Kan ik de ruimte tussen schuin onderdak en met rotswol geïsoleerde kamerwanden bijkomend isoleren?

2

Kan ik de ruimte tussen schuin onderdak en met rotswol geïsoleerde kamerwanden bijkomend isoleren?

Pascal 23
Pascal 23
#Isolatie · 1 jaar geleden

Ons huis heeft een hellend pannendak met menuiserite asbestvrij onderdak. We hebben met gyproc platen afgewerkte kamers in het dak. Daarboven zit de zolder. Op de zoldervloer alsook achter de gyproc wanden is rotswol aangebracht inclusief dampscherm. Ik had nu graag nog de ruimte tussen de menuiserite en de rotswol verder opgevuld met EPS parels om alzo de isolatielaag achter de gyproc dikker te maken. EPS parels zijn het enige isolatiemateriaal dat ik vanaf de zolder in de ruimten achter de wanden van de slaapkamer kan aanbrengen. Is deze oplossing bouwtechnisch aanvaardbaar of gaat mij dit problemen geven (condensatie, schimmel, ...)? Zijn er problemen te verwachten door het gebruik van twee verschillende soorten isolatiemateriaal bovenop elkaar (rotswol + EPS parels)?

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/89733/dakisolatie-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=4dc5037f1530887baa9cb7e8a4724f1f

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
1 jaar geleden

Beste,

Bedoel je dan dat er nog een open ruimte is tussen de dakspanten, de menuiserit en de rotswolisolatie ?

En je wilt die langs boven volstorten met isolatiekorrels ?

En hiermee ook de ganse driehoek achter het knieschot ? 

Zo te zien op uw tekening is die glaswol niet veel dikker dan 8 cm en dan kan dat inderdaad een merkbaar verschil in isolatiewaarde maken. Je gaat wel veel materiaalverlies hebben in die driehoek

Als het dampscherm, zoals het hoort, aan de warme kant van de isolatie zit, dan zie ik geen risico op condensatie. De buitenkant is nog altijd meer dampopen dan de binnenkant.

Je zal dan wellicht ook de zolderisolatie willen verbeteren tot hetzelfde peil ?

0
Pascal 23
Pascal 23
0 1 Andere particulier
1 jaar geleden

Beste,

Hartelijk dank voor je reactie.

Er is inderdaad nog voldoende open ruimte in de smalle strook tussen zolder en 'driehoek' tussen enerzijds dakspanten/menuiserite en anderzijds de bestaande rotswol (mat dampscherm aan de warme kant) om via deze weg de parels vanaf de zolder tot in de driehoek te brengen.

Bedoeling is inderdaad, gezien de beperkte bestaande isolatiedikte, om de 'driehoek' op te vullen met EPS parels, inclusief de smalle open strook tussen deze driehoek en de zolder en uiteindelijk, zoals je terecht stelt, de zoldervloer zelf.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Welke premies zijn er voor dak-, vloer- en muurisolatie? Een overzicht van de isolatiepremies per gewest

Welke premies zijn er voor dak-, vloer- en muurisolatie? Een overzicht van de isolatiepremies per gewest

Je dak, vloer of muren isoleren? We geven je een compleet overzicht van de isolatiepremies in Vlaanderen, Wallonië en Brussel.

Lees meer

Vloerisolatie: alles wat je moet weten over de plaatsing, geschikte materialen en prijs

Vloerisolatie: alles wat je moet weten over de plaatsing, geschikte materialen en prijs

Naast dak- en muurisolatie is vloerisolatie een goede manier om warmteverlies te voorkomen. Ontdek meer over de plaatsing, materialen en prijs.

Lees meer

Isoleren: prijs, premies, materialen en plaatsing

Isoleren: prijs, premies, materialen en plaatsing

Ga je isoleren? Ontdek de prijzen, premies en de materialen. Maar ook: hoe dik moet je isoleren en hoe moet je dak, vloer en (spouw)muren isoleren?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag