Dimbare TL lamp werkt niet langer, ook niet na vervanging van buis

4

Dimbare TL lamp werkt niet langer, ook niet na vervanging van buis

AMist
AMist
#Elektriciteit · 1 jaar geleden

Het vervangen van een lamp, dat kan ik nog aan, maar dit is iets waar ik hulp bij nodig zal hebben 😄

De lamp is aangesloten op volgend 'systeem' https://webshop.helvar.nl/4945000-el1x58sc.

Er zijn twee druk dim schakelaars.

In de zekeringskast zit volgend item: https://www.niko.eu/nl-be/artikel/05-711

Ik gebruik volgende lamp: https://www.lichtbronnen.be/contents/nl/p2926_OSRAM_L_58W_41-827.html

Wanneer ik op de schakelaar druk, hoor ik een klik (net zoals ervoor) dus ik denk niet dat het probleem bij de Niko ligt.

De lamp licht soms heel vaag op, amper zichtbaar, dicht bij de aansluiting.

Om te vermijden dat ik in het wilde weg iets koop in de hoop dat ik het juiste bestel/ vervang, had ik graag even gehoord wat ik kan doen om te troubleshooten.

Op de helvar zit ook een weerstand. Zou dat eerder slijten dan de helvar?

Alvast bedankt!

Tim

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/89995/pxl20231213182017921.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=ec561bb286fb26849d4c6a8fb7f131d6

Alle reacties

0
Paulpp
Paulpp
9 62 Andere professioneel
1 jaar geleden· Bedankje ontvangen

Beste, ivm troubleshooten, kan je iets nameten? Als de Niko bij het dimmen 1 tot 10V uitstuurt en de Helvar krijgt die 1 tot 10V aan zijn stuuringang maar er wordt niet "gedimd" (maw de Helvar reageert hierop niet) dan zou ik de Helvar eerst verdenken. Anderzijds weet ik niet of elke (type/ merk) tl lamp dimbaar is, misschien dubbelchecken met leverancier.

0
nivaOne
nivaOne
28 389 Andere professioneel
1 jaar geleden· Bedankje ontvangen

Hieronder een werkwijze om de fout te zoeken. Dit vanaf de Niko.
En heb je de paniekfunctie al getest? 

Bovenstaande van Paul best eerst controleren.

• Het licht brandt niet.
- Is er 230V op de EVSA?

- Nee: is er 230V tussen klemmen L’ en N?

- Nee: Controleer de 230V-bedrading tussen 05-711 en de belasting.

- Ja: Is er 230V tussen L en N?
- Nee: Controleer de 230V-bedrading tussen het net en 05‑711.
- Ja: Controleer de bediening.
- Ja: Controleer de belasting.

• Het licht schakelt aan/uit maar blijft op max. branden:
- Controleer de bedrading van de 1-10V-stuurlijnen op polariteit of onderbreking.
- Is de paniektoets ingedrukt?

• Het licht schakelt aan/uit maar blijft op min. branden:
- Controleer de bedrading van de 1-10V-stuurlijnen op polariteit of kortsluiting.

Ps: de Niko is programmeerbaar. Misschien een factory reset doen en dan weer een programma aan toevoegen. Als je met drukknoppen werkt houd er dan rekening mee dat het zeer lang ingedrukt houden ervan een invloed kan hebben op hoe de Niko zaken in zijn geheugen bewaart. 

0
AMist
AMist
0 2 Andere particulier
1 jaar geleden

Alvast bedankt, @paulpp en @nivaOne

Ik ga eens kijken indien ik iets geregeld krijg via de Niko.

M'n zoontje houdt ervan om lang op de knoppen te drukken dus misschien helpt een reset.

De volgende stap is dan een multimeter kopen om de spanning te meten.

Ik rapporteer terug wanneer ik meer nieuws heb

0
AMist
AMist
0 2 Andere particulier
1 jaar geleden

Gisteren heb ik een multimeter gekocht en alles komt goed aan in de Helvar.

Dus 230V AC en 8V DC.

De Niko stuurt dus geen 10V uit, maar als ik dim, vermindert de spanning, dus dat lijkt goed te werken.

Echter lijk ik niets te meten aan de uitgangen.

De schuldige zal dus de Helvar zijn.

Bedankt iedereen!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen
Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Keuring van elektriciteit: alles over wettelijke eisen

Keuring van elektriciteit: alles over wettelijke eisen

Alles over de keuring van elektriciteit: wettelijke eisen, frequentie, kosten en waarom een elektrische keuring essentieel is voor je veiligheid.

Lees meer

Alles wat je moet weten over elektriciteit in je woning: van plan tot keuring

Alles wat je moet weten over elektriciteit in je woning: van plan tot keuring

Elektriciteit leggen? Ontdek tips voor je elektriciteitsplan, aansluiting, keuring, keuze van leverancier en hoe je kan besparen op je verbruik.

Lees meer

Energieovernamedocument bij verhuis, verhuur, verkoop, scheiding of overlijden: dit moet je weten

Energieovernamedocument bij verhuis, verhuur, verkoop, scheiding of overlijden: dit moet je weten

Je energieleverancier inlichten bij verhuis, scheiding of overlijden? Ontdek hoe je de meterstanden doorgeeft met een energieovernamedocument.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag