Sandwichpanelen dak of traditioneel dak

6

Sandwichpanelen dak of traditioneel dak

BEGM677
BEGM677
#Dak · 1 jaar geleden

Beste, 

Wat zijn de pro's en con's van dak met sandwichpaneel of met tradioneler opbouw/ panlatten/ tengellatten?

Denk dan zelf aan :

Snelheid van dak dicht te leggen

Prijs ? Maakt dit groot verschil?

Geluidsoverlast van de sandwichpanelen ?

...

Graag jullie input.

Alle reacties

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
1 jaar geleden

je kunt ook best je traditioneel dak BOVENOP de balken met isolatieplaten isoleren, met PIR of met houtwolplaten (die houden beter de zomerwarmte buiten).

wat je ook kiest, het is de dikte van uw isolatie en het isolatiemateriaal die samen de R of isolatiewaarde bepalen!

0
nivaOne
nivaOne
28 392 Andere professioneel
1 jaar geleden

Sandwichpanelen kunnen wellicht ook mits het nog toevoegen van een isolatie ertegen (mini laag) Kwestie van de plaat te dempen. Anders wordt het zeer lawaaierig als er iemand net onder slaapt. 
hoe zie je de opbouw van gipspaneel aan de binnenzijde tot sandwich paneel aan de buitenzijde? (Alle laagjes?)

welke plaat zou je gebruiken? JI... ?

0
BEGM677
BEGM677
0 5 Verbouwer
1 jaar geleden

De dak opbouw die wij voorzien hadden: binnenkant gyproc/ leidingspouw/ folie/isolatie( rotswol)/ optie 1: sanwich paneel met pannen, optie 2 sandwich paneel met alu afwerking ,optie 3 : op keper soort hout vezelplaat/ pannen.

Mvg

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
1 jaar geleden

sandwich panelen worden uiterst zelden in de woningbouw gebruikt.

bij industriële gebouwen stoort het lawaai bij regen niet en is visuele afwerking aan de binnenkant geen punt

0
nivaOne
nivaOne
28 392 Andere professioneel
1 jaar geleden

Het is inderdaad niet gebruikelijk maar het wordt gedaan. Een voorbeeld is zuidgerichte rijwoningen die aan de voorzijde volgelegd worden met zonnepanelen. 
Bij een hoge woning is het dak achteraan dan pas zichtbaar dieper in de tuin. 
Ik denk dat deze werkwijze economischer is dan een klassieke oplossing. En kan zelfs in prefab voorbereid worden waardoor installatie ervan in enkele dagen mogelijk is. 

0
RonnyD
RonnyD
0 5 Andere particulier
1 jaar geleden

Ik heb hier op mijn dak sandwichpanelen liggen. Die op het dak van de woning zijn dakpanplaten,60m2,  ze liggen er nu tien jaar op. Ze hebben een dikte van 10cm, dikker kon toen niet, en onderaan met staal afgewerkt. Naar dichtheid en warmte-isolatie is dit voor ons een enorm verschil. Ik denk niet dat je een pannendak zo dicht kan krijgen. Aan de coating is er voorlopig niets te zien, geen beschadigingen, geen roest.

We deden dit omdat ons huis gebouwd is vóór 1830, de dakconstructie is nog perfect want die is opgebouwd uit dikke eiken balken uit het kernhout gezaagd. Maar de muren zijn scheldesteen en die kunnen het wel verdragen dat er wat minder gewicht op komt te staan. Voor ons dak was het gewicht van een dak met sandwichpanelen 1800kg minder dan een met dakpannen, dat kan al tellen dus.

Ja er is ook een nadeel, sandwichpanelen zijn accoustisch niet ideaal, een dunne laag glaswol o.i.d verhelpt dat wel. Verder kan ik het alleen maar aanraden

Vorige zomer vernieuwden we het dak van de keuken, een 40m2, dat was veertig jaar geleden een heel slecht plat dak waar we toen als noodoplossing staalprofielplaten op monteerden, sandwichplaten bestonden toen nog niet, dus isoleren moest van onderaf. De platen zagen er nu niet meer uit, en betere isolatie drong zich op. Daar liggen nu nieuwe sandwichplaten met een dikte van 10 cm op. Kortom, moest ik van de eerste keer niet tevreden geweest zijn, dan ging ik er zeker geen op de keuken gelegd hebben.

En inderdaad, je dak ligt er op twee dagen.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een leien dak: welke soort leien passen het beste bij jouw stijl en budget?

Een leien dak: welke soort leien passen het beste bij jouw stijl en budget?

Overweeg je een leien dak? Ontdek de verschillende materialen met hun voor- en nadelen en prijs. Van natuurleien tot vezelcementleien.

Lees meer

Dak herstellen: alle soorten reparaties, handige tips en kostenoverzicht

Dak herstellen: alle soorten reparaties, handige tips en kostenoverzicht

Ontdek alle soorten dakreparaties, kosten, premies en tips om te kiezen tussen je dak herstellen of renoveren.

Lees meer

Een stevig dak voor je woning? Maak de juiste keuzes met deze bouw-, renovatie- en onderhoudstips

Een stevig dak voor je woning? Maak de juiste keuzes met deze bouw-, renovatie- en onderhoudstips

Een stevig dak is essentieel. De juiste keuzes maken voor je dak? Ontdek tips voor de opbouw, de geschikte dakbedekking, renovatie en onderhoud.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag