Werkbare dagen - Hoe controleer ik dit?
Dag allen,
Context:
- Nieuwbouw - appartementsblok - ikzelf 1 appartement
- Start werken: Juni 2021
- Akte: 450 werkbare dagen
Situatie:
Sinds begin bouw loopt communicatie enorm slecht. De bouw verliep in het begin enorm traag. Nu, ~2.5 jaar later lijkt het bijna klaar te zijn maar begin ik (volgens mij) ook aan eht einde van de werkbare dagen te komen en heb ik dus recht op schadevergoeding.
Zoals gewoonlijk krijg ik geen antwoorden op sms/mail/telefoon/... tot ik met aangetekende brieven ben begonnen.
Eerste brief: opvragen stand werkbare dagen (werfverslagen, e.d.) -> geen reactie
Tweede brief: Ingebrekestelling -> op aanraden van notaris (want dan gaat het in vanaf het effectief overschreden is)
Nog brieven (dan per mail) -> ik krijg niet wat ik wil.
Na nog wat heen en weer krijg ik éindelijk een 'tabel' waarbij de 'werkbare dagen' beschreven zijn. Deze tabel is niet meer of niet minder dan:
Sinds 2021: X werkdagen (hiermee ben ik akkoord). 50 weerverletdagen (gewoon een getal, niets meer of niets minder), en 80 verloren dagen door Oekraïne (alweer gewoon een getal, geen rationale enzovoort).
Na weer meermaals te vragen weigeren ze hier een 'rationale' of een reden voor te geven. Het kan toch niet ok zijn om zelf niet eens te documenteren welke dagen die 80 dagen van Oekraïne waren en waarom ze zogezegd niet konden werken? Gezien het verloop van communicatie tot nu lijkt het dat ze gewoon excuses zoeken om geen schadevergoeding te moeten betalen, anders kan het toch niet moeilijk zijn dit gewoon door te sturen?
Volgens mijn berekeningen: sinds Juni 2021 zijn we nu 2 jaar en 5 maand verder. Ik reken conservatief aan 200 werkbare dagen per jaar (220 werkdagen - 20 weerverletdagen) dus dat zijn in totaal 200 + 200 + 80 = ~480 werkbare dagen = overschreden termijn.
Ik ben ten einde raad hoe ik inzicht in hun berekeningen krijg. Als zij kunnen aantonen dat het effectief zo is, heb ik hier helemaal geen probleem mee. Maar dit is niet zo...
Ik heb al naar Immo, notaris, ... e.d. geweest en zij geven allemaal onvolledige antwoorden waar ik niets mee ben.
Mijn vraag:
- Hoe 'controleer' ik deze dagen - is er ergens een officiële lijst van niet werkbaren dagen? Ik kan deze niet vinden?
- Wat raden jullie me aan als verdere stappen? De bouw is bijna af dus misschien is het beter het er gewoon bij te laten...
Alvast bedankt,
~JVM

%20-%20getty%20images.png?w=760&auto=format&ar=4%3A3&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&corner-radius=10&mask=corners&lossless=true&s=83e7ebe22ac70d8e6487eab0c4dd65c2)