Help, lijkgeur uit spauwmuur met steroduur bouwj 1980

14

Help, lijkgeur uit spauwmuur met steroduur bouwj 1980

Mellinda
Mellinda
#Muren · 1 jaar geleden

Beste

Nooit meegemaakt. Voor ouders deze post. Uit spauwmuur met steroduur bouwjaar 1980 ruiken we een verschrikkelijke stank.

Beginnen stinken sinds eind vorige w toen het na de vries warmer werd. Al dan niet iets mee te maken? In het najaar hebben mijn ouders een meterslang wespennest in die muur vanop zolder verdelgd met gif. Maar de stank is anders dan van het goedje. Vergelijkbaar rottend kadaver.

Zelf endoscoop besteld en 1 dierenschedel gevonden in de muur beneddn maar mooi wit vergaan, ik denk een rat. We wilden nu vanaf zolder met de cam maar deze is al defect... we moeten eerst stukken nest verwijderen.

Geur niet te harden en krijg er hoofdpijn van.

Azijn en luchtverfrissing brengen geen verbetering.

Stank met de dag erger.

Aub hulp met:

Wat kunnen wij doen?

Wat kan dit veroorzaken?

Welke firma ervoor contacteren?

Zonder de hele voorgevel af te breken, wat zijn de opties?

Alvast bedankt.

Vriendelijke groet

Mellinda

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
1 jaar geleden

@Charel

Dus 55 vocht is ook veel te hoog? Het laagste wat ik hem vb op mijn slaapkamer krijg is 53 combi ontvochtiger en raam at raam staat iedere dag 15 min in de ochtend wagenwijd open en zo'n 10 min in de NM.

In de zomer is dit niet zo slecht owv longpatient.

Hier redeneren ze als het regent geen ramen openzetten "omdat je vochtigheid dan net van buiten naar binnen trekt?!" Dit is dus incorrect?

In de keuken zitten we rond de 40 a 45.

3 vd 5 slpk worden dagelijks geventileerd, de andere 2 zelden want daar wordt niet in geleefd en die worden enkel als stockage gebruikt.

Ook zelf gebruiken we de living relatief weinig tov andere gezinnen. Hier is ook de redenering: " als er in de ruimte niet langer dan 2 tot 4u 1 persoon verblijft is er weinig uitgeademde waterdamp." Waar ze de redenering vandaan halen weet ik niet... wrs jaren 40-50... maar idd niet elke dag in de living. 

Wel feit: als mijn partner blijft slapen en uren hardnekkig snurkt (Amazonewout urenlang omver gezaagd)... dan condenseren mijn ramen in slpk, slaap ik alleen heb ik dit niet.

Qua ventilatie: hoe lang raadt u aan?

Op zich is een rv van 55° niet te hoog, het is wel een duidelijke aanwijzing dat er te weinig geventileerd wordt. Bij een ventilatiedebiet zoals het bij nieuwbouw wordt voorgeschreven zou dat in de winter eerder 40 à 45° mogen zijn.

Als je daarbij nog alle dagen een ontvochtiger moet laten draaien (energieverspillend!) dan is dat abnormaal !

Twee keer gedurende de dag een raam voor een kwartiertje open zetten is geen ventilatie ! Ventilatie in een slaapkamer moet ook vooral tijdens de nacht gebeuren, het is dan dat er vocht wordt geproduceerd.

Per persoon produceer je 1 tot 2 liter vocht per nacht en als dat niet wordt afgevoerd dan blijft het in de kamer en zal het condenseren op de koudste vlakken en/of worden opgenomen door onder andere het beddengoed en de matras.

Het is logisch dat je condensatie beter of meer opmerkt als uw partner blijft slapen, er wordt dan immers dubbel zo veel vocht geproduceert en dat heeft niets te maken met al of niet snurken.

Hoe lang ik aanraad om te ventileren ? Als de woning redelijk luchtdicht is met weinig tocht dan zou je in feite constant moeten ventileren, dag en nacht. Dat is dan ook een verplichting bij nieuwbouw.

0
Mellinda
Mellinda
0 12 Andere particulier
1 jaar geleden

Op de slpk is dag en nacht niet mogelijk om dit te doen. Zelfs in de zomer moet het raam id nacht echt dicht blijven owv erge slaapklachten (geluid) en vb kans in de nacht uit het raam vallen...

Soz indien foutieve terminologie:

Ik weet dat ze de houten ramen over een paar jaar wel willen laten vervangen via verbouwpremie. Nu zijn er nog houten ramen dubbel glas. Dan zouden ze 3-lagig geluidsarm hoogrendementsglas nemen en tegenwoordig zitten die roosters er mee in.

In nieuwbouw heb ik idd al ventilatieroosters gezien aan de ramen maar dan weer: die roosters moeten 's nachts echt dicht of ik haal maar 1 max 2u slaap per nacht wnr ik bij vrienden verblijf of op kot waar die roosters inzitten. 

Stof tot nadenken want later wou ik graag de woning overnemen en helemaal renoveren... 

Eerst gaan ze de goot aanpakken eind deze maand, dan de schimmel/vocht, dan het terras naar toekomst toe al rolstoeltoegankelijk opbreken voor de ouders en nadien zouden ze een totaalrenovatie met de ramen vernieuwen en al dan niet zonnepanelen doen.

In hun bijna 40 a 50 j dat ze hier wonen hebben ze nooit problemen met schimmels/vocht opgemerkt.

Ik ga ze de kozijnen ook opnieuw laten mee kitten. Gemerkt dat de silicone op sommige ramen nog dik genoeg maar broos begint te worden.

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
1 jaar geleden

Wellicht ben je dan hoogsensitief. Ik begrijp dat je dan op zijn minst s'nachts geluid zo veel mogelijk wilt uitschakelen (hoe moet dat dan met die snurkende partner ?).

Maar daarom mag je het gezelf niet aandoen om elke nacht in ongezonde lucht te slapen. Want een ondermaatse of afwezige ventilatie is niet enkel een probleem voor een te hoge vochtigheidsgraad, condensatie en schimmel maar maakt ook dat een boel andere stoffen niet snel genoeg verdwijnen om plaats te maken voor zuurstofrijkere lucht. Vocht is het meest zichtbare gevolg maar niet het meest schadelijke.

Met roosters in de ramen heb je inderdaad het nadeel van geluiden uit de buitenomgeving maar die roosters horen bij een ventilatiesysteem C waarbij verse lucht wordt binnengetrokken in de leef- en slaapruimtes om via spleten onder de deuren (of open deuren) mechanisch te worden weggetrokken via afvoerventielen in de natte ruimtes (badkamer, wasplaats, wc, keuken).

Zelf ben ik voorstander van het ventilatiesysteem D waarbij er geen roosters in de ramen zitten en waardoor je dus geen last hebt van geluid terwijl je wel verse gezuiverde lucht binnenkrijgt via dat systeem. Je vind op het net meer dan voldoende informatie over de verschillen tussen systeem C en D.

0
Mellinda
Mellinda
0 12 Andere particulier
1 jaar geleden

Meestal zit de vochtigheid wel goed op de slpk wnr ik ga slapen. 

En neen niet hoogsensitief. Enkel zeer zeldzame slaap-waakstoornis niet stress of prikkelgerelateerd. Gesnurk van partner niet echt storend, weinig decibel, een groot geluk. In de zomer probeer ik soms oordoppen demping 40 db en met het raam open maar dan moet het rolluik op spleetjes dicht want ik riskeer anders uit m'n raam te vallen en dan nog hoor ik teveel geluiden...

We hebben de living voorbije 2w dagelijks enkele uren de ramen overdag uren laten openstaan. De stank leek deels weg te trekken stilaan maar sinds hevige regenval is de geur weer heviger . Normaal kan de dakwerker eind deze maand komen. Aftellen tot dan. 

Ouders zijn toch van plan om via de binnenmuur een opening te maken.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Vraag nu vrijblijvend offertes aan voor je gevel

Vraag nu vrijblijvend offertes aan voor je gevel

Van moderne afwerking tot klassieke renovatie: Vraag gratis en zonder verplichtingen offertes aan voor gevelwerken bij jou in de buurt.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Gevelpanelen: alles wat je moet weten over soorten, prijs en plaatsing

Gevelpanelen: alles wat je moet weten over soorten, prijs en plaatsing

Ontdek alles over gevelpanelen: soorten, prijs, isolatie, onderhoud en tips voor nieuwbouw en renovatie. Maak de beste keuze voor jouw woning.

Lees meer

Je gevel bekleden, renoveren of reinigen: ontdek de opties en hun prijs

Je gevel bekleden, renoveren of reinigen: ontdek de opties en hun prijs

Je gevel afwerken met de juiste gevelbekleding? Of wil je jouw buitenmuren renoveren, isoleren of reinigen? Ontdek alle opties en hun prijs.

Lees meer

Welk type gevelsteen kies jij? Alles over de soorten, formaten, kleuren en prijs

Welk type gevelsteen kies jij? Alles over de soorten, formaten, kleuren en prijs

Gevelstenen zijn populair om je gevel af te werken. Welk type kies jij? Ontdek alles over de soorten, formaten, kleuren en prijs.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag