3

Overhangende takken bomen buren

Rin
Rin
#Regelgeving · 2 jaren geleden

Ik woon in een woning met daarbij andere mede eigenaars. De buren naast ons hebben bomen waarbij takken over de muur tussen ons hangen. Dit is juist aan mijn woning. Elke dag ruim ik die bladeren op, maar er vallen constant takken ook. Ik heb hun aangesproken en gevraagd om te snoeien. Ze hebben een heel klein deel langs mijn kant gedaan alsook de takken van een boom die tegen mijn dak sloeg, maar nadien gestopt. Wat bleek dat een andere mede eigenaar de bomen wel aangenaam vond als zicht en gevraagd had om te stoppen. Hij woont het verst en heeft hij er geen last van.

Er hangen nog steeds takken over het muurtje heen en er vallen elke dag evenveel bladeren en takken op mijn terras. De wind brengt ze iedere keer allemaal naar mijn kant toe.

Kan ik hier tegen iets doen?

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3495 Andere particulier
2 jaren geleden

Tegen blaren kan je niets doen: die vliegen overal maar de buur moet wel de overhangende takken volledig weghalen:  nog eens vragen, dan AS en als dat niet helpt vrederechter.  Als ze "abnormaal" hoog zijn kan je met wat geluk ook knotting bekomen.  

Andere medeeigenaar heeft niets in de pap te brokken want hij heeft er geen hinder van. 

0
Patrick Oostens
Patrick Oostens
8 81 Andere professioneel
2 jaren geleden

Beste Rin,

als de buren op jouw vraag al gesnoeid hebben, is er toch geen probleem meer. Het si ook maar normaal dat in de herfst een boom takken en bladeren verliest. Dat is nu eenmaal de natuur. Weet dat een boom ook zorgt voor zuivere lucht en dat we die als mens nodig hebben. Voor die pakweg 2 maanden dat je bladeren moet keren op een heel jaar, is dat toch een kleine moeite. Het is dan jouw bijdrage voor het helpen aan het probleem van klimaatverstoring.

0
moes
moes
73 723 Andere professioneel
2 jaren geleden

Ik vind het altijd aandoenlijk naief dat mensen denken dat alle bladeren in hunne hof alleen van hun bomen zijn. En dat hun bladeren ook nooit bij een ander terecht komen. En dat er naast hun eigen bladeren alleen maar bladeren zijn van de buur zijn overhangende takken. En als die takken weg gesnoeid worden dat er dan geen enkel blad meer van die boom nog in hunnen hof valt. Misschien wel als ge alleen de stam laat staan. Maa rik denk da thet zelfs verboden is van een kant om te vragen aan de buur om zoveel te snoeien dat de boom er dood van gaat omdat gij nie graagd bladeren in uwen hof hebt.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Synergrid versoepelt regelgeving en maakt installatie stekkerbatterij eenvoudiger

Synergrid versoepelt regelgeving en maakt installatie stekkerbatterij eenvoudiger

Sinds 15 oktober is het eenvoudiger om stekkerbatterijen te plaatsen. Expert Dirk Van Evercooren legt uit waarom je geen elektricien meer nodig hebt.

Lees meer

Vlaamse regering deelt kortingsbon uit van 250 euro voor energiezuinige elektro

Vlaamse regering deelt kortingsbon uit van 250 euro voor energiezuinige elektro

Sinds oktober 2024 heeft 1 op 3 huishoudens recht op een Fluvius kortingsbon van 250 euro voor de aanschaf van energiezuinige elektro.

Lees meer

Nieuwe regels voor (ver)huren in Vlaanderen vanaf 2025

Nieuwe regels voor (ver)huren in Vlaanderen vanaf 2025

In 2025 komen er nieuwe regels om te (ver)huren in Vlaanderen. Ontdek de wijzigingen voor indexering, belastingen en sociale verhuur.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag