7

Condens in zekeringskast zolder

Jonasds
Jonasds
#Elektriciteit · 2 jaren geleden

HELP!

Tijdens de winterperiode heb ik hevige condensatie in mijn zekeringskast op zolder.

De zekeringskast staat op een houten plaat die 7cm van de muur weg staat.

Ik heb de plaat weggenomen en de muur erachter is helemaal droog. Echter zijn mijn kabels die uit de voorbedrade buizen komen klets nat, alsook mijn zekeringskast.

Ik kan alleen maar bedenken dat het zou komen door de warme lucht, die van het eerste verdiep komt via de voorbedrade buizen, die dan in de zekeringskast condenseert.

Iemand die dit probleem kent en ook een oplossing weet?

Alvast bedankt.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/89756/img20231127163622-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=4cf7c888e019122d45113d195c6ea407https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/89756/img20231125155836-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=aa0a4c1220e53a5b9c922a4f6cee183f

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5446 Andere professioneel
2 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Ik denk dat je gelijk hebt en dat er warme vochtige lucht via één of meerdere buizen tot in de koude kast komt om daar dan te condenseren.

Dan kan het een oplossing zijn om die buizen dicht te kitten maar zo te zien komen die buizen niet tot in de kast maar stoppen ze aan de achterkant ervan. 

Een andere optie is dan om die grotere openingen in de rug van de kast in zijn geheel dicht te kitten wat misschien ook niet zo evident is.

Hoogstwaarschijnlijk zijn niet alle buizen de oorzaak maar enkel de buizen die in verbinding staan met een vochtige ruimte zoals de badkamer.

Die condensatie lijkt me zo extreem dat ik vermoed dat je ook een ventilatieprobleem hebt en dat de woning of minstens een deel van de woning zeer ondermaats geventileerd wordt. In dat geval zal de zekeringkast wellicht niet de enige plaats zijn waar je met condensatie te maken hebt.

Ik kan me niet voorstellen dat dit kan voorvallen in een woning die volgens de huidige normen wordt geventileerd.

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer

Dat het zou komen door de warme lucht, die van het eerste verdiep komt via de voorbedrade buizen, die dan in de zekeringskast condenseert.

Alvast bedankt.

Net omgekeerd m.i. 

Condensatie treedt op wanneer vochtige lucht in contact komt met een oppervlak dat relatief gezien kouder is, 

Vermits de condens op de geleiders en de binnenzijde van de plastic wanden zit betekent dit dat iets die kast intern heel sterk moet doen afkoelen,. Die automaten doen de kast immers opwarmen, kan dus in normale situatie nooit koud zijn. 

Misschien kan je de temperatuur eens meten van de trek door de buizen. 

0
Charel
Charel

Die zekeringkast heeft de temperatuur van de onverwarmde zolderruimte. Die kast is dus een stuk kouder dan de lucht die door die buizen komt want die komt uit de verwarmde en relatief vochtigere woonruimtes. 

Zekeringautomaten geven naar mijn gevoel zo goed als geen warmte af. 

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer

Zekeringautomaten geven naar mijn gevoel zo goed als geen warmte af. 

In zekeringautomaten zit een bimetaal waaromheen een weerstand gewikkeld is.. Afhankelijk van hoe een kast belast is komt de warmte je soms zelfs tegemoet als je het deksel afneemt. 

Kijk eens naar de druppels op die geleiders aan de onderzijde van die hoofdautomaat. Dat is extreem. 

Zelfs als die kast quasi onbelast is en die automaten helemaal niet warm worden waarom blijven die geleiders zo koud binnen in een gesloten plastic kast (als die tenminste gesloten is) als er warme lucht van beneden naar die kast stroomt?

Dat lijkt mij tegenstrijdig. Zou je niet verwachten dat die warme lucht die geleiders gaat opwarmen in de kast en de condens vanzelf verdwijnrt wat je indirect zelf zegt door die verluchting aan te halen. 

M.i. moet daar nog bijkomende reden zijn. 

Misschien een combinatie van heel warme vochtige badkamerlucht via één buis in combinatie met koudere trek via een andere weg? 

0
Charel
Charel

Zelfs als die kast quasi onbelast is en die automaten helemaal niet warm worden waarom blijven die geleiders zo koud binnen in een gesloten plastic kast (als die tenminste gesloten is) als er warme lucht van beneden naar die kast stroomt?

Dat lijkt mij tegenstrijdig. Zou je niet verwachten dat die warme lucht die geleiders gaat opwarmen in de kast en de condens vanzelf verdwijnrt wat je indirect zelf zegt door die verluchting aan te halen. 

M.i. moet daar nog bijkomende reden zijn. 

Misschien een combinatie van heel warme vochtige badkamerlucht via één buis in combinatie met koudere trek via een andere weg? 

Die geleiders zijn koud omdat de gehele kast in een koude omgeving staat. 

Moesten die zekeringen warmte afgeven, wat bij mij zeker niet voelbaar is, dan zou dat enkel bij een sporadisch groot verbruik kunnen zijn en meer dan de helft van de tijd (een ganse nacht) is er geen verbruik en kan je dus stellen dat alles in die kast zo koud is als de zolderruimte.

De warme vochtige lucht die vanuit één of meerder buizen kan opstijgen tot in de kast komt daar onmiddelijk in contact met de koude inhoud van die kast en dan is het logisch dat er condensatie ontstaat.

Het valt dus te proberen om die toevoer van lucht vanuit de buisjes af te sluiten, maar indien dit moeilijk is zou je ook nog kunnen proberen om de kast te isoleren, bijvoorbeeld door er een goed geisoleerd kastje rond te maken.

0
Patrick & Hilde
Patrick & Hilde
9 133 Andere particulier

Beste,

Je kan ook een kastverwarming installeren  vb. van fa. Rittal  diverse type en vermogens vanaf 10W .  Het condensprobleem is hiermee opgelost.

0
Jonasds
Jonasds
0 1 Verbouwer
2 jaren geleden

bedankt voor de reacties!

ik ben er ook vergeten bijzeggen dat ik al een paar weken het deksel van de kast er afgehaald heb, omdat ik dacht dat de warme lucht dan niet in de kast zou blijven hangen en zich verspreiden in de zolder... (fout dus)

het is op de zolder bijna altijd dezelfde temperatuur als buiten, behalve dat het er niet vriest. (momenteel dus 5 - 10°C).

ik heb nu gezien dat het gat waar de buizen naar boven komen ook niet dicht was dus ook via daar warme lucht naar boven kon.

ik ga dit nu allemaal proberen dichtmaken (de buizen + het gat).

nog 1 vraag: zou het iets uit doen dat ik een waterbestendige zekeringskast koop en alles daarin installeer? of helpt dit enkel tegen vocht van buiten af?

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen
Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen
Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Slim besparen met de zon: zo verbruiken je wasmachine, droogkast en vaatwasser minder stroom

Slim besparen met de zon: zo verbruiken je wasmachine, droogkast en vaatwasser minder stroom

Verbruik minder stroom met je vaatwasser, wasmachine en droogkast. Ontdek slimme tips, ideaal voor de lente en bij gebruik van zonnepanelen.

Lees meer

Elektrische installatie in huis: tips, kosten en verplichte keuring

Elektrische installatie in huis: tips, kosten en verplichte keuring

Ontdek alles over de elektrische installatie: onderdelen, kosten, keuring en veiligheidstips. Zorg voor een veilige en efficiënte stroomvoorziening.

Lees meer

Veilig én handig: alles wat je moet weten over buitenstopcontacten

Veilig én handig: alles wat je moet weten over buitenstopcontacten

Ontdek alles over buitenstopcontacten: van veiligheid tot installatie, kenmerken, prijs, slimme opties en onderhoud.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag