@Charel
Dus 55 vocht is ook veel te hoog? Het laagste wat ik hem vb op mijn slaapkamer krijg is 53 combi ontvochtiger en raam at raam staat iedere dag 15 min in de ochtend wagenwijd open en zo'n 10 min in de NM.
In de zomer is dit niet zo slecht owv longpatient.
Hier redeneren ze als het regent geen ramen openzetten "omdat je vochtigheid dan net van buiten naar binnen trekt?!" Dit is dus incorrect?
In de keuken zitten we rond de 40 a 45.
3 vd 5 slpk worden dagelijks geventileerd, de andere 2 zelden want daar wordt niet in geleefd en die worden enkel als stockage gebruikt.
Ook zelf gebruiken we de living relatief weinig tov andere gezinnen. Hier is ook de redenering: " als er in de ruimte niet langer dan 2 tot 4u 1 persoon verblijft is er weinig uitgeademde waterdamp." Waar ze de redenering vandaan halen weet ik niet... wrs jaren 40-50... maar idd niet elke dag in de living.
Wel feit: als mijn partner blijft slapen en uren hardnekkig snurkt (Amazonewout urenlang omver gezaagd)... dan condenseren mijn ramen in slpk, slaap ik alleen heb ik dit niet.
Qua ventilatie: hoe lang raadt u aan?
Op zich is een rv van 55° niet te hoog, het is wel een duidelijke aanwijzing dat er te weinig geventileerd wordt. Bij een ventilatiedebiet zoals het bij nieuwbouw wordt voorgeschreven zou dat in de winter eerder 40 à 45° mogen zijn.
Als je daarbij nog alle dagen een ontvochtiger moet laten draaien (energieverspillend!) dan is dat abnormaal !
Twee keer gedurende de dag een raam voor een kwartiertje open zetten is geen ventilatie ! Ventilatie in een slaapkamer moet ook vooral tijdens de nacht gebeuren, het is dan dat er vocht wordt geproduceerd.
Per persoon produceer je 1 tot 2 liter vocht per nacht en als dat niet wordt afgevoerd dan blijft het in de kamer en zal het condenseren op de koudste vlakken en/of worden opgenomen door onder andere het beddengoed en de matras.
Het is logisch dat je condensatie beter of meer opmerkt als uw partner blijft slapen, er wordt dan immers dubbel zo veel vocht geproduceert en dat heeft niets te maken met al of niet snurken.
Hoe lang ik aanraad om te ventileren ? Als de woning redelijk luchtdicht is met weinig tocht dan zou je in feite constant moeten ventileren, dag en nacht. Dat is dan ook een verplichting bij nieuwbouw.