: ik zoek een auto met een motor en 5 plaatsen, welke?

0
Pierke
Pierke
0 16 Andere particulier
2 jaren geleden

Dat wist ik verdomD ook. Maar wat als de bouwheer mij de draagkracht van de garage niet kan of wil geven. Ruwweg spreek ik over  4m3 water zonder de rest. Op een oppervlakte van 2x2 m2 is dit dus een belasting van 500Kg. 

Volgens een bouwkundig ir is de maximale belasting van een dak gewoonlijk 250-350 kg/m2.

Ik vrees enkel dat door het dak te zwaar te belasten er barsten gekomen zijn in het dak van de garage.

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
2 jaren geleden

Als je dat wist, waarom vraag je het dan nog ?

Is het een betondek uit gegoten plaat? Met onderwapening of met dubbele wapening?

Hoe dik is die plaat?Of is het dak uit welfsels ? Legrichting ?

Of is je dak nog op een andere wijze opgebouwd?

Wat ligt er als afwerking op je dak ? Naakt of tegels of grond ?

Paar vragen om je duidelijk te maken dat het rapper gezegd is dan gedaan. 
Zoek je een stabiliteitsingenieur om het te laten uitrekenen want het is niet alleen de opbouw van je dak maar ook WAAR staat die yacusie ? 

In het midden van de overspanning? Met of zonder draagmuur of draagbalk?

Aan de zijkant?

Minimum extra belasting voor platte daken ZONDER aktiviteit 150 kg /m²

Minimum extra belasting voor platte daken als terras 300kg/m²

Minimum extra belasting voor platte daken als tuinterras en/of aktiviteiten ( daktuin, waterpartijen , fitness ... ) 800kg/m²

Opgelet dit zijn extra belastingen die bovenop de onvoorziene belasting komt. Bv sneeuw, regen en sporadisch 1 persoon ( = 150 kg overal bij de waardes bijtellen)

Je bouwheer ben je oftewel zelf als dit een nieuwbouw is in jouw opdracht of bij aankoop van een sod of appartement van een bouwpromotor de bouwpromotor. Hij MOET deze info kunnen doorgeven, zet de architect van het bouwproject aan het werk.

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
2 jaren geleden

Ik vrees enkel dat door het dak te zwaar te belasten er barsten gekomen zijn in het dak van de garage.

Ik versta hieruit dat die jacuzzi er al staat.

Als er dus al barsten zijn dan zou ik daar toch snel iets aan doen door bijvoorbeeld op die plaats net onder het plafond een overspannende poutrel te voorzien.

0
moes
moes
73 723 Andere professioneel
2 jaren geleden

Maar wie zegt dat jij daar zomaar  zo'n jacuzzi mag plaatsen ?

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Volgens experts, zoals Harvard-professor Joseph Allen, zijn ventilatie, daglicht en luchtkwaliteit essentieel om van je huis een gezond huis te maken.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Lichtexpert Joël Sels geeft tips en oplossingen om meer daglicht in huis te halen. Ontdek hoe je je woning lichter en ruimer maakt.

Lees meer

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Een bodemattest vertelt je meer over de kwaliteit van de grond. Het is een verplicht document als je bouwgrond, een woning of een appartement verkoopt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag