5

Rechten/plichten scheidings/wachtmuur

SL8
SL8
#Regelgeving · 2 jaren geleden

Goede middag,

Wie kan ons ofwel informeren ofwel in de juiste richting sturen van waar we te weten kunnen komen de rechten en plichten van onze buurman en onszelf aangaande een muur tussen 2 woningen?

Concreet gaat het over een niet afgewerkte scheidingsmuur op domein van de buurman tussen rijwoningen.

Zijn woning komt verder dan de onze. De muur is 'afgewerkt' met isolatie meer dan 10 jaar geleden. Is dus géén propere wachtmuur.

Wij hebben gebouwd 2017 maar onze woning bedekt dus niet zijn muur volledig (4m onbedekt). We hebben al eens gevraagd mondeling aan de eigenaar om de muur af te werken conform de wet maar toen zei hij 'vraag zelf maar prijs offertes'.

Ondertussen begint zijn isolatie van de muur te vallen en we vrezen dat hij ons met de vinger gaat wijzen indien er lekkage ed gaat komen in hun woning en ook dat het af/los vallen van de isolatie door ons komt (onze honden).

We hadden dus graag de wetgeving gekregen en raad welke stappen we moeten nemen.

We hebben dit nagevraagd op onze gemeente en daar zeggen ze dat dit burgerlijk is en dus voor een rechtbank. We willen dit natuurlijk terug eerst opnemen met de eigenaar maar hiervoor had ik dus graag geweten wat de wetgeving is.

Bovenop bovenstaande kijken we dus ook al jaren op een (onderusden vuile) muur met hevige reflectie van de zon op de zilveren isolatie platen.

Hier hebben we nooit iets van gezegd owv de buren vrede.

De eigenaar zelf woont niet in de woning, deze is verhuurt. De huurders zelf hebben natuurlijk geen enkele last van het zicht dat wij hebben.

Reeds hartelijk dank.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/89695/img20231122122414-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=106d82c2c1a7c6353c2dfc0e413b92d6

Alle reacties

0
Feter
Feter
112 1424 Andere particulier
2 jaren geleden

Offerte's vragen en sturen naar eigenaar 🤣🤣🤣

0
Kris M
Kris M
594 3501 Andere particulier
2 jaren geleden

k Snap het niet.  Jij (of vorige eigenaar) hebben je buren dus toelating gegeven om op uw eigendom te isoleren ....  Wat ik nooit zou tolereren.  Als je t tolereert lijkt het mij logisch dat de buur de muur afwerkt.  Doet hij het niet goedschikts dan vrederechter.

0
SL8
SL8
0 2 Andere particulier
2 jaren geleden

De woning van de buren stond er eerst met een geïsoleerde wachtmuur op/tegen hun eigendom. Diepte woning = 17m.

In 2017 hebben wij onze woning ertegen gebouwd. Diepte van onze woning is 13m.

Er is nu dus sinds jaren een 'open' geïsoleerde 'wacht'muur van enkele meters.

Deze isolatie begint te verduren aangezien totaal geen bescherming tegen weer en wind. De geplakte naden van de isolatie panelen zijn allemaal los en onderaan beginnen er stukken van de panelen af te vallen.

0
LeaD
LeaD
13 245 Andere professioneel
2 jaren geleden

In principe heeft u de helft van de gemeenschappelijke muur overgekocht voor dat je bent beginnen bouwen en bent u de eigenaar van die isolatieplaten geworden ...

0
SL8
SL8
0 2 Andere particulier
2 jaren geleden

Nee, wij hebben niks overgekocht/betaald. En de muur + isolatieplaten zijn volledig op hun perceel. Het gaat hier idd over cm's maar het is hún muur. En al helemaal omdat wij er niet hebben tegen gebouwd.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Hoe herken je asbest in huis? En hoe verwijder je het? "Van 1 asbestvezel in je longen kan je al ziek worden"

Hoe herken je asbest in huis? En hoe verwijder je het? "Van 1 asbestvezel in je longen kan je al ziek worden"

Dateert jouw woning van voor 2001? Dan is de kans groot dat er asbest in zit. Maar hoe weet je dat zeker? En mag je het verwijderen? OVAM weet raad.

Lees meer

Minister Jambon voorziet een tussenoplossing voor btw op sloop en heropbouw

Minister Jambon voorziet een tussenoplossing voor btw op sloop en heropbouw

Minister Jambon voorziet een oplossing voor btw op sloop en heropbouw. Geen tijdelijke btw-verhoging, maar een administratieve tolerantie van 6%.

Lees meer

Btw op sloop en heropbouw voor projecten permanent verlaagd naar 6%

Btw op sloop en heropbouw voor projecten permanent verlaagd naar 6%

De regering hervormt de btw op sloop en heropbouw. Vanaf 1 juli 2025 betaal je 6% btw als je koopt via een projectontwikkelaar of sleutel-op-de-deur.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag