Spouwmuur isolatie van huis met hout skelet bouw

4

Spouwmuur isolatie van huis met hout skelet bouw

eddydw
eddydw
#Isolatie · 1 jaar geleden

Ik heb een huis gebouwd rond 1990. Het is een huis met stenen gevel maar met een houten skelet.

Vraag 1 : Heeft het zin om de spouwmuur te isoleren? Zo ja met welk materiaal?

Vraag 2 : Kan dit dan aanleiding geven tot schimmels en of vochtproblemen later?

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
1 jaar geleden

Je zou op zijn minst moeten laten weten hoe de muuropbouw van binnen naar buiten is voorzien. Pas dan heb je kans om hierop een zinning antwoord te krijgen.

0
mbbs1024
mbbs1024
14 175 Andere particulier
1 jaar geleden

Ik ben zelf van plan om mijn muren langs de binnenkant te isoleren, en heb op internet een interessante site gevonden die berekent of/waar je condensatie kan verwachten.
Het is wel in het Duits, ik had het eerst in het Nederlands, maar nu komt er alleen maar de Duitse versie te voorschijn, maar misschien moet ik mijn browser cache en coockies eens leegmaken.

https://www.ubakus.de/nl/rc-waarde-calculator/?

Geen idee hoe goed of nauwkeurig die site is, ik ben geen bouwkundig ingenieur.

0
eddydw
eddydw
0 2 Verbouwer
1 jaar geleden

@Charel : voor een bestaande woning is het moeilijk om de muuropbouw  van buiten te weten zonder de muur open te breken of met een camera in de spouwmuur te kijken. Dus moeten de isolatie experten te minste advies kunnen geven voor veel voorkomende scenaruio's . Of niet?

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
1 jaar geleden

Beste, het spijt me maar met enkel het gegeven "houtskelet met baksteen er voor" kan je echt geen zinnige raad verwachten.

Ook isolatie experts kunnen dat niet omdat elke situatie totaal anders kan zijn.

Je hebt het huis in 1990 gebouwd, dan zou je normaal toch nog over de plannen moeten beschikken. En zo ze verloren zijn geraakt dan kan je altijd nog bij uw plaatselijke dienst omgeving terecht om die op te vragen of in te zien.

Maar je kan ook een gaatje boren door de muur en zo kan je ook de opbouw nagaan.

Alvast enkele vragen die zich stellen:

Hoe dik is het houtskelet en dus ook het huidige isolatiepakket, wat voor isolatie is het, is er een dampscherm aan de binnenkant geplaatst, met welk materiaal is het houtskelet aan de spouwkant afgesloten, hoe breed is de spouw, wat voor gevelstenen zijn het, dampdicht of dampopen, enzovoort...

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vloerisolatie: alles wat je moet weten over de plaatsing, geschikte materialen en prijs

Vloerisolatie: alles wat je moet weten over de plaatsing, geschikte materialen en prijs

Naast dak- en muurisolatie is vloerisolatie een goede manier om warmteverlies te voorkomen. Ontdek meer over de plaatsing, materialen en prijs.

Lees meer

Welke premies zijn er voor dak-, vloer- en muurisolatie? Een overzicht van de isolatiepremies per gewest

Welke premies zijn er voor dak-, vloer- en muurisolatie? Een overzicht van de isolatiepremies per gewest

Je dak, vloer of muren isoleren? We geven je een compleet overzicht van de isolatiepremies in Vlaanderen, Wallonië en Brussel.

Lees meer

Wat is de prijs van dakisolatie? Ontdek de prijs per m²

Wat is de prijs van dakisolatie? Ontdek de prijs per m²

Je dak isoleren is de snelste stap naar een energiezuinige woning. Maar op welke premies heb je recht en wat is de prijs van dakisolatie?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag