Vochtinfiltratie dak -- drie dakwerkers, drie meningen

5

Vochtinfiltratie dak -- drie dakwerkers, drie meningen

anuenlil
anuenlil
#Dak · 1 jaar geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Ik zou graag de collectieve wijsheid van het forum polsen ivm volgend probleem. Ik schets eerst even de voorgeschiedenis, daarna het probleem waar het over gaat, en stel tenslotte de vraag die ik aan jullie wil voorleggen. Ik verwijs regelmatig naar foto's die jullie hier kunnen consulteren: https://photos.app.goo.gl/SCbQESvUWoncofb29 Ik voeg ook nog foto's toe onderaan dit bericht.

in juni 2021 vernieuwde een (goed aangeschreven) dakwerker bij ons het zinkwerk van onze dakgoot om een vochtprobleem op te lossen aan de binnenkant van één van onze zolderkamers (zie foto 1). Toen ging het concreet om de centrale vochtvlek op foto 1. In de winter en lente van 2021 had ik langdurig contact met dezelfde firma om hen erop te wijzen dat die centrale vochtvlek probleem niet leek te verdwijnen. De firma verzekerde me toen dat dit tijd vroeg: de blijvende vlek was volgens hen te wijten aan residueel vocht dat vanzelf zou opdrogen. Toen enkele maanden geleden (dus herfst van 2023) deze vlekken nog steeds niet waren verdwenen én er bovendien nieuwe vochtvlekken verschenen op dezelfde muur bij het raam (zie eveneens foto 1) contacteerde ik nogmaals deze firma. Zij steklden vast dat sommige van de onderlatten waar onze dakpannen op rusten een beetje vochtig waren (zie foto's 2 en 3) en schreven het nu toe aan een op te sporen lek hoger op het dak.

omdat ik die diagnose niet echt vertrouwde, liet ik twee andere dakwerkers langskomen. Het probleem is nu dat die telkens wéér een andere diagnose en een andere oplossing voorstellen.

Dakwerker 2 stelt dat het probleem licht aan een gebrekkige afwerking van de nieuwe zinken dakgoot door de oorspronkelijke firma. Met name zouden ze het onderdak niet goed hebben laten aansluiten bij de nieuwe dakgoot, wat vocht vrij spel geeft om de binnenmuur onder het dak te bereiken (zie eveneens foto's 2 en 3?)

Dakwerker 3 is het er mee eens dat die afwerking beter kon, maar beweert dat het probleem veel fundamenteler is: de dubbele afwateringskanalen van onze dakpannen, rechts en onder op de dakpan op foto 4 zouden vervuild zijn en laten daardoor geen goede afwatering toe. Zijn voorstel: een integrale vervanging van alle dakpannen op het hele dak. Ook de staat van onze (nooit vernieuwde) dakkapel zou vocht kunnen doorlaten (zie foto's 5 en 6), en deze heeft ook een nieuwe zinkbekleding nodig.

We hebben dus drie diagnosen: (1) "ergens" een op te sporen lek; (2) onderdak is niet goed afgewerkt; (3) alle dakpannen en zinkbekleding van dakkapel moeten vernieuwd worden. Het prijskaartje varieert tussen 700 (offerte voor optie 2) en héél veel meer euro's (ik wacht nog op offertes voor opties 1 en 3, maar goedkoop zal het vermoedelijk niet zijn).

: wat is volgens jullie de meest geloofwaardige diagnose? De vochtproblemen situeren zich slechts langs één kant van het raam in die kamer, precies de kant waar het onderdak idd niet aansluit op de zinken goot. Dat geeft wat geloofwaardigheid aan diagnose (2), maar dakwerker 3 zegt dat dit gewoon toeval kan zijn.

Alvast héél veel dank voor alle licht dat jullie kunnen helpen schijnen!

PS. De zonnepanelen werden pas geïnstalleerd na het beginnen van de vochtproblemen, en ik ben dus geneigd die laatste niet aan die installatie toe te schrijven. Maar ik kan me uiteraard vergissen.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/90437/img20240120110515-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=966be91df4f8e45c121fbaecebe73ec6https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/90437/photo-2023-12-18-09-23-05-2-1.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=c9617ab05048091a8732e67946d48a3bhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/90437/photo-2023-12-18-09-23-05-1.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=736c86b55a5452fd88b8ffe0231a9b5bhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/90437/img20240120110201-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=aa2cae9a698746c65eeb3ad5a6a28e14https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/90437/img20240120110436-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=278b2b30e435ea73f60a112212ec7eae
1
Charel
Charel
932 5450 Andere professioneel
1 jaar geleden

Het vreemde is dat we de dakisolatie helemaal hebben laten vernieuwen in 2016. Ik ging er altijd van uit dat men bij die gelegenheid de goede staat van het onderdak verzekerd zou hebben, maar nu twijfel ik daar toch wel aan...

Dat er hier en daar mankementjes zitten in het onderdak hoeft geen probleem te zijn, niet voor de binnenisolatie en niet voor de waterdichtheid van het dak.

Een onvolkomen onderdak kan nooit de oorzaak van een daklek zijn, de oorzaak ligt steeds hoger bij de dakafwerking.

Als daar iets mis is fungeert het onderdak enkel als een noodoplossing om het lekwater voorlopig af te voeren. Als die noodoplossing er niet is of zelf ook lek is dan ga je het enkel eerder merken dat er iets mis is met de dakbedekking.

Alle reacties

0
Nick 61
Nick 61
222 1633 Andere professioneel
1 jaar geleden

Waarschijnlijk komt je vochtprobleem ergens van hoger, je ziet op een van de foto's vochtige tengellatten en panlatten, hoger dan de dakgoten, best controleer je eens of er dakpannen stuk zijn of verschoven waardoor regenwater onder de pannen op je onderdak terecht komt. Het onderdak vertoont blijkbaar wat scheurtjes als ik me niet vergis. Indien dit zo is dan is de kans  zeer groot dat je probleem van hoger komt en niet van de dakgoot

0
Charel
Charel
1 jaar geleden

En als het van hoger komt dan denk ik ook aan de hoek het plat dakje van de dakkapel daar waar die zinken dakrand aansluit aan de pannen. Met al die sneeuw zie je het niet zo goed maar op het eerste zicht ziet die overgang er niet goed uit. Het lijkt zelfs boven op de dakrand open te staan.

In ieder geval, de uitleg van vervuiling der pannen en daarvoor het gehele dak vernieuwen lijkt mij onzin.

0
anuenlil
anuenlil
0 2 Andere particulier
1 jaar geleden

Hartelijk dank voor de snelle reacties, Nick en Charel! Als ik het goed snap zou jullie advies zijn om maximaal in te zetten op (1) controle dakpannen; (2) vernieuwing bekleding dakkapel; (3) controle en verbetering onderdak.

En dus wat reserves aantekenen bij de noodzaak om de dakpannen te vernieuwen (moet zeggen dat de noodzaak daarvan mij ook wat ontging)?

Het vreemde is dat we de dakisolatie helemaal hebben laten vernieuwen in 2016. Ik ging er altijd van uit dat men bij die gelegenheid de goede staat van het onderdak verzekerd zou hebben, maar nu twijfel ik daar toch wel aan...

0
Charel
Charel
1 jaar geleden

Dat er hier en daar mankementjes zitten in het onderdak hoeft geen probleem te zijn, niet voor de binnenisolatie en niet voor de waterdichtheid van het dak.

Een onvolkomen onderdak kan nooit de oorzaak van een daklek zijn, de oorzaak ligt steeds hoger bij de dakafwerking.

Als daar iets mis is fungeert het onderdak enkel als een noodoplossing om het lekwater voorlopig af te voeren. Als die noodoplossing er niet is of zelf ook lek is dan ga je het enkel eerder merken dat er iets mis is met de dakbedekking.

0
anuenlil
anuenlil
0 2 Andere particulier
1 jaar geleden

Dag allen,

Als ik nog een vraag mag stellen: lijkt een offerte van 11.130 eur voor complete vernieuwing van een dak van 70m2 (Pottelberg 993 dakpannen) jullie redelijk?

Mvg

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

De dakopstand: kosten, soorten en handige tips voor jouw plat dak

De dakopstand: kosten, soorten en handige tips voor jouw plat dak

Alles wat je moet weten over de dakopstand: van functie en soorten tot handige tips voor plaatsing en onderhoud.

Lees meer

Stalen, aluminium of kunststof dakplaten voor jouw dak: een vergelijking van materialen en prijzen

Stalen, aluminium of kunststof dakplaten voor jouw dak: een vergelijking van materialen en prijzen

Dakplaten zijn een slimme keuze voor wie goedkoop en snel een dak wil plaatsen. Ontdek welk materiaal het beste past bij jouw woning of bijgebouw.

Lees meer

Is een omkeerdak geschikt voor je plat dak? Ontdek de voordelen en aandachtspunten

Is een omkeerdak geschikt voor je plat dak? Ontdek de voordelen en aandachtspunten

Een plat dak isoleren? Ontdek wanneer een omkeerdak interessant is en lees meer over de voordelen, aandachtspunten en veelgemaakte fouten.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag