Bedankt.
Nog een nadere uitleg waarom ik kies voor een gevelkachel is het volgende: De gascondensatieketel zou in onze bergplaats moeten komen die links naast de slaapkamer en rechts naast de keuken ligt. En de volgende uitleg vindt dat geen goede plaatsing van de gascondensatieketel wegens te veel geluid die hij maakt.
Wanneer let je op het geluid van je ketel?
Het geluid dat je CV-ketel ontwikkelt is belangrijk als deze als storend kan aanzien worden. Afhankelijk van het gebruik van een ruimte kan dit tot licht irritant zijn tot oorverdovend en zelfs onhoudbaar. Enkele voorbeelden zijn:
Een slaapkamer dicht bij de cv-ketel;
Studiekamer of bureau in de buurt;
CV-ketel naast de ontbijtruimte;
Dicht bij de televisie of leeshoek;
..Tijdens het verblijf in één van bovenstaande plaatsen is het geluid van een werkende CV-ketel niet aangenaam. En aangezien een CV-ketel bijna constant werkt, is er ook geen ontkomen aan.
Hoeveel lawaai of geluid maakt een CV-ketel?
De standaard verwarmingsketel maakt een geluid van ongeveer 50 tot 60 decibel (dB). Dit is vergelijkbaar met een vaatwasser. Dit lijkt aanvaardbaar en dat is het ook. Maar wanneer je in een stille ruimte vertoeft zoals een slaapkamer dan wordt 50/60 dB als irritant ervaren.
Dure geluidsarme gascondensatieketels (40 dB)zijn er ook. Maar dan wel in een afgesloten ruimte.Er moet ook altijd lucht(voldoende zuurstof )aanwezig zijn.
Wegens deze tekst kies ik dus voor een gevelkachel. Het voorbeeld dat ik heb geplaatst is wel een exemplaar waar je het vlammenspel niet ziet.
Maar ja mijn dochter kan zelf kiezen welke gevelkachel ze wilt, een gesloten gevelkachel of een gevelkachel waar de vlam zichtbaar is.
Er zal dan een gas(rookgassen) afvoerbuis moeten worden geplaatst ofwel door het platte dak met epdm bedekking of door de zijgevelmuur.
Welke manier van afvoer van de rookgassen verkies jij?
Voor het plaatsen van een gasrook afvoerbuis vraag ik me af wat de beste manier is: ofwel door het platte dak met de epdm bedekking of door de zijgevelmuur?
Het is juist en ik stem daar mee in dat het gebruik van gas(fossiel) best wordt vermeden.
Maar vermits ik door het VEKA in Oost-Vlaanderen verplicht wordt om slechts 15 W per m² te verbruiken, wat betekent dat ik maar een elektrische convector mag installeren van 360 W voor een ruimte van 35m², wat veel te weinig is heb ik gekozen om te verwarmen met aardgas.
In onze huidige living hangen 2 elektrische convectoren van 1500W.
De vloeroppervlakte van de living bedraagt 35,26m² en per m² is er 84 W.
Dit is een opvatting van de VEKA om minder fossiele stoffen te gebruiken voor het maken van elektriciteit. Akkoord.
Maar waarom geldt deze regel dan niet voor de duizenden laadpalen die er zullen worden geplaatst om de elektrische voertuigen te kunnen opladen?
Langs de saspijp geven ze geen co2 meer af aan de atmosfeer, maar hoeveel elektriciteit zal er meer worden gemaakt en hoeveel meer co2 zal er afgestoten worden door de elektriceitscentrales?
Begrijpe wie begrijpe kan! De verhouding met meer energie voor minder verbruik van elektriciteit met de warmtepompen vervalt hier in het niet.
Langs de warmtepompen minder electriciteit produceren en langs de laadpalen voor elektrische auto's steeds meer en meer electriciteit in de toekomst verbruiken, waardoor de productie van de electriciteitscentrales wordt opgedreven met alle fossiele afvalstoffen zoals gas, steenkool, stookolie enz.Of zal dit alleen nog gebeuren door groene stroom?
En wat lees ik in de krant?
Dat de grote meerderheid in Oost-Vlaanderen nog steeds kiest om met aardgas te verwarmen.Dat kunnen ze ook merken aan de veel mindere premies die worden aangevraagd als je een warmtepomp koopt.
En dan zwijg ik nog van de verwikkelingen met de geburen door het lawaai dat wordt verwekt door de grote ventilator in de buitenunit.
En dan maar de warmtepomp aanprijzen. Vb:In de buitenunit zit een ventilator, die geluid maakt wanneer deze draait. Door sommige mensen wordt dit als storend ervaren, maar in praktijk draait deze ventilator alleen wanneer je je woning verwarmt.
En degenen die een zwemkom hebben zoals onze geburen, Wanneer draait die warmtepomp die ik hoor tot in mijn slaapkamer?
Onze architect laat momenteel een nieuw huis bouwen en de verwarming zal gebeuren met een gascondensatieketel.
Ik geef toe dat ik wat beginnen uitwijden ben, maar hoor graag uw reactie hierop.
grtz,
gilberto