alternatief voor lichtkoepel?

4

alternatief voor lichtkoepel?

muesli
muesli
#Dak · 1 jaar geleden

In de keuken is er momenteel een oudere lichtkoepel in het platte dak die maar weinig extra licht geeft. Het is er vrij donker omdat het een rijwoning is en dus alleen wat licht van een glazen deut krijgt die uitgeeft op een koertje.

Daarom dacht ik nu we toch aan het verbouwen zijn om die lichtkoepel te vervangen door een zogenaamde lichtstraat in glas. Een driehoekige raamconstructie in glas en aluminium ramen is echter zeer duur. Ik dacht ook aan een schuin hellend raam in aluminium.

Zijn er nog goedkopere alternatieven die veel licht geven?

Bedankt voor alle tips!

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
1 jaar geleden

Klik eens op "sunpipe". 

Een goed alternatief voor een klassieke lichtkoepel. Ondanks een veel beperktere afmeting geeft zoiets veel meer licht door de bijgeleverde spiegelende doorvoerbuis.

0
moes
moes
73 723 Andere professioneel
1 jaar geleden

Idd zo,n sunpipe is ook naar mijn oordeel zoals charles voorstelt   een zeer goed ding. Zeer veel lichtopbrengst tov een zeer beperkte oppervlak en absoluut niet de nadelen van een lichtstraat zoals hitte, regelmatig onderhoud, kostprijs enz. Wij maken zo,n 30 tot 40 lichtstraten per jaar dus ik spreek tegen mijn winkel maar objectief gezien is zo'n sunpipe wel een zeer goed alternatief. Zeker voor woningen die ingesloten liggen zoals waarschijnlijk uw woning. Een lichtstraat neem je niet voor het practische maar voor het design en uitstraling.

0
muesli
muesli
0 29 Verbouwer
1 jaar geleden

Bedankt Charel en moes voor de tip. Hoeveel van die sunpipes heb je nodig om hetzelfde licht te krijgen als een lichtstraat van 3 meter lang op 1,2m breed (binnenopening)? Die vuile plastieken lichtkoepel van 80x80 geeft niets van licht bijna (na 15 jaar).

0
moes
moes
73 723 Andere professioneel
1 jaar geleden

Da gaat ge moeten vragen aan de leverancier van zo,n dinges hé. Zal verschillen van fabrikant naar fabrikant en van type naar type

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat is de prijs van een nieuw dak: van dakbedekking tot isolatie

Wat is de prijs van een nieuw dak: van dakbedekking tot isolatie

Benieuwd naar de prijs van een nieuw dak? Ontdek wat een nieuw dak kost per vierkante meter, welke premies er zijn en hoe je kan besparen.

Lees meer

Een hellend dak plaatsen of renoveren? Ontdek meer over de mogelijkheden

Een hellend dak plaatsen of renoveren? Ontdek meer over de mogelijkheden

Wil je een hellend dak plaatsen of renoveren? Lees meer over isolatie, dakbedekking en slimme integraties zoals zonnepanelen en dakvensters.

Lees meer

3 tips voor een perfect groendak

3 tips voor een perfect groendak

Een groendak heeft tal van voordelen. Maar er zijn ook enkele aandachtspunten. We zetten enkele tips voor jou op een rij.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag