Iemand ervaring met het verhelpen van opstijgend vocht in kelder?
Ik heb opstijgend vocht in de kelder van mijn woning (gebouwd in de jaren '70).
Het gaat om deze drie onderscheiden situaties:
1) Gedeelte kruipkelder: bodemaarde is afgedekt met een laag (ruwe) mortel (stabilisé?) waarbij het vocht mooi wordt geweerd behalve op enkele plaatsen waar dit toch doorkomt, en dan enkel bij een tijd aanhoudend regenweer. (Misschien is in het verleden gebruik gemaakt van een plastiek die op plaatsen beschadigd is?!)
2) Gedeelte bruikbare kelder: onderaan een opgemetste muur. Deze muur vormt aan begin en einde geen contact met de (gemetste!) kuip, maar onderaan uiteraard wel. Daar heeft het grondwater toegang gekregen. Vooral in en na een periode van felle en/of aanhoudende regen wordt/blijft de vloer daar nat, en stijgt het in de muur op tot (opmerkelijk weliswaar) de voeg tussen vierde en de vijfde/zesde (snelbouw)steen. Vooral uit die voeg is er doorheen de tijd uitbloei van zouten ontstaan (zie foto's van twee zijden van de muur; de muren lijken gebogen, maar is o.w.v. panoramische foto). De onderste rijen gemetste steen vertonen ondertussen ook wat schade (afschilfering toplagen...).
Hetgeen ook opvalt: er zijn twee zo'n muren gemetst in de kelder. Bij de andere muur is er geen opstijgend vocht en dus geen probleem.
3) Bij hevig en langdurig regenweer is er op bepaalde plekken ook water doorsijpeling doorheen de kuip (zie detail op foto).
Wie heeft met een gelijkaardige ervaring succesvol toegepaste oplossing(en)?
Ik verneem graag jullie ervaringen.