@MC19
Ik begrijp dat je met de architect een forfaitair bedrag als ereloon had afgesproken en dat is een regeling waarvan ik ook altijd voorstander ben geweest.
Maar ik begrijp ook dat je geen getekende overeenkomst hebt waarin dat letterlijk zo is geformuleerd.
Je hebt inmiddels wel drie formulieren laten zien met telkens andere basisbedragen maar met wel op elk formulier de vermelding van 5 % als ereloon. Op het eerste was 164.913 € vermeld als basis volgens facturatie, op het tweede was het 246.073 als definitief aanbestedingsbedrag en op het laatste formulier bleek het dan weer over 230.000 € te gaan. In ieder geval was er op geen enkele van die formulieren sprake van een forfaitair overeengekomen bedrag
Ook zag ik op geen enkele van die formulieren een ondertekening voor akkoord.
Dus, met de inlichtingen die we hier kregen kunnen we geen oordeel vellen over het al dan niet terecht gevraagde ereloon. We weten trouwens ook niet over welk bedrag het dan gaat en hoeveel het afwijkt van dat zogenaamd overeengekomen forfaitair bedrag.
Dat neemt niet weg dat ik je best wil geloven over dat forfaitair bedrag en dat je je bedrogen voelt. Je zegt ook dat de architect inmiddels via sms heeft toegegeven dat hij fout is en dan lijkt het me logisch dat hij ook die fout rechtzet.
Ik zou dus alle facturen betalen rekening houdend met het volgens u overeengekomen bedrag
Dus bij elke facturatieschijf het bijhorende percentage van 7.500 €. Baseert men zich op een groter getal dan die 7500 € dan moet je de meerkost hiervan gemotiveerd protesteren.
Het is dan aan de architect om te bewijzen dat hij het recht heeft om meer te vragen dan wat volgens u was overeengekomen.
Kijk dus goed na wat er al dan niet kan bewezen worden via ondertekende overeenkomsten.