6

waar juist isoleren

DieJohan
DieJohan
#Isolatie · 2 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Hallo

We willen de ruimte onder ons zadeldak inrichten met extra slaapkamers. Punt van het dak is redelijk hoog dus er is als een soort open plafond met raamwerk van latten aanwezig.

Volgend is reeds geïsoleerd met 12 cm MW: De schuine dakkant tot aan het plafond (lattenwerk), en ook 12 cm tussen het plafond met latten. Er is nog geen afwerking, dus de isolatie is nog gemakeelijk ter vervangen. De ruimte erboven, boven het plafond met latten zouden we een echte zolder van maken.

Er is echter ruimte voor 16 cm MW isolatie overal.

Waar vervangen we best de isolatie?

1/ Schuin dak tot in de punt, dus ook de toekomstige zolderruimte, en de 12 cm isolatie laten zitten in het planfond met latten?

2/ Schuin dak tot aan plafond, en plafond ook met 16 cm. Overschot van 12 cm MW gebruiken om op de zolder tot in de punt te isoleren?

3/ Overal 16 cm. Schuin dak tot in de punt, en in plafond.

We hebben alle opties gehoord van professionals, dus we weten het niet goed meer. Incl huidig dampscherm perforeren en bij-isoleren.

1
Charel
Charel
932 5446 Andere professioneel
2 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Wat bedoel je met een echte zolder ? Een ruimte waar je regelmatig gebruik van wilt maken en die dus toegankelijk moet zijn ?

In dat geval zou ik de ganse dakhelling tot aan de nok isoleren met minstens 16 cm glaswol. Isoleren in het plafond is dan niet nodig. Dit heeft wel het nadeel dat het lastig gaat zijn om een dampscherm overal luchtdicht aan te laten sluiten bij al die doorbrekingen van de plafondconstructie.

In geval je die zolderruimte niet nodig hebt is het beter om minstens 16 cm te isoleren in de dakhelling tot aan het plafond en deze isolatie te laten doorlopen in het plafond. Daarna kan je een doorlopend dampscherm plaatsen vanaf de ene dakhelling langs het plafond tot en met de andere dakhelling. De zolderruimte kan je dan best ook ontoegankelijk maken zodat de isolatie en het dampscherm hiervoor ook niet moeten onderbroken worden.

1
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier

Wanneer het niet veel duurder is tot de nok isoleren, dan zou ik dat zeker doen. Nu heb je de ruimte misschien niet nodig, maar dat kan veranderen. En een vlizotrap is dan snel gestoken 

1
Charel
Charel
2 jaren geleden

Geen probleem om die 12 cm daar te laten zitten al heeft die daar geen nut en zou je misschien die 12 cm elders wel nuttig kunnen gebruiken.

Je zal die sowieso voor een deel moeten verwijderen om de doorlopende isolatie in het hellend vlak en vooral het doorlopende dampscherm zo goed mogelijk te kunnen aanbrengen.

Alle reacties

0
Charel
Charel

Wat bedoel je met een echte zolder ? Een ruimte waar je regelmatig gebruik van wilt maken en die dus toegankelijk moet zijn ?

In dat geval zou ik de ganse dakhelling tot aan de nok isoleren met minstens 16 cm glaswol. Isoleren in het plafond is dan niet nodig. Dit heeft wel het nadeel dat het lastig gaat zijn om een dampscherm overal luchtdicht aan te laten sluiten bij al die doorbrekingen van de plafondconstructie.

In geval je die zolderruimte niet nodig hebt is het beter om minstens 16 cm te isoleren in de dakhelling tot aan het plafond en deze isolatie te laten doorlopen in het plafond. Daarna kan je een doorlopend dampscherm plaatsen vanaf de ene dakhelling langs het plafond tot en met de andere dakhelling. De zolderruimte kan je dan best ook ontoegankelijk maken zodat de isolatie en het dampscherm hiervoor ook niet moeten onderbroken worden.

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier

Wanneer het niet veel duurder is tot de nok isoleren, dan zou ik dat zeker doen. Nu heb je de ruimte misschien niet nodig, maar dat kan veranderen. En een vlizotrap is dan snel gestoken 

0
DieJohan
DieJohan
0 2 Verbouwer
2 jaren geleden

de echte zolder gaan we gebruiken met een vaste trap en een valdeur. De trap komt wel in een technische ruimte op de 1e verdieping (de verdieping die we gaan inrichten). Dus tot in de nok isoleren heeft de voorkeur, met extra aandacht om om een dampscherm goed te kunnen plaatsen. De isolatie van 12 cm in het plafond laten zitten, is wel ok?

merci alvast!

0
Charel
Charel
2 jaren geleden

Geen probleem om die 12 cm daar te laten zitten al heeft die daar geen nut en zou je misschien die 12 cm elders wel nuttig kunnen gebruiken.

Je zal die sowieso voor een deel moeten verwijderen om de doorlopende isolatie in het hellend vlak en vooral het doorlopende dampscherm zo goed mogelijk te kunnen aanbrengen.

0
DieJohan
DieJohan
0 2 Verbouwer
2 jaren geleden

Charel, voor mijn interesse. Waarom heeft die 12 cm in plafond dan geen nut. Zolder boven eerste verdiep zal toch kouder zijn?

0
Charel
Charel
2 jaren geleden

Als de zolder binnen het totale beschermde (geisoleerde, luchtdichte) volume zit dan zal de temperatuur daar na langere tijd zeer dicht komen bij de temperatuur van de onderliggende ruimte. Dat is zeker het geval bij een toegankelijke zolder waar er onderbrekingen zijn in de luchtdichting en de isolatie.

Warmteverlies in een woning is uiteindelijk altijd het verlies naar de buitenomgeving toe. De isolatieschil zit tussen de buitenomgeving en de binnenomgeving.

Afhankelijk van hoe je bepaalde ruimtes wel of niet verwarmd zullen er relatief kleine temperatuurverschillen zijn tussen de ruimtes onderling maar of er nu al dan niet isolatie zit tussen die binnenruimtes gaat daarbij weinig uitmaken, het temperauurverschil gaat quasi hetzelfde zijn.

Dat geldt  dus niet enkel voor de zolder maar ook voor alle overige minder of niet verwarmde ruimtes binnen de woning. 

Zolder zal dus (zonder verwarming) iets kouder zijn, net zoals de bergplaats, de inkomhal of de slaapkamers en ook daar plaatst men geen isolatie in de tussenwanden.

Bij een niet toegankelijke zolder is het anders: daar is de zoldervloer de begrenzing van het beschermde volume en moet die dan ook worden voorzien van een ononderbroken luchtdichting (dampscherm) en isolatieschil. De zolder zou je dan kunnen beschouwen als de buitenomgeving en zal dus qua temperatuur dichter bij de buitentemperatuur komen dan bij de binnentemperatuur.

Energetische isolatie tussen ruimtes binnen de isolatieschil heeft dus weinig tot geen zin. Men kan wel om akoestische reden isoleren tussen bijvoorbeeld slaapkamers op het verdiep en een leefkamer op het gelijkvloers.

Tussen en zolder en slaapkamers lijkt ook dat mij overbodig.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Makkelijk zien waar je woning warmte en dus geld verliest? Een thermoscan helpt je op weg

Makkelijk zien waar je woning warmte en dus geld verliest? Een thermoscan helpt je op weg

Wil je weten langs waar je woning het meeste warmte verliest? Een thermoscan brengt het snel en makkelijk in beeld. Zo werkt het.

Lees meer

Tocht in huis bestrijden: 5 tips voor elk budget

Tocht in huis bestrijden: 5 tips voor elk budget

Tocht in huis aanpakken kan op verschillende manieren, afhankelijk van je budget en specifieke behoeften. We lijsten voor jou 5 oplossingen op.

Lees meer

De 10 grootste fouten bij vloerisolatie

De 10 grootste fouten bij vloerisolatie

Je vloer isoleren: waar loopt het typisch mis en waar let je beter extra voor op? Tien boosdoeners!

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag