Muuraanzet vochtig - kruipkelder - waterkering

4

Muuraanzet vochtig - kruipkelder - waterkering

Jan_DYI
Jan_DYI
#Fundering · 2 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Beste zelfbouwers,

Wij hebben recent een huis gekocht van 1968.
We zijn momenteel aan het strippen voor een grondige energetische renovatie toe te passen.

Probleemstelling:

Op het gelijkvloers boven de kruipkelde ruimte was het stuckwerk voor 60 cm zeer nat en brokkelde af.

We hebben het stuckwerk verwijderd en gemerkt dat er destijds tot onder de waterkering was bezet met vochtbrug als gevolg.

Momenteel droogt de muur boven de waterkering mooi op maar de holle snelbouw steen onder de waterkering blijft zeer vochtig. Ik heb een gat gemaakt in het buitenspouwblad om de spouw na te kijken. Blijkt dat de waterkering gescheurd is, en er zand en wortels zitten onderaan de spouw, met een grote vochtbrug als gevolg.

Het buitenspouwblad wordt in een volgend fase volledig verwijderd en we zullen een nieuwe gevel plaatsen.

Openstaande vragen:

Het huis is momenteel niet verwarmd en we zullen de ruwbouw pas kunnen starten volgende zomer. Is er kans op vorstschade op deze momenteel natte snelbousteen onder de waterkering? Zo ja, wat is de goedkoopste oplossing om dit te voorkomen?

De waterkering werkt duidelijk nog (zie foto). Het is destijds geplaatst in roofing (3ply). De roofing was in de spouw wel zeer broos. zouden we best de steen onder de waterkering injecteren of gaat deze roofing tussen de snelbouw gerrust nog 50 jaar mee? Injecteren is een dure aangelegenheid dat we liefst vermijden indien het niet noodzakelijk is.

De nieuwe opbouw van de vloer zal boven de waterkering uitkomen. Zou dit een probleem kunnen vormen? Ik neem aan dat de slab in het binnenspouwblad enkel tegen opstijgend vocht is. We zouden bijkomend een afzonderlijke diba of EPDM plaatsen voor de afwatering van de spouw. We dachten een PE folie te plaatsen tusssen de vloeropbouw en de muur om een vochtbrug te voorkomen.

Ik heb een schema gemaakt met de initële situatie, de huidige situatie en hoe ik het in gedachte heb om te renoveren. Wat vinden jullie van deze oplossing? Zijn er betere alternatieven? Zouden we met deze uitvoering op beide oren kunnen slapen?

Dank bij voorbaat voor de reacties .

Mvg, Jan

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/89467/whatsapp-image-2023-11-07-at-111630-1.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=cd6b535da5a0bde257cc8a166a4bef8bhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/89467/bouwknoop-kruipkelderpage1-2.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=21d9f540a454265baa91f4901a48b9c0https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/89467/bouwknoop-kruipkelderpage2-3.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=2580b2f7354a1d95d73589fac0ead621https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/89467/bouwknoop-kruipkelderpage3-2.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=2ce9e074bc8f94308eed7133912cd6c1
1
Charel
Charel
932 5450 Andere professioneel
2 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Zolang die snelbouw enkel maar vochtig is en er geen water in de holtes staat zal die niet kapotvriezen. Het lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat er vloeibaar water in die holtes zou staan.

Een waterkering in roofing kan voor het gedeelte dat in de muur zit veel langer dan 50 jaar meegaan. Die zal niet vergaan en kan ook niet scheuren, die zit daar veilig. Het is enkel daar waar er lucht aan kan dat die kan verweren.

Uw redenering ivm de waterkering in het binnenspouwblad is juist. Als er geen vochtoverbruggende pleister overheen wordt aangebracht en je brengt een folie aan onder de vloeropbouw en opstaande tot net boven de vloerafwerking dan zie ik daar ook geen probleem.

Uw tekening lijkt mij oké, ik zou enkel die opgaande pe folie tussen vloer en muur iets hoger dan het vloerniveau optrekken.

Alle reacties

0
Jan_DYI
Jan_DYI
0 2 Verbouwer
2 jaren geleden

Veel vragen = weinig antwoord?

Niemand?

0
Charel
Charel
2 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Zolang die snelbouw enkel maar vochtig is en er geen water in de holtes staat zal die niet kapotvriezen. Het lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat er vloeibaar water in die holtes zou staan.

Een waterkering in roofing kan voor het gedeelte dat in de muur zit veel langer dan 50 jaar meegaan. Die zal niet vergaan en kan ook niet scheuren, die zit daar veilig. Het is enkel daar waar er lucht aan kan dat die kan verweren.

Uw redenering ivm de waterkering in het binnenspouwblad is juist. Als er geen vochtoverbruggende pleister overheen wordt aangebracht en je brengt een folie aan onder de vloeropbouw en opstaande tot net boven de vloerafwerking dan zie ik daar ook geen probleem.

Uw tekening lijkt mij oké, ik zou enkel die opgaande pe folie tussen vloer en muur iets hoger dan het vloerniveau optrekken.

0
Jan_DYI
Jan_DYI
0 2 Verbouwer
2 jaren geleden

Hey Charel,

Bedankt voor je antwoorden. Het heeft mij alvast gerustgesteld dat het goed komt.

Voor de PE folie dacht ik deze hoger op de trekken en af te snijden als we de vloer gelegd hebben.

0
Charel
Charel
2 jaren geleden

Dat wordt inderdaad meestal zo gedaan samen met de randisolatie. Geen probleem.

Als je die iets hoger optrekt waarbij die achter de plint ook niet meer zichtbaar zou zijn, dan vermijdt je hiermee ook dat het eventuele water op de vloer (poetsen met veel water bijvoorbeeld) tot tegen de muur zou kunnen komen.

Poetsen met veel water is echter niet meer van deze tijd.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

2024 was het natste jaar ooit en heeft voor heel wat vochtige kelders gezorgd. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je een vochtige kelder aanpakt.

Lees meer

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Scheuren en barsten in de muur door droogte? Ontdek met de nieuwe gevoeligheidskaart of jouw woning in een risicogebied ligt.

Lees meer

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kan je kelder op twee manieren waterdicht maken: langs de buitenkant of langs de binnenkant. Ontdek alle methodes en hun kostprijs.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag