wanneer verjaart een bouwovertreding
In 1988 werd een bouwovertreding vastgesteld op mijn vakantie woning in 2002 heb ik dit gekocht wanneer vervalt deze overtreding ????
wanneer verjaart een bouwovertreding
In 1988 werd een bouwovertreding vastgesteld op mijn vakantie woning in 2002 heb ik dit gekocht wanneer vervalt deze overtreding ????
https://omgeving.vlaanderen.be/nl/verjaring-van-bouwmisdrijven
Is gedurende de latere jaren vanaf 88 een stuiting geweest van de verjaringstermijn ?
Licht er misschien ook aan wat de bouwovertreding is.
In 1988 werd door de overheid een bouwovertreding vastgesteld. Dat is dus al 35 jaar geleden en als dat het laatste is wat de overheid hiermee heeft gedaan is dus al minstens 25 jaar lang verjaard.
Jij hebt de woning 21 jaar geleden gekocht en als jij in die tijd vanuit de overheid hiermee niet meer bent lastig gevallen dan zou het ook al minstens 16 tot 11 jaar geleden verjaard zijn.
De termijn is in de meeste gevallen 5 jaar en in uitzonderlijke gevallen 10 jaar.
Men kan u daar dus niet meer voor straffen en men kan ook niet meer eisen dat je de onvergunde werken terug afbreekt om zo de toestand van voor die werken te herstellen.
Dat wil niet zeggen dat hetgeen vroeger niet vergund was, dan nu wel is. Je blijft met een onvergunde toestand zitten.
Op zich is dat geen probleem tenzij je vroeg of laat een verbouwing wilt doen waarvoor je een vergunning moet vragen. Alvorens een vergunning te krijgen kan men dan wel eisen dat die vroegere overtreding wordt rechtgezet.
Wat in geval men een gebouw met verjaarde bouwovertreding wenst te verkopen? Wat zijn dan de gevolgen en wat moet er dan gebeuren zodat de koper geen problemen heeft?
Er moet niets gebeuren. Het pand kan verkocht worden met bouwovertreding.
Dat zal wel worden vermeld in de verkoopsakte en je zal normaal gesproken minder kandidaat kopers vinden voor ook nog eens een lagere prijs.
De koper neemt dan hetzelfde probleem mee over dat ook jij al had. Ook hij kan geen vergunningsplichtige werken meer uitvoeren zonder dat hij hierbij ook de bestaande toestand laat regulariseren.
Als hij werken uitvoert zonder vergunning of regularisatie wordt de verjaring van de oude overtreding teniet gedaan en kan hij hiervoor alsnog een boete en herstelvordering krijgen.
Veel hangt dan af van de bedoelingen van de koper. Als die bijvoorbeeld toch van plan was om een grondige verbouwing te doen dan kan die bouwfout tegelijkertijd mee opgelost worden.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’
Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’
In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Het aantal vergunningen daalt voor nieuwbouw, renovatie en sloop en heropbouw. Vlaamse regering wil maatregelen: “Snellere vergunningen zijn nodig.”
Lees meer
Het energieprestatiecertificaat of EPC biedt heel wat nuttige info voor wie een woning koopt of huurt. Ontdek alles wat je moet weten over het EPC.
Lees meer
Als je bouwt of verbouwt, moet je soms gebruik maken van de openbare weg, voor de plaatsing van een container, een stelling of een kraan. Kan dit zomaar?
Lees meerVraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen